Ogenblik aangebroken voor meer efficiënte en duurzame e-commerce

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. On-line winkels namen tijdens de lockdown-periode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij de eerste poging wordt geleverd, met een sterke negatieve impact op kosten en ook het milieu. Volgens Zetes is het moment opportuun om werk te maken van een meer efficiënte logistieke en duurzame e-commerce.

De totale kosten van een gemiste levering worden op 15 euro geraamd, meldt Zetes in het rapport (cijfers van onderzoeksbureau PCA Predict). Dat is een aanzienlijk bedrag gezien de lage marges van bezorgbedrijven. De levering aan de eindklant (de « last mile ») vertegenwoordigt tot 30% van de totale orderafhandelingskosten (arbeid, transport en brandstof).

Naast de financiële impact is er ook een forse invloed op het milieu. Pakketleveringen zijn goed voor 25% van door bestelwagens gereden kilometers. Er komt zo’n 420.000 ton CO2-vrij.

Uit het Zetes-rapport (+ LINK ) blijkt dat 42% van de klanten niet op de hoogte is dat ze hun pakket een eerste keer mislopen. Zo kunnen herleveringen natuurlijk niet worden vermeden. Logistieke bedrijven hebben nu een uitgelezen kans om slimmer te gaan werken, zowel in de “first” als “last mile” van het bezorgproces, zo luidt het.

“Proof of delivery”-oplossingen registreren bijvoorbeeld elke stap in het leverproces en helpen om een flexibel model in te voeren. Verder in de toekomst zullen ook robotica en autonome voertuigen de efficiëntie en duurzaamheid van bezorgdiensten verder verbeteren.

In zijn rapport geeft Zetes bezorgbedrijven uitvoerig advies om ook de eerste en laatste fasen (first en last mile) van het leveringsproces te optimaliseren.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Zetes)

Meer info : 02/728.37.11 of http://www.zetes.be.