Groupe Renault test conformiteit auto-onderdelen met blockchain
Groupe Renault heeft het blockchain-project XCEED (eXtended Compliance End to End Distributed) ontwikkeld met als doel de conformiteit van auto-onderdelen te certificeren, van ontwerp tot productie. Samen met verschillende partnerfabrikanten werd de tool uitvoerig getest in de fabriek van Douai.
De tool, ontworpen en gebruikt door grote spelers uit de autosector, maakt het mogelijk om reactiever en efficiënter te handelen binnen een steeds veeleisender reglementair kader. Op 1 september trad immers een nieuwe verordening betreffende markttoezicht in voege. Deze brengt een toename van de reglementaire controles van reeds op de markt gebrachte voertuigen met zich. De volledige productieketen moet daarom zijn structuur aanpassen om op korte termijn te kunnen reageren op vragen van de autoriteiten.
Het XCEED-project, gebaseerd op de blockchain-technologie "Hyperledger Fabric" en uitgevoerd in samenwerking met IBM, heeft als doel de reglementaire conformiteit van de (sub)onderdelen van de voertuigen na te gaan en te certificeren. XCEED, gelanceerd in 2019, is het resultaat van de samenwerking tussen partners binnen de auto-industrie (Continental, Faurecia, Plastic Omnium en Saint-Gobain).
Het is een voorbeeld van collectieve intelligentie van de toepassing van flexibele methodologie binnen een specifieke multi-bedrijfscontext voor gegevensuitwisseling en projectbeheer. De test in de fabriek van Douai bevestigde de waarde en de prestaties van de blockchain-technologie voor de auto-industrie met meer dan een miljoen geactiveerde documenten en een snelheid van vijfhonderd transacties per seconde.
Meer info: 02/224.78.52 of http://www.renault.be.
RENAULT BELGIE LUXEMBURG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.