"Sign-bedrijf met gestandaardiseerd dienstenaanbod en regionale aanspreekpunten"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Michel Vercauteren heeft de ambitie met Quality Print een geüniformiseerde dienstverlening in de signalisatiemarkt te zetten op basis van een aantal technologische en kwalitatieve standaarden. En met een aantal regionale aanspreekpunten. (Foto W & F)

Michel Vercauteren (Quality Print B.V.B.A.)


"Sign-bedrijf met gestandaardiseerd dienstenaanbod en regionale aanspreekpunten"


Quality Print B.V.B.A. (Beveren-Waas) is een in 1997 opgericht signalisatiebedrijf. Sinds kort is met Quality Print Dendermonde B.V.B.A. een zusteronderneming actief. Bedoeling van zaakvoerder Michel Vercauteren is binnen een bijzonder sterk versnipperde markt onder de merknaam Quality Print een dienstverlening in de sign-markt neer te zetten op basis van een aantal technologische en kwalitatieve standaarden. Niet uitgesloten is dat later dit jaar nog één à twee sign-bedrijven aan het Quality Print-netwerk worden toegevoegd. Om zodoende niet enkel de expertise maar ook de regionale actieradius uit te breiden. Op langere termijn sluit Quality Print uitbreiding van de activiteiten richting Nederland niet uit.


Sinds 1997 groeide Quality Print uit van een beletteringsbedrijf met één werknemer tot een sign-bedrijf met 13 werknemers, sinds kort verdeeld over twee vestigingen. Vrij snel na zijn oprichting in Zwijndrecht, nam de onderneming zijn intrek in een huurpand in de industriezone Schaarbeek te Beveren-Waas. Inmiddels kocht Quality Print het 1.500 m2 grote pand aan. In Dendermonde nam het ISO 9001:2000-gecertificeerde bedrijf bij het jaarbegin zeefdrukkerij DCR B.V.B.A. over, gevestigd in de Weggevoerdenstraat, dat inmiddels tot Quality Print Dendermonde B.V.B.A. werd herdoopt. Bedoeling is de zowat 1.000 m2 grote locatie op termijn voor een meer geschikte uitvalsbasis in te ruilen. Intussen tekent Quality Print voor een geconsolideerd omzetvolume van zowat 1.100.000 euro, zo luidt het.


Standaarddienstverlening in de markt zetten


"Zowel technologisch als productmatig is de wereld van de signalisatie de jongste jaren bijzonder complex geworden," weet zaakvoerder Michel Vercauteren. Vandaar dat Quality Print momenteel een topprioriteit maakt van het stroomlijnen van zijn bedrijfsactiviteiten. Daarbij wordt in functie van een aantal weloverwogen technologische keuzes een standaardoplossing ter beschikking van de klanten gesteld. "De klanten zelf maken geen onderscheid tussen een bord met belettering dat op een specifieke drager wordt aangebracht of een signalisatie die met behulp van UV-druk werd gerealiseerd. Textieldruk bijvoorbeeld kan op verschillende wijzen worden verzorgd (transferdruk, zeefdruk, digitaal, .). Voor de klant telt maar één ding: dat zijn signalisatie-opdracht op kwaliteitsvolle manier werd verzorgd," zo nog de jeugdige bedrijfsleider.

In functie van die overwegingen focust Quality Print zich op een gestandaardiseerde dienstverlening gaande van de raamdecoratie met zonwerende film over de autobelettering en het vervaardigen van lichtreclames tot en met het bedrukken van vlaggen en spandoeken. "Kernactiviteit van Quality Print is alles wat met de visuele communicatie van de KMO te maken heeft," zo nog Vercauteren.

Dat een en ander tot bedrijfsstrategische keuzes noopt, is evident. Zo kocht de KMO zopas een nieuwe digitale printer-installatie aan die afdrukken kan maken op een breedte van 2,5 meter. Met een soortgelijke installatie in zijn vestiging te Dendermonde, die breedtes van 1,5 meter aan kan, is Quality Print weliswaar bij machte om aan het gros van de marktvragen te voldoen. De nieuwe investering geeft wel aan in hoeverre de onderneming zich als gespecialiseerd aanbieder wenst te profileren. Ook qua print-technologie lijkt de onderneming verder te evolueren. Vooralsnog wordt voornamelijk met solvent- en ecosolvent-printers gewerkt. Nu die laatste categorie kwalitatief steeds betere resultaten neerzet en solvent-printers om milieutechnische redenen steeds meer in de verdrukking zullen komen te staan, lijkt ook hier een nieuwe technologische keuze onvermijdelijk. "Niet uitgesloten is dat de markt meer en meer in de richting van de UV-printers zal evolueren," luidt het. Waarmee Vercauteren impliciet aangeeft dat de zeefdrukkerij in Dendermonde stelselmatig van de solvent- naar de UV-technologie zal worden omgebouwd.


Drie afdelingen


Quality Print benadert zijn klantenbasis vanuit drie afdelingen. De afdeling "Makelaars" focust zich heel specifiek op de vastgoedmakelaars, waarvoor de KMO de publiciteitsborden aanmaakt en ook effectief plaatst. In Beveren-Waas vond de centrale plaatsingsdienst voor heel België een onderkomen. Zowat alle gevestigde namen zoals EPMC, Jones Lang LaSalle, Hugo Ceusters, Mertens Vastgoed, . horen tot de klanten. Dankzij de zeefdruktechnologie, die met de integratie van DCR gepaard ging, is Quality Print voortaan ook bij machte de regionale markt van de vastgoedmakelaars te bedienen.

Zeker niet onbelangrijk is de afdeling "Projecten", waarvoor de onderneming zijn brede sign-expertise ter beschikking stelt. Voor uitzendorganisatie Adecco bijvoorbeeld tekent de onderneming voor alle binnen- en buitensignalisatie, waarbij er heel specifiek wordt over gewaakt dat de visuele communicatie-tools over het hele netwerk geüniformiseerd zijn. Andere referenties zijn o.m. AVA Papierwaren, Pecotex, Santana, Het Laatste Nieuws, Somati, Mister Minit, de Vlaamse Gemeenschap, . Soms wordt in onderaanneming voor reclame-agentschappen gewerkt, in andere gevallen rechtstreeks voor de eindklant. Michel Vercauteren: "Signalisatie is en blijft een heel volatiele markt. Voor heel wat bedrijven blijven sign-producten een randproduct. Het is bijgevolg bijzonder moeilijk om met de opdrachtgevers structureel in de tijd vaste samenwerkingsakkoorden aan te gaan". Hoewel dat kennelijk geen onbegonnen zaak is. Zo verwacht Quality Print in de eerstvolgende weken een voltijdse commerciële kracht in te schakelen die heel specifiek het belang van de projectopdrachten moet uitdiepen.

Derde en laatste afdeling van Quality Print wordt gevormd door de regionale klanten, zeg maar inzonderheid de KMO's.


Regionale uitvalsbases en bijkomende expertise


Precies om die regionale bedrijven beter te bedienen, heeft Quality Print momenteel een strategie in uitbouw die een regionale nabijheid van de onderneming waarborgt. Met Quality Print Dendermonde heeft men een zusteronderneming die bijzonder goed gelegen is om de Oost-Vlaamse markt te "servicen". Bovendien haalde men met de inlijving van DCR bijkomende sign-expertise in huis, inzonderheid op het stuk van de zeefdruktechnologieën op grootformaat. (Quality Print Dendermonde heeft de mogelijkheid om te zeefdrukken op grootformaat 4 x 1,5 m). "Het digitaal printen is langzamerhand de zeefdruktechnologie uit de markt aan het drummen, bepaalde toepassingen buiten beschouwing gelaten," aldus onze gesprekspartner. Duidelijk is dat hij daarmee op de textielapplicaties doelt. "Zeefdruk blijft een ietwat afzonderlijke expertise voor zover het gaat om het bedrukken of personaliseren van textiel. Het is een competentie op zich, die meer controle over kleur en kwaliteit biedt dan bij transferdruk het geval is. Momenteel werken we met een tweetal textieldrukkers in onderaanneming, maar Quality Print zou wat graag die expertise onder eigen dak halen," zo nog Michel Vercauteren. Onze gesprekspartner aarzelt derhalve niet te stellen dit jaar een tweede en mogelijk derde acquisitie van kleine spelers in de sign-markt te overwegen. Dat één van die acquisities zich op het stuk van de textieldruktechnologie zal situeren, lijkt zo goed als vast te staan. Een andere mogelijke overname zou zich kunnen situeren in het vlak van de freestechnologie. "Ook die expertise ontbeert Quality Print vooralsnog. Freestafels en spuitcabines worden vaak ingeschakeld voor gevelbeletteringsdoeleinden (lees: licht- of neonreclames, nvdr.), waarbij men zijn toevlucht tot dragers als aluminium, zink of PVC neemt", aldus onze gesprekspartner.

Zodoende maakt Quality Print zich op om over het Vlaamse landsgedeelte en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een netwerk uit te bouwen van sign-bedrijven die alle, ongeacht hun mogelijke specialisatie, het gestandaardiseerde basissignalisatie-aanbod aan het regionale bedrijfsleven aanbieden. Vercauteren verhult bovendien niet naar regionale aanspreekpunten uit te kijken in Brussel en West-Vlaanderen. Op iets langere termijn wordt de doorsteek naar Nederland, met Breda als mogelijke uitvalsbasis, niet uitgesloten.


Sterk versnipperde markt


Uit wat voorafgaat wordt duidelijk welk profiel Quality Print zich binnen de bijzonder sterk versnipperde sign-markt op termijn wenst toe te meten. Uitgangspunt daarbij blijft onveranderlijk de standaardisatie van het dienstenspectrum. Zo is bijvoorbeeld nu al duidelijk dat Quality Print zijn aanbod lichtreclames rond een relatief beperkt aantal standaardprofielen zal aanbieden. Zonder dat een en ander afbreuk zal doen aan de dienstverlening als dusdanig. Zo werkt de KMO voor het bedrukken van vlaggen of spandoeken in grotere oplages bijvoorbeeld samen met een Chinese partner. "Zelf beperken we ons tot het kleinere seriewerk, zeg maar hooguit 20 tot 30 stuks. Van zodra het om grotere oplages gaat, kunnen we ons met onze eigen zeefdrukkerij niet langer competitief in de markt manifesteren," luidt het. De KMO houdt desgewenst voor de klant vlaggen als typisch promotieproduct op stock aan of maakt deze, tegen een vaste print-prijs, geregeld opnieuw aan.

Sinds kort verdeelt Quality Print ook de Flexiframe®-producten van het Zweedse Mark Bric Display AB (Lerum). Dat volledig modulaire systeem van lichtgewicht panelen worden door de Oost-Vlaamse KMO volgens de behoeften van de klant gepersonaliseerd en beletterd om als presentatie- en displayborden te fungeren tijdens bepaalde commerciële manifestaties. Voorts is de onderneming ook actief in het aanbrengen van noodsignalisatie. Desgewenst tekent men ook het noodevacuatieplan uit.

Indien de markt van de sign makers vrij versnipperd is, heeft dat volgens onze gesprekspartner voornamelijk te maken met een historische evolutie. Zo ontstonden sommige bedrijven uit de activiteiten van de traditionele letterschilders, andere uit die van de zeefdrukkerijen. Bovendien is de markt ook niet altijd heel precies te omschrijven. "Voor het nummeren van magazijnrekken wordt gebruik gemaakt van de gekende signalisatietechnieken. Maar horen die taken thuis tot het traditionele terrein van de visuele communicatie, per definitie het actiedomein van de signalisatiebedrijven?," vraag Michel Vercauteren zich luidop af.

Visuele communicatie: nog flink eind te gaan voor de KMO

De doorbraak van de digitalisering heeft de mogelijkheden van de visuele communicatie exponentieel doen toenemen. "Zeker in KMO-omgeving heerst nog vaak de misvatting dat digitale concepten duur zijn. Waarbij men niet lijkt te beseffen dat bijvoorbeeld de integratie van beelden en foto's op de autobelettering nauwelijks impact op de kostprijs heeft," stelt onze gesprekspartner. Die evolutie tekende zich overigens niet enkel af op het stuk van de digitalisering, maar evenzeer wat de dragers betreft. Nog te vaak wordt autobelettering in de verkeerde dragers aangebracht, met alle kwalitatieve gevolgen vandien, wordt daaraan toegevoegd. "Bedrijven maken als reclamemedium overigens nog steeds onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van die voertuigbelettering biedt," meent Michel Vercauteren. Hoewel de signalisatiemarkt ook in cijfers moeilijk te vatten lijkt, raamt onze gesprekspartner de Belgische markt op jaarlijks zowat 250 miljoen euro. In die markt zijn in België een bijzonder groot aantal spelers actief. "Het gemiddeld sign-bedrijf in België verschilt sterk van zijn Nederlandse tegenhanger. Signalisatiebedrijven in Nederland tellen doorgaans vijf tot tien werknemers, waar in België vaak ondernemingen aan de slag zijn met één of twee medewerkers. Omwille van de toevloed aan nieuwe technologieën en het bijzonder brede toepassingsveld, ziet men zich evenwel genoodzaakt zich verregaand te specialiseren of opteert men voor een breed dienstenspectrum op basis van weloverwogen technologische keuzes dat door een team van specialisten onder eigen dak wordt gedragen", besluit Vercauteren. Uit wat voorafgaat is duidelijk welke richting Quality Print uitgaat.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.