De Vlaamse Waterweg monteert boogdelen en boogstrik voor nieuwe brug in Massenhoven

10/04/2020 OM 07:00 - Luc Willemijns
44cc59c29929b2305797e2627524d028
De Vlaamse Waterweg N.V. monteerde onlangs de boogdelen en middenboog van de nieuwe brug over het Albertkanaal in Massenhoven (Zandhoven). De nieuwe brug krijgt nu meer en meer zijn definitieve vorm. Loopt alles verder volgens plan, dan zou begin juni de brug in tijdelijke positie open gaan voor het verkeer. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterland-verbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken, investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Vlaanderen investeert 6 miljoen euro in de nieuwe en hogere brug in Massenhoven. Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een grote facelift om de groeiende trafieken op te vangen. En een verdere upgrade is intussen in volle uitvoering. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase.

Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg.

44cc59c29929b2305797e2627524d028
79a6a39f2a8bf476596f4904a90cb45b
1a66fec26fc34a071c42279651d27775
Ebc27ebad34389455ced1bd5d97e3f62
8a536f9f1638cc28b5380e83fdf7f20f

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.