Hotbath lonkt naar België voor territoriale uitbreiding

DIMASYS|ENT “maatwerkjasje” voor specialist sanitairkranen

Het Nederlandse Hotbath (Schiedam), specialist in de productie en distributie van sanitaire kranen en douchesystemen, is sinds kort een fervent aanhanger van DIMASYS|ENT, het ERP-pakket van vendor Infomat (Antwerpen). Hoewel het bedrijf pas op 1 juni 2019 met de applicatie “live” ging, bestempelt Hotbath het systeem als de steunbeer voor de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. “Net zoals Hotbath een maatwerkjasje wil zijn voor de markt waarin we opereren, is DIMASYS een maatwerkjasje voor de optimalisering van onze bedrijfsprocessen”, stelt algemeen directeur Marius Visser.

Erwin Liesting, oprichter van Liesting Import B.V., verwierf in 2006 in een management buy-out de controle over een ijzerwarenhandel in Rijswijk die zich richtte op de handel, import en export van hoekstopkraantjes, kleine koppelingen en kleine benodigdheden voor de sanitairbranche. Omwille van de specificiteit van de Nederlandse kranenmarkt ging zusterbedrijf Hotbath in 2008 zelf kranen ontwikkelen, afgestemd op de behoeften van de lokale markt. In eerste instantie ging het om vier fonteinkranen.

Hotbath laat zijn assortiment specifiek aansluiten op de wensen van de eindgebruiker. Vijftig procent van de omzet wordt gegenereerd met kranen die in eigen beheer worden ontworpen en in Italië, rond het Orta-meer, worden vervaardigd.

We werken daarvoor met een twaalftal fabrikanten, elk met hun specifieke doelgroep (thermostaten, hoofddouches, handdouches, …)”, schetst Marius Visser.

Die strategische keuze bleek kennelijk de juiste. Het aantal werknemers is tussen 2009 en nu van 7 tot 42 opgeklommen. Afgelopen jaar mocht Hotbath wederom met een recordomzet afsluiten. In 2019 nam de KMO in Schiedam een aangekocht en diepgaand gerenoveerd pand in gebruik, dat een indrukwekkend torengebouw met vijf bouwlagen, een 3.000 m² grote opslagplaats en een nog in te richten Inspiration Studio omvat. De accommodatie in Rijswijk, die stelselmatig werd uitgebreid, en het externe huurmagazijn, bleken niet langer bij machte om de groei van de onderneming bij te houden.

Vorig jaar palmde de Zweedse FM Mattson Mora Group Hotbath in. Dat wordt binnen de groep voor-taan als afzonderlijke business-line gepositioneerd, naast gevestigde merken als FM Mattson, Mora Armatur en het in 2014 overgenomen Damixa. Onder impuls van de nieuwe eigenaar wil Hotbath in de toekomst ook nieuwe geografische markten aanboren.

Klanten van Hotbath zijn badkamerspeciaalzaken en retailers, die zich in het midden- en hogere segment van de markt bewegen.

Mario Visser: “Hotbath haalt momenteel 95% van zijn omzet uit zijn thuismarkt, de rest in België, Frankrijk, Israël en Nieuw-Zee-land. Bedoeling is evenwel het merk in de komende tweede jaar ook nadrukkelijk in de Belgische markt te positioneren. Op termijn mogelijk met een verkoopskantoor in België”.

In België heeft het bedrijf momenteel een 15-tal dealers. Zaak wordt derhalve ook hier het dealer-kanaal uit te bouwen. In Nederland werkt het bedrijf met een 420-tal actieve verdelers.

Het assortiment “met kop en staart” oogt bijzonder breed, gaande van het fonteinkraantje voor toiletomgevingen, over budget- en wastafelkranen, tot design-kranen en complete douche-configuratie voor zowel in- als opbouw voor badkameromgevingen. Met 4.000 SKU’s speelt Hotbath zijn assortiment als belangrijk concurrentiewapen uit.

Kennismaking met … nobele onbekende

Om dat ruime assortiment optimaal te beheren heeft Hotbath behoefte aan een performante ERP-oplossing. Tot en met december 2016 werd met een pakket gewerkt dat niet langer voldeed. Ook de vervangoplossing bleek niet echt de juiste keuze.

“We hadden nood aan geïntegreerde oplossing en niet, zoals in het verleden, een aaneenkoppeling van op zich staande applicaties, via web-koppelingen allerhande”, zo nog Visser.

Na marktverkenning belandden uiteindelijk zeven ERP-vendors op de shortlist. “Als winnaar kwam voor ons een nobele onbekende uit de bus, met name Infomat met DIMASYS|ENT, dat niet alleen scoorde met zijn sales pitch, maar tevens blijk van betrokkenheid gaf en van meetaf op al onze vragen een afdoend antwoord kon bieden. Ook later, tijdens de implementatie, bleek Infomat in rechtstreekse contacten zijn beloften en engagementen steeds na te komen”, luidt het.

Met 35 gebruikers gebruikt Hotbath DIMASYS|ENT heel erg intensief, zelfs “intensiever dan het merendeel van de klanten”.

Het bedrijf kocht niet alleen de sleutelmodules op ERP-vlak aan, maar eveneens de boekhoudapplicatie DIMASYS Financials, de e-shop module, de document management-oplossing Corsa en de business intelligence tool i8. In september 2018 gingen de voorbereidingen voor de invoering van DIMASYS|ENT van start, een maand later volgden de implementatie en installatie. Op 1 juni 2019 ging Hotbath “live”.

Het orderverwerkingssysteem, de dataverwerking en het onderliggend web-portaal werden door het bedrijf meteen heel deugdelijk bevonden. De eerste focus lag evenwel op het warehouse management-systeem (WMS).

"Dat vergde nog een aantal maatspecifieke aanpassingen op vlak van rapportages en performance, waardoor we relatief snel kunnen schakelen. Al die zaken werden door Infomat keurig opgelost middels een aantal aparte web-services en extra koppelingen”, zo nog Visser.

Intussen werd binnen DIMASYS|ENT de productiemodule volledig geautomatiseerd. Met 250 productie-orders per dag bleek dat geen overbodige luxe. “Samen met Hotbath heeft Infomat DIMASYS|ENT ontegensprekelijk nog beter gemaakt”, merkt onze gesprekspartner op.

Leerprocesnog aan de gang …

Hoewel Hotbath met DIMASYS|ENT momenteel nog volop in de leerfase zit, blijkt het pakket als geïntegreerde oplossing nu al aan de behoeften van de klant te voldoen.

“In de toekomst willen we, dankzij de oplossing, nog flexibeler gaan werken. Nu al stellen we vast dat het afmelden van de orders sneller verloopt dan voorheen. De productiviteit van de magazijnmedewerkers gaat overduidelijk in stijgende lijn. Meegenomen is dat de manier van werken met de hand-scanners bijzonder eenvoudig en transparant is. Nieuwe uitzendkrachten maken we binnen het uur operationeel, met een vergelijkbaar picking-volume als onze ervaren, vaste medewerkers”, stelt de algemeen directeur.

Met 1.200 à 1.400 entry orders per week en 1.500 à 2.000 uitgaande orders is de productiviteit van de magazijnmedewerkers uiteraard van strategisch belang.

Het voorraadbeheer is nog vatbaar voor verbetering. Een en ander blijft vooralsnog afhankelijk van de wijze waarop Hotbath dat wil inrichten. Ook hier verwacht het management nog een aanzienlijke vooruitgang.

Marius Visser: “Sinds de ingebruikname van DIMASYS|ENT noteren we een verhoging van de productiviteit, een vereenvoudiging van de bedrijfsprocessen en een voorraadbeheer dat inzichtelijker is. Ik heb nu al het idee dat we meer “grip” op zone voorraden krijgen. Eens we de zaken gealigneerd krijgen op de dynamische manier van werken van Hotbath, kondigt zich een verdere verbetering aan. Dat houdt in dat het systeem nog met extra, maatspecifieke functionaliteiten zal worden verrijkt”.

… en verdere optimali-satie bedrijfsprocessen in voorbereiding

Leerfase of niet, Hotbath gebruikt inmiddels al deels de functionaliteiten van business intelligence tool i8, in combinatie met de rapporten die via DIMASYS|ENT worden gegenereerd.

“Elk (nieuw) inzicht dat we via de BI-module verwerven leidt tot een verdere optimalisering van de bedrijfsprocessen”, beklemtoont Visser.

Hotbath moet overigens nog volop de vruchten plukken van de recente activering van de module Dienst na-verkoop, die tot een betere communicatie met de klant en een verdere verbetering van het voorraadbeheer moet leiden. De datastromen naar de verschillende medewerkers (account managers, monteurs, …) moeten momenteel nog worden gefinetuned.

De document management tool Corsa is momenteel nog niet geactiveerd. Weldra wordt Corsa-documentherkenning wel ingezet voor de afdelingen Financiële administratie, Inkoop en Logistiek. Straks wordt Corsa ook gebruikt voor het automatisch inlezen van de orderbevestigingen vanuit Italië, dit alles afgestemd op artikel- en prijsniveau. Dat zal, in een latere fase, ook het geval zijn voor de pakbonnen en voor de inkomende facturatie.

De webshop en diverse gebouwde web services (API’s) hebben intussen de manuele orderingave met 45% gereduceerd.

“Sinds de opstart van DIMASYS drong Hotbath zijn papierverbruik met 70% over het hele bedrijf terug,” weet Visser.

Met de nakende opstart van e-shop module van DIMASYS betreedt Hotbath een nieuwe wereld. Voorraden en technische gegevens zijn inmiddels voor de klanten raadpleegbaar. Het web-portaal zal bovendien via een API rechtstreeks koppelen met de systemen van de klanten alsook met een applicatie die breed gebruikt wordt in de sanitairmarkt. De focus voor de e-shop module ligt wel op het realiseren van volwaardige elektronische bestellingen.

Marius Visser: “DIMASYS|ENT lijkt onze bijzonder hoge verwachtingen inzake productiviteit, optimalisatie en klantentevredenheid, eens op kruissnelheid, probleemloos te zullen invullen. De uitdaging is nochtans niet min: het gaat om een nieuw pakket, een nieuwe manier van werken voor het hele bedrijf binnen een sterk groeiende markt en een nieuwe bedrijfsomgeving. De vruchten van de automatisering zullen we pas in de komende maanden ten volle plukken. De nobele onbekende die Infomat was blijkt naadloos op de Hotbath-insteek aan te sluiten. Waar Hotbath een “maatwerkjasje” biedt voor de markt waarin het wil opereren, biedt DIMASYS|ENT een “maatwerkjasje” voor groothandelaars en productiebedrijven zoals wij”, besluit Marius Visser.