Maak ambassadeurs van je ex-werknemers

22/07/2020 OM 08:21 - Luc Willemijns
71f9ccae0f38941c6662b5fd045ff135
Als werkgever investeer je veel in je medewerkers. Financieel, maar zeker ook op andere vlakken. Het ontslaan van medewerkers die door omstandigheden, zoals corona, niet behouden kunnen worden, is dan ook een bijzonder pijnlijke ervaring. Zowel voor de werknemers als voor jou. Hoe verzacht je de pijn? Op welke manier maak je van je ex-werknemers ambassadeurs voor je bedrijf?

Geen enkele werkgever ziet graag goede werkkrachten vertrekken. Toch hoeft een vertrek niet de laatste fase van de employee journey te zijn. Trekt je ex-werknemer de deur in goede verstandhouding achter zich dicht? Dan keert hij misschien wel terug: uit onderzoek van HR-dienstverlener Acerta blijkt dat maar liefst 27% van de werknemers open staat voor een terugkeer naar hun ex-werkgever.

Wanneer je als werkgever er een goed contact met je ex-medewerkers op nahoudt, overweegt zelfs 54,6% om ooit terug te keren. En dat biedt voordelen: deze boomerang-medewerkers zijn veel sneller “ingewerkt” dan volslagen nieuwkomers.

Off-boarding: sluit in schoonheid af

Dat we veel aandacht hebben voor de on-boarding en aanwerving van nieuwe werknemers, vinden we niet meer dan normaal. Maar hoe zit het met de mensen die je bedrijf verlaten? Krijgen ook zij de nodige aandacht?

Zelfs als de beslissing van jouw kant komt, is het belangrijk om oog te hebben voor de manier waarop een medewerker jouw organisatie verlaat. Met een goede exit-strategie voorkom je dat ex-werknemers met een heleboel frustraties blijven zitten. En dat ze je organisatie in een slecht daglicht plaatsen. Het proces rond het vertrek van werknemers wordt in HR-termen “off-boarding” genoemd. Dit omvat o.a. het bieden van ondersteuning bij de verderzetting van hun professionele loopbaan.

Het einde is een nieuwe start

Een openhartig exitgesprek is een ander cruciaal onderdeel van het off-boarding proces. Bereid het gesprek tot in de puntjes voor, maar laat je werknemer vrijuit spreken en ga niet meteen in de verdediging. Enkel zo krijg je waardevolle input om je personeelsbeleid bij te sturen.

Merk je dat de emoties hoog oplaaien? Kom hier dan op een later moment op terug. Uit de resultaten van Acerta blijkt dat slechts 41% van de ontslagen werknemers een exit-gesprek krijgt. Daarvan had 51% het gevoel tijdens dat gesprek feedback te kunnen geven over hoe ze hun werkgever ervaren hadden. Een derde had het gevoel dat er ook iets met die feedback zou gebeuren.

Conclusie: zorg voor een waardig afscheid en vlotte opvolging. Houd de vinger aan de pols, check regelmatig hoe het met je ex-werknemers gaat en breng hen op de hoogte van opportuniteiten. Zo kan je hen later weer aan boord halen.

Van je ex-werknemers echte ambassadeurs maken?

Bekijk het relance-aanbod van Acerta en houd je personeelskosten onder controle. Meer weten over de spelregels van ontslag? Schrijf je in voor de ‘Praktijkdag ontslag’.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.