Energie, mobiliteit, telematica, ... de Barometer 2020 vertelt u alles over de vloten in België
# 1 - Belgische vloten hebben veel potentieel
De Belgische vlootmarkt heeft een groot groeipotentieel. Deze groei wordt gedreven door bedrijven die verwachten hun bedrijf als eerste te ontwikkelen en door de aantrekkelijkheid van de auto als troef tijdens het rekruteringsproces. 49% denkt dat het de werving van nieuw talent vergemakkelijkt en 34% denkt dat het helpt om werknemers te behouden. De gebruiksduur van een voertuig is ook zeer vergelijkbaar met de rest van Europa (5,4 jaar), terwijl de omvang van de vloten groter is dan het Europese gemiddelde.
Dit groeipotentieel kan worden beïnvloed door de Covid-19-crisis door contractverlengingen omdat de feitelijke kilometerstand lager is dan de contractuele. Dat is een gevolg van thuiswerken en/of vermindering van de commerciële activiteit.
# 2 - Een geavanceerde energietransitiemarkt, met opmerkelijke dynamiek bij kleine ondernemingen
België is een vergevorderde markt in de overgang van de energie-mix en behoort tot de Top 5 van Europese markten: 45% van de Belgische ondernemingen hebben al minstens één brandstofalternatief ingevoerd. Oplaadbare hybrides, niet-oplaadbare hybrides en 100% elektrisch voertuigen zijn de drie meest gebruikte energieën en hebben het grootste ontwikkelingspotentieel de komende drie jaar.
De meeste bedrijven hebben hun werkorganisatie aangepast en zijn bereid om hun vloot te vergroenen. Ondanks Covid-19 zal er geen terugkeer zijn naar de oude segmentatie van het type energie. Er zou eerder een vertraging van enkele maanden in het transitieproces kunnen optreden.
# 3 - Mobiliteitsalternatieven zijn een uitdaging voor de vlootsector
België is één van de meest vooruitlopende Europese markten voor de adoptie van alternatieve mobiliteitsoplossingen (zakelijk autodelen, fietsdelen, openbaar vervoer, mobiliteitsbudget) bij ondernemingen van elke omvang. In totaal maakt 69% van de Belgische bedrijven al gebruik van minstens één van deze mobiliteitsoplossingen (tegenover 61% in Europa). Het is duidelijk dat de transitie naar nieuwe mobiliteit in België plaatsvindt. Bovendien zijn Belgische bedrijven bereid om een mobiliteitsplan te creëren, ongeacht hun omvang.
Tijdens de maatregelen zijn bedrijven gedwongen om zich intern en extern te reorganiseren. Eén van de belangrijkste veranderingen is het massale telewerken en de digitalisering van communicatie. In België is gemiddeld 57% van de bedrijven voorstander van het invoeren of uitbreiden van thuiswerk. Deze nieuwe trends als gevolg van de crisis zullen ongetwijfeld blijven bestaan en een groter marktaandeel krijgen.
# 4 - De financieringsmethodes blijven stabiel, ook al neigen ondernemingen naar meer flexibiliteit
De meest gebruikte financieringsmethoden bij Belgische ondernemingen zijn operationele leasing (34%), zelf aankopen (30%) en financiële leasing (25%). In totaal zijn 44% van de bedrijven van plan operationele leasing te introduceren. Bedrijven zijn daarnaast ook op zoek naar gepersonaliseerde ondersteuning en advies van specialisten in verband met de voertuigkeuze, de financiering, kosten- en fiscale optimalisatie, en vooral naar advies over alternatieve energie.
# 5 - Een vooruitstrevende markt op vlak van telematica voor alle type voertuigen
48% van de Belgische ondernemingen (tegenover 33% in de EU) gebruikt telematica voor controledoeleinden en om de verkeersveiligheid en veiligheid van de bestuurders te verhogen. Toch wordt telematica door bestuurders als te opdringerig ervaren en dat zorgt voor een belemmering in de ontwikkeling ervan.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Arval Belgium N.V. (Brussel))
Meer info: 02/240.01.88 of http://www.arval.be.
ARVAL BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.