Renault ontvouwt nieuwe China-strategie

Groupe Renault herschikt zijn belangen in China rond twee belangrijke pijlers, met name elektrische voertuigen (EV) en bedrijfsvoertuigen (VU).

Op het vlak van de personenwagens met verbrandingsmotor sloot Groupe Renault een voorakkoord met Dongfeng Motor Corporation waarbij eerstgenoemde zijn 50%-belang aan de Chinese partner overdraagt. Dongfeng Renault Motor Company (DRAC) zet zijn activiteiten rond het Renault-merk stop. Renault blijft zijn 300.000 Chinese klanten wel servicen via de eigen concessionarissen maar ook via de synergieën met de Alliantie.

Renault en Dongfeng zetten hun samenwerking met Nissan voort, zowel op het vlak van de ontwikkeling van nieuwe motoren als inzake de toelevering van onderdelen aan DRAC en de diesellicentie aan Dongfeng Automobile Co., Ltd.

Renault en Dongfeng knopen voorts een innoverende samenwerking aan wat intelligente geconnecteerde voertuigen aangaat. Het in december 2017 opgestarte Renault Brillance Jinbei Automotive Co., Ltd. (RBJAC), waarin Renault een participatie van 49% aanhoudt, blijft binnen de lichte bedrijfsvoertuigen het merk Jinbei moderniseren en uitbreiden met vijf nieuwe hoofdproducten tegen 2023. Bedoeling van de joint-venture is zich in de toekomst ook op de exportmarkten te begeven.

Op EV-vlak streeft Groupe Renault een versterking na van zijn partnership met Nissan en Dongfeng binnen de joint-venture eGT (50% Alliantie en 50% Dongfeng) om van de K-ZE een wereldwijd verkocht voertuig te maken. Vanaf volgend jaar zal een afgeleide van het Dacia Spring-concept in Europa worden vermarkt. Sinds 2015 is JMEV (50% Renault) een wendbare en flexibele speler op de Chinese EV-markt.

Meer info: 02/224.78.52 of http://www.renault.be.