Fleet-Flits digest

De test gebeurt op een vast testparcours.

Voor de distributiewagens betreft dit een traject met naast vlakke en meer heuvelachtige autosnelwegen eveneens een belangrijk aandeel aan stop & go langs secundaire wegen.

De trucks voor het langeafstandsvervoer mogen hun kunnen bewijzen op een parcours van 410,5 km, dat overwegend uit snelwegen bestaat.

Daarnaast is er nog een specifiek testparcours voor werfvoertuigen. Dit 270 km lange parcours verloopt hoofdzakelijk (voor 85%) over secundaire wegen en wordt afgesloten met een gedeelte op werfterrein. Bij de test voor werfvoertuigen wordt zoveel mogelijk de maximaal toegelaten snelheid nagestreefd, maar in de praktijk komt dit erop neer dat de reële snelheid meestal iets lager ligt. Het eerste gedeelte loopt voornamelijk over vlakke snelwegen doorheen de Kempen en Limburg. Dit traject, dat begint in het Kempische Gierle, wordt vanaf de streek rond Riemst geleidelijk aan heuvelachtiger en doet zelfs even het begin van Wallonië aan, waar vier beklimmingen van de Hallembaye op het programma staan. Hier worden de beklimmingstijden genoteerd. De eerste en de derde beklimming gebeuren vanuit Eben-Emael richting Hallembaye, waarbij het verschil in de start zit. De eerste keer volgen we gewoon de weg vanuit Eben-Emael en bij de derde beklimming vertrekken we nadat we op de rotonde aan de voet een 180° bocht genomen hebben. Het onderscheid tussen de tweede en de vierde beklimming vanuit Hallembaye naar Eben-Emael is aanzienlijker, aangezien we bij de tweede beklimming gelanceerd starten en enkel het echte klimmende gedeelte chronometreren, terwijl de chronometer bij de vierde en laatste beklimming eerder wordt ingedrukt nadat we even tevoren vanuit stilstand vertrokken zijn.

Daarna brengt een stuk autosnelweg ons tot in Hasselt, waarna het via binnenwegen richting het Hageland gaat, waar de truck in de streek rond Diest en Aarschot opnieuw meer op de proef gesteld wordt, voor het via vlakke binnenwegen opnieuw richting Gierle gaat.

Anders dan bij de Fleet Flits autotesten delen we deze keer geen punten uit op basis van vijf criteria, maar laten we verbruikscijfers en klimprestaties spreken.