Tijd voor creativiteit

02/09/2020 OM 08:28 - Luc Willemijns
8e1d39ee297f5abf952356e962657794
De corona-crisis hakt er zwaar in. Dat bewijzen de cijfers van de Vlaamse arbeidsmarkt. Op jaarbasis is het aantal vacatures bij VDAB als gevolg van de pandemie met meer dan 10% gedaald. En ook het aantal werkzoekenden is fors gestegen. Zo kwamen er in juli in een keer meer dan 15.000 werkzoekenden bij.

Enerzijds is er een duidelijke stijging van het aantal werkzoekenden. Medewerkers die actief zijn als uitzendkracht zijn het eerste slachtoffer van een dergelijke crisis. Daarnaast zijn er nog steeds heel wat tijdelijke werkzoekenden. Daar moeten we afwachten hoeveel mensen terug aan de slag kunnen gaan of hoeveel er in definitieve werkloosheid terecht komen. En de cijfers van juli worden nog extra versterkt door de toestroom van de schoolverlaters, die in tegenstelling tot voorgaande jaren, minder vlot een job vinden onmiddellijk na hun studies.

Dualiteit

Gelijktijdig zien we het aantal vacatures op jaarbasis sterk teruglopen. Maar het is niet helemaal stilgevallen. In de seizoensarbeid en de landbouw neemt het aantal vacatures nog altijd toe. Ook in de gezondheidszorg en distributiesector is er meer vraag naar nieuwe talenten, vergeleken met een jaar geleden. Een aantal van die sectoren kennen traditioneel ook heel wat knelpuntberoepen. Het blijft dus niet evident om, ondanks toenemende werkloosheid, daarvoor de juiste profielen te vinden. Een dualiteit die het er voor de bedrijven die nood hebben aan nieuwe mensen niet makkelijker zal op maken.

Utopie

Bedrijven kunnen er winst bij doen als ze buiten het traditionele kader gaan denken en talent uit andere sectoren een kans bieden om nieuwe kansen en mogelijkheden te ontdekken. Mensen uit de zwaar getroffen horeca inschakelen als medewerkers in een distributiecentrum van on-line shops, lijkt een grote stap, maar kan best goed uitdraaien. Je krijgt mensen die in elk geval service-gericht zijn, maar ook gewoon zijn om met piekbelastingen om te gaan in drukke periodes.

Horecamensen zijn ook nog eens flexibele uren gewoon, wat hun inzetbaarheid ongetwijfeld ten goede komt. Dat dit voorbeeld geen utopie hoeft te zijn, bewees de Chinese on-line retailer Alibaba, die op die manier meer dan 3.000 mensen uit verschillende sectoren de kans op een nieuwe job bood.

Momentum

Maar ook bij ons zagen we tijdens de crisisperiode dat er bij bedrijven een groot geloof is in de talenten en de flexibiliteit van mensen. Werknemers die noodgedwongen moesten omschakelen naar thuiswerk, bewezen dat ze best in staat zijn om hun job op korte tijd te reorganiseren en toch hun productiviteit op peil te houden.

Andere voorbeelden halen we uit de verschillende bedrijven die een deel van hun productie hervormden en, zoals bijvoorbeeld Carta Mundi, een productielijn voor mondmaskers uitbouwden. Een mooi voorbeeld dat een crisis voor bedrijven ook een momentum kan creëren om talenten te exploreren en aan zich te binden.

De crisis zal ongetwijfeld nog een tijd nazinderen. In de afgelopen maanden leerden we in elk geval dat het geloof in de multi-inzetbaarheid van verschillende talenten en de aanpak van de bedrijven om deze moeilijke periode door te worstelen de creativiteit in bedrijven hebben aangewakkerd. Die creativiteit en het ontdekken en ontwikkelen van talenten zullen we de komende periode hard nodig hebben voor de dynamiek in onze arbeidsmarkt.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)

Meer info: http://www.vdab.be.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.