Hoe loods je jouw onderneming doorheen het corona-tijdperk?

Veel ondernemers hebben de voorbije weken zware klappen moeten incasseren. De corona-crisis raakt ons diep, niet alleen in onze portemonnee, maar ook onze fysieke en mentale gezondheid worden bedreigd. Het klinkt allemaal heel negatief en deprimerend, maar toch zit er ook een zware uitdaging in, want hoe je het ook draait of keert: we moeten hier door. En er komt ook een tijd na corona. Wie zich daarop voorbereidt en niet bij de pakken blijft zitten, heeft een stevige streep voor.

Niemand had dit zien aankomen, dus jezelf voorbereiden op deze situatie was onmogelijk. Veel trendwatchers hadden voorspeld dat het nog wel enkele jaren zou duren vooraleer we ons in het nieuwe digitale tijdperk zouden bevinden. Een aantal mega-trends deden weliswaar al mondjesmaat hun intrede in onze maatschappij, maar worden nu versneld toegepast.

Wist je trouwens dat we maar enkele weken nodig hebben om nieuwe gewoontes te integreren in ons leven, denk hierbij bijvoorbeeld aan het on-line afspreken met mensen. Als ondernemer is het dus zeer belangrijk om het gedrag van je klanten te blijven evalueren, want de klantenbehoeften zullen veranderen. Zomaar overgaan tot de “business as usual” is dus geen goed idee.

Toon veerkracht en ga creatief aan de slag

Zoals we al aangaven, is het ook belangrijk om eens “de optimist uit te hangen”, want bij de pakken blijven zitten, heeft al zeker geen zin. De hele crisis heeft voor jou als ondernemer ook heel wat opportuniteiten in de aanbieding.

Vele ondernemers dachten in sneltempo na over welke stappen ze konden zetten en het resultaat was én is indrukwekkend. De digitale ondernemerswereld was dan ook nog nooit zo groot. Anderen gingen aan de slag met nieuwe business-modellen en er werd ook gekozen voor andere (aanvullende) inkomstenstromen.

Tijd vermijdt respijt

Dit is hét moment om eens de tijd nemen om stil te staan bij de dingen waar we eerder geen tijd voor konden maken omdat we vonden dat ze al goed liepen of nog niet genoeg de urgentie voelden om het echt aan te pakken. Denk hierbij aan strategische plannen die klaarliggen in je kast om te implementeren, een verfrissende en meer digitale aanpak van je onderneming, het inzetten van technologie,... Is dit alles herkenbaar?

Maak een SOAR-analyse 

Dit is het moment om je onderneming eens onder de loep te nemen en te gaan kijken welke kleine dingen verfijnder of anders zouden aangepakt kunnen worden. Een hulpmiddel hierbij kan de SOAR-analyse zijn, waarbij je, in tegenstelling tot de meer bekende SWOT-analyse, vooral focust op de huidige sterke punten van je onderneming.
 

  • Strengths

Waar liggen jouw sterktes en die van je onderneming? Wat doe je goed en wat doe je graag? Worden deze aspecten maximaal uitgespeeld in je organisatie? Wat is de missie van je bedrijf? Waarom is dit bedrijf oorspronkelijk opgericht en welk probleem los je op?
 

  • Opportunities 

De markt is veranderd. Een nieuwe marktanalyse lijkt daarom zeker niet overbodig. Zijn de klantenbehoeftes nog dezelfde en hoe kunnen we hem nog meer service aanbieden? Wat doen jouw concurrenten? Wat kan  je blijven doen en wat doe je beter niet meer? Welke nieuwe business-modellen hebben de laatste weken hun intrede gemaakt? 
 

  • Ambitions

Denk na over jouw ambities en wat je wil bereiken met je onderneming. Stel een droomscenario op en geef aan waar je jezelf binnen tien jaar wil zien staan met je onderneming. Zijn succesvolle nieuwe business-modellen hierbij het overwegen waard? Zijn er processen die geoptimaliseerd of gedigitaliseerd kunnen worden? 
 

  • Results   

Het gaat hier om concrete en meetbare resultaten, die aangeven wanneer jouw doelen en ambities zijn behaald. Een handig hulpmiddel vind je in het SMART-principe: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch/Resultaatgericht, Tijdgebonden.


Ga zelf aan de slag met de invulbare SOAR-analyse!


Start klein

Je kan niet alles in één keer veranderen, want herkenbaarheid is volgens de grootste marketing-specialisten dan ook uiterst belangrijk. Begin daarom met de kleine dingen te optimaliseren. Je zal beseffen dat veel dingen al mogelijk zijn binnen je bedrijf, maar gewoon nog niet uitgevoerd werden.

Evalueer, probeer en stuur bij - samen met je stakeholders

Niemand heeft natuurlijk een glazen bol, dus we kunnen enkel adviseren om nieuwe dingen te proberen, evalueren en weer verder te gaan, samen met jouw stakeholders (vennoten, medewerkers, leveranciers, klanten,…).

Laat je coachen

Voor de creatie van je toekomstvisie en een extra invalshoek kan je je best laten bijstaan door één van de UNIZO-coaches. Deze bestuderen met jou de trends van The Future Labaratoy, gaan te rade bij het Copenhagen Institute for Future Studies en hebben daarnaast een hele hoop bagage in hun rugzak zitten. Onze coaches bekijken hoe ze jouw onderneming “future proof” kunnen maken en door het corona-tijdperk heen kunnen loodsen.

Ook zin in een Future Forward begeleiding? 

Ontdek wat wij voor jou kunnen doen!

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met UNIZO (Brussel))

Meer info: www.unizo.be.