Steeds meer publieke laadpunten voor elektrische wagens in Vlaanderen

07/04/2020 OM 07:10 - Luc Willemijns
Dd0376a43fc489652c3e657568cecd69
Op 1 januari 2020 waren er 3.814 publieke laadpunten in Vlaanderen, waarvan 90 snellaadpunten. In 2019 werden ook de eerste ultra-snelladers geplaatst. De laadpunten worden in kaart gebracht door het Vlaams Departement Omgeving dat het actieplan “Clean Power for Transport” coördineert. Het gaat om laadpunten verspreid over heel Vlaanderen die voor iedereen met een elektrische wagen op elk moment toegankelijk zijn. Bijna 9 op 10 van de Belgische publieke laadpunten bevindt zich op Vlaams grondgebied. Ook worden er steeds meer laadpunten bij bedrijven geïnstalleerd.

De laatste drie jaar nam het aantal laadpunten in Vlaanderen gestaag toe. In 2017 en 2018 werden er zo’n 1.300 publieke laadpunten per jaar geplaatst, in 2019 kwamen er ongeveer 700 bij. Op 1 januari 2020 konden al 3.814 elektrische wagens gelijktijdig aan een publieke laadpunt laden. Bovendien is dit laadnetwerk mooi verdeeld over het gewest. Al 297 van de 300 Vlaamse gemeenten beschikken over minstens één publiek laadpunt.

In de grotere steden zijn er meer laadpunten dan in de kleinere gemeenten. Gent is koploper met 296 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Ook Antwerpen en Mechelen hebben meer dan 100 publieke laadpunten op hun grondgebied. Slechts 3 gemeenten beschikten eind 2019 nog niet over een publiek laadpunt, met name Kaprijke, Moorslede en Sint-Laureins. De locatie van alle laadpunten is te vinden op https://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/laadpalen.

Van de 3.814 publieke laadpunten hebben 3.724 een maximum vermogen van 22 kW. De overige 90 punten zijn snellaadpunten of ultra-snellaadpunten met een vermogen van 43 kW of meer. In september 2019 werden de allereerste ultra-snelladers geplaatst, nl. acht laadpunten van 350 kW aan het tankstation langs de E40 in Wetteren (foto). Hier kunnen bepaalde elektrische modellen in minder dan 10 minuten opladen. Ondertussen gaat de uitrol in 2020 verder. In januari en februari kwamen er al meer dan 200 laadpunten bij en werd de kaap van 4.000 publieke laadpunten overschreden.

Naast het laadnetwerk breidt ook het aanbod aan elektrische modellen steeds verder uit, wat duidelijk te zien is in het straatbeeld. Op 1 januari 2020 reden er 46.500 elektrische wagens rond, waarvan 13.800 batterij-elektrisch (volledig elektrisch). Alle andere zijn plug-in hybrides, die 20 tot 50 km elektrisch kunnen rijden en naast een elektrische motor ook een verbrandingsmotor hebben. Gemiddeld rijden er dus 12 elektrische wagens rond per publiek laadpunt. Dat is een goede verhouding rekening houdende met het hoge aandeel plug-in hybrides en de mogelijkheden in Vlaanderen om privé of op het werk te laden.

Elektrisch rijden is in opmars bij de Vlaamse bedrijven. Bijna 5 procent van alle bedrijfsvoertuigen gekocht in 2019 waren batterij-elektrisch, nog eens 5 procent waren plug-in hybride. Meer dan de helft van de volledig elektrische wagens die in 2019 nieuw werd gekocht, stond op naam van een bedrijf (3.516 wagens op een totaal van 6.575). Dat is exclusief de lease-wagens.

Dd0376a43fc489652c3e657568cecd69
91fd9954dbd5566c911333cff96f2a63

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.