Bezorgsector moet inzetten op eco-vriendelijke oplossingen

De sluiting van winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. On-line winkels namen tijdens de lockdown-periode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij een eerste poging wordt geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu. Volgens Zetes is het moment opportuun om werk te maken van een meer efficiënte logistiek en duurzame e-commerce. 42% van de klanten blijkt zelfs niet op de hoogte dat ze hun pakket een eerste keer mislopen.

De totale kosten van een gemiste levering worden geraamd op 15 euro, meldt Zetes in het rapport (cijfers van onderzoeksbureau PCA Predict). Dat is een aanzienlijk bedrag gezien de lage marges van de bezorgbedrijven. De levering aan de eindklant (de “last mile”) vertegenwoordigt tot 30% van de totale orderafhandelingskosten (arbeid, transport en brandstof).

Naast de financiële impact is er ook een forse invloed op het milieu. Pakketleveringen zijn goed voor 25% van door bestelwagens gereden kilometers. Elk jaar komt zo 420.000 ton CO2 vrij.

In zijn rapport geeft Zetes bezorgbedrijven uitvoerig advies om ook de eerste en laatste fasen (first en last mile) van het leveringsproces te optimaliseren.