Ogenblik aangebroken voor meer efficiënte en duurzame e-commerce
De totale kosten van een gemiste levering worden op 15 euro geraamd, meldt Zetes in het rapport (cijfers van onderzoeksbureau PCA Predict). Dat is een aanzienlijk bedrag gezien de lage marges van bezorgbedrijven. De levering aan de eindklant (de « last mile ») vertegenwoordigt tot 30% van de totale orderafhandelingskosten (arbeid, transport en brandstof).
Naast de financiële impact is er ook een forse invloed op het milieu. Pakketleveringen zijn goed voor 25% van door bestelwagens gereden kilometers. Er komt zo’n 420.000 ton CO2-vrij.
Uit het Zetes-rapport (+ LINK ) blijkt dat 42% van de klanten niet op de hoogte is dat ze hun pakket een eerste keer mislopen. Zo kunnen herleveringen natuurlijk niet worden vermeden. Logistieke bedrijven hebben nu een uitgelezen kans om slimmer te gaan werken, zowel in de “first” als “last mile” van het bezorgproces, zo luidt het.
“Proof of delivery”-oplossingen registreren bijvoorbeeld elke stap in het leverproces en helpen om een flexibel model in te voeren. Verder in de toekomst zullen ook robotica en autonome voertuigen de efficiëntie en duurzaamheid van bezorgdiensten verder verbeteren.
In zijn rapport geeft Zetes bezorgbedrijven uitvoerig advies om ook de eerste en laatste fasen (first en last mile) van het leveringsproces te optimaliseren.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Zetes)
Meer info : 02/728.37.11 of http://www.zetes.be.
ZETES N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.