Nieuwe spoorbrug Kuringen geplaatst

De twee bestaande spoorbruggen over het Albertkanaal in Kuringen werden vervangen door één nieuwe hogere boogbrug en een fietsbrug. De Vlaamse Waterweg N.V. verschoof de spoorbrug naar zijn definitieve locatie. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Het Albertkanaal is vanuit economisch oogpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterland-verbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Vlaanderen investeerde bijna 13 miljoen euro in de nieuwe en hogere spoorbrug van Kuringen. De Vlaamse regering heeft met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer nog beduidend te verhogen. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eens alle bruggen zijn verhoogd zal het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker worden om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart.

De nieuwe brug in Kuringen weegt 1.550 ton, is 120 meter lang en 20 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek.