Een kantoor als een ander? Of net niet!

Ongeveer 39% van onze werknemers werkt momenteel verschillende dagen per week van thuis uit. We kunnen er als werkgevers maar beter voor zorgen dat dit efficiënt én in alle rust en comfort kan gebeuren. Daarom reiken we een aantal handige tips en aanbevelingen aan die het thuiskantoor aangenamer kunnen maken. En bovenal, deze tips gelden evenzeer voor het hoofdkantoor. We zullen effectief anders gaan werken. Digitaal, video conferencing, concentratie-ruimtes, respect voor de comfortzone van collega’s. Slogan is: “Feel at home, at work” of uiteraard ook omgekeerd. “Feel at work, at home!”.

Tip 1

Om geconcentreerd te kunnen werken heb je voldoende licht nodig en als het kan, liefst daglicht. Daarom is het raadzaam om een bureau in de buurt van een raam te plaatsen. Vermijd echter schittering op het scherm want dat vermoeit de ogen. Daarom is het ideaal om de tafel of het bureau in een hoek van 90° op te stellen ten opzichte van het raam.

Tip 2

Niet iedereen heeft thuis een perfecte bureautafel (hoogte instelbaar om zit/sta te kunnen werken). Daarom moeten we veel aandacht besteden aan een ergonomische kantoorstoel. Een synchroon beweegmechanisme, een degelijke rugondersteuning, in de hoogte instelbare armsteunen en als het even kan gestoffeerd met een leuke stof.

Tip 3

Bewegen is de boodschap. Geconcentreerd werken kan alleen maar als er ook een helder hoofd is. Een goede bloeddoorstroming is nodig om ons goed te voelen. Beweeg dus voldoende en las geregeld een korte pauze in. Ga even weg van het bureau om de post op te halen, drink een fris glas water, een heerlijke koffie of een zelfgemaakte thee. Wandel een rondje in de frisse buitenlucht.

Tip 4

Zorg voor een opgeruimd bureau. Flexibele opbergruimte met praktische functies is meer dan ooit de vraag. Compact opbergen wat we nodig hebben. Dressoirs en rekken kunnen als ruimteverdelers een goede hulp zijn om het professioneel - en het privé-leven visueel en functioneel te scheiden. Tegelijkertijd creëren ze opslagruimte voor dossiers, documenten, printer en nuttige gebruiksvoorwerpen. Het is namelijk ook nodig om op het einde van de werkdag een opgeruimd bureau of nette tafel achter te laten uit respect voor jezelf en je huisgenoten (of op kantoor voor je collega’s).

Tip 5

Veilig werken is de boodschap. Draadloos Internet is meestal geen probleem, maar elektriciteit is nog niet draadloos. Zorg dus voor veilige omgeving. Kruipende kinderen vinden het namelijk fijn om zich op te trekken aan een tafelpoot of een loshangende kabel! Het zou jammer zijn mocht er een scherm of ander toestel tegen de vlakte gaan omdat er iemand struikelt over een losliggende kabel. Of erger nog, iets zou gebeuren met je kinderen.

Tip 6

Feel good! Naar een witte muur staren terwijl je met je collega videochat is niet leuk. Maak je (thuis)kantoor aantrekkelijk. Gebruik wand-absorbers met een mooie print. Dat heeft twee voordelen, nl. een fris interieur en een verbetering van de akoestiek in de ruimte. Gebruik eventueel ook planten want deze hebben dezelfde voordelen: ze zorgen voor een aangenaam interieur en verbeteren de leefomgeving.

Al deze tips zijn toepasbaar in het thuiskantoor maar evenzeer in het hoofdkantoor.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Kantoff N.V. (Londerzeel))

Meer info: 052/31.95.00 of http://www.kantoff.be.