Elektrische wagens in uw bedrijfsvloot: dít moet u weten

Nu het aanbod ruimer en het rijbereik groter wordt, wordt het voor bedrijven stilaan echt interessant om elektrische wagens in de vloot te introduceren. Benieuwd of het iets voor u en uw medewerkers is?

Sinds begin dit jaar gelden er strengere normen voor de CO2-uitstoot van personenwagen. Alle nieuw verkochte wagens die Europese constructeurs verkopen, moeten gemiddeld minder dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat komt overeen met een verbruik van 4,1 liter benzine of 3,6 liter diesel. Om die strenge norm te halen, zijn autobouwers hun aanbod in toenemende mate aan het elektrificeren. Velen hebben dan ook voor de komende maanden nieuwe elektrische en (plug-in) hybride modellen aangekondigd. Voor bedrijven kan het dus een interessant moment zijn om elektrische wagens in de vloot op te nemen. Hieronder enkele afwegingen die u moet maken.

Rijbereik: 90 tot 500 km al naargelang het model

Zal ik niet stil vallen onderweg? Het is een bezorgdheid die vaak op tafel komt wanneer het over elektrisch rijden gaat. Feit is dat het rijbereik van elektrische wagens de laatste jaren fors is toegenomen. De actieradius varieert van 90 tot 500 kilometer. Op jaarbasis betekent dit een potentieel rijbereik van 23.850 tot 182.500 kilometer. Voor het merendeel van de werknemers - 2 op de 3 leggen minder dan 40 kilometer per dag af (studie SD Worx, 2018) - is dat ruim voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer.

Laadoplossing: extra infrastructuur is wenselijk

Om het uw medewerkers makkelijk te maken, voorziet u best in voldoende laadinfrastructuur bij het  bedrijf. Hoe groter het vermogen van de laadinstallatie, hoe zwaarder de bijhorende elektrische installatie en dus hoe hoger de investeringskost. Ook een laadstation bij de medewerker thuis is geen overbodige luxe. Een aantal lease-maatschappijen biedt de mogelijkheid om laadinfrastructuur mee in het lease-pakket op te nemen.

Laden kan op verschillende manieren, via een gewoon (huishoudelijk) stopcontact, maar ook met een laadstation. Het tweede gaat een stuk sneller en is veiliger dan het eerste.
 

  • Laden aan een huishoudelijk stopcontact

    Hiervoor is er weinig extra infrastructuur nodig, alleen een laadkabel (mode 2) die doorgaans met het voertuig wordt meegeleverd. Aan de ene kant van de laadkabel zit een gewone stekker, aan de andere kant een EV-connector. Het maximale laadvermogen bedraagt 2,3 kW. Nadeel van deze laadmethode is dat het laden lang duurt. De laadtijd voor 100 kilometer (bij een verbruik van 15kWh per 100 km) loopt op tot 7 uur en langer.
     
  • Laden aan laadstation

    Er bestaan ook stopcontacten en stekkers die specifiek voor het laden van elektrische voertuigen zijn ontworpen. Het stopcontact is ingebouwd in een laadstation dat een vast onderdeel van de elektrische huisinstallatie is. Het vermogen van zo’n laadstation varieert van 3,7 kW tot 22,2 kW. In het eerst geval zal u moeten rekenen op een laadtijd van ruim 4 uur, in het tweede 45 minuten.
     
  • Laden aan een snellaadstation

    Bij snelladen bepaalt de laadpaal zelf het hele laadproces. In plaats van de omvormer in de auto te gebruiken, heeft de lader zelf een omvormer die direct gelijkstroom aan de auto levert. In ongeveer een halfuur tijd kan de auto tot ongeveer 80 procent opgeladen worden. Snelladers vind je vooral langs de snelwegen, bijvoorbeeld bij tankstations.
     

Budget: kijk naar totaalplaatje, niet alleen naar aankoopprijs

Het prijskaartje is natuurlijk ook niet onbelangrijk. De aankoopprijs van een elektrische wagen ligt voorlopig nog altijd hoger dan van wagens met een verbrandingsmotor. Maar nu er nieuwe, goedkopere modellen op de markt komen, is het verschil wel aan het verkleinen. Belangrijk is ook om naar het totale kostenplaatje en niet alleen naar de aankoopprijs te kijken. De onderhouds- en herstelkosten van een elektrische wagen liggen vaak lager dan bij een diesel- of benzinewagen. Hetzelfde geldt voor het laden van een elektrische wagen. Als dat op kantoor of thuis gebeurt, dan is dat voordeliger dan tanken. Daarnaast is er nog de fiscaliteit. Elektrische wagens zijn voor 100 procent fiscaal aftrekbaar.

Slotsom? Werkgevers die hun wagenpark willen verduurzamen, moeten de optie “elektrisch” zeker overwegen. Dat het aanbod beperkt, het rijbereik gering en de prijs te hoog is, gaat hoe langer hoe minder op. Uw lease-partner kan u helpen om deze oefening te maken. 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met KBC Autolease N.V. (Leuven))

Meer info: 016/88.16.00 of http://www.kbcautolease.be.