Telecom-operatoren slaan handen in elkaar voor Covid-19 Track&Trace call center

05/05/2020 OM 13:36 - Luc Willemijns
Placeholder
De belangrijkste telecom-operatoren die in België actief zijn zullen de overheid blijven ondersteunen in de strijd tegen de Covid-19 pandemie door een belangrijke technische en financiële bijdrage te leveren, meer bepaald via het Covid 19 Track&Trace call center.

De Belgische corona-taskforce heeft besloten een call center op te zetten dat tot 2.000 medewerkers kan worden opgeschaald. De medewerkers zullen proactief contact opnemen met inwoners van ons land die positief hebben getest op Covid-19 en met elke inwoner waarmee deze mensen recent in contact zijn geweest. Doel is om de verspreiding van het virus van nabij op te volgen en de risico's te beperken door potentieel besmette burgers te vragen om in quarantaine te gaan en/of zich te laten testen.

Aangezien het volume van de uitgaande oproepen en SMS'jes vanuit dit call center naar verwachting bijzonder hoog zal zijn, hebben BASE, Orange Belgium, Proximus, Scarlet, Telenet en VOO unaniem besloten om geen interconnectie- of terminatiekosten aan te rekenen voor deze oproepen en SMS'jes. Dat zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van de operationele kosten van het call center, dat door de overheid wordt beheerd. De steun van de telecom-operatoren is geldig zolang dit call center nodig is om de Covid-19 pandemie te bestrijden.

De Belgische telecom-operatoren zijn zich bewust van hun cruciale rol om ervoor te zorgen dat mensen in deze periode van lockdown verbonden blijven met hun geliefden en massaal kunnen thuiswerken. De operatoren zijn dan ook zeer begaan met de strijd tegen de uitbraak van het corona-virus. Naast het optimaliseren van hun netwerk om tegemoet te komen aan de drastische veranderingen in de vraag van residentiële en zakelijke gebruikers, hebben ze in deze corona-tijden al bijkomende maatschappelijke initiatieven genomen. Denk maar aan de steun aan de door de overheid geleide taskforce Data against Corona, die tot doel heeft de verspreiding van het virus te volgen en het beleid daarop af te stemmen op basis van geaggregeerde en geanonimiseerde informatie.

De Belgische telecom-operatoren beschouwen unaniem hun steun aan het call center van de overheid als een onderdeel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en als een teken van solidaritei door oplossingen binnen hun vakgebied aan te bieden aan de regering. De operatoren hopen dat dit nieuwe instrument zal bijdragen tot het succesvol inperken van de Covid-19 uitbraak.

VOO N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

ORANGE BELGIUM N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

PROXIMUS N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

BASE

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

TELENET

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

SCARLET BELGIE

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.