VIL ontwikkelt deelplatform voor logistieke assets en gebouwen

De deeleconomie is voorlopig nog niet doorgebroken in de logistieke sector. Het delen van rollend materieel biedt nochtans vele voordelen, zo blijkt uit de resultaten van het VIL-project Cambion. VIL wil het deelconcept verder introduceren en uitbreiden naar het delen van logistieke assets, zoals heftrucks, parkings, koelruimtes, … In het nieuwe project “Sharing Logistics” zal VIL, in samenwerking met Howest, een deelplatform ontwikkelen dan vraag en aanbod kan matchen. Geïnteresseerde bedrijven kunnen nog steeds deelnemen.

Met “Sharing Logistics” willen VIL en Howest het principe van deeleconomie via een virtueel platform toepassen op de logistieke B2B-markt. Bedoeling is een web-platform te ontwikkelen waarbij bedrijven, bijvoorbeeld binnen een industriezone of bedrijvenpark, elkaars onbenutte assets en diensten kunnen gebruiken zonder dat er sprake is van winstbejag. De huurprijs van een bepaalde asset/dienst kan m.a.w. de gemaakte kost niet overschrijden. Opzet is dat de verhuurder een deel van de kosten van stilstand/leegstand kan drukken en de logistieke assets en diensten efficiënter benut worden.

VIL gaat van start door bij de deelnemende bedrijven hun logistieke assets en diensten die gedurende de dag onbenut blijven, in kaart te brengen. Logistieke assets zijn meestal zeer kapitaalsintensief, niet enkel in aankoop maar ook in onderhoud. Assets die in aanmerking komen voor dit project zijn o.a. heftrucks, hoogwerkers, vergaderzalen, straddle carriers, gekoelde ruimtes, weegschalen, veegtoestellen, onbenutte magazijnruimtes, veiligheidspersoneel, terminal tractors, opleiders, parkings, …

De focus van dit VIL-project is om een efficiënt, afgewerkt web-platform te ontwikkelen om de deelnemende bedrijven op een duidelijke en snelle manier met elkaar in contact te kunnen laten treden en een transactie tot stand te brengen.

Het VIL-project geniet de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.