Mazda’s “multimodale” elektrificatiestrategie zet in op fleet-klanten

16/09/2020 OM 08:04 - Luc Willemijns
1b9ae8eed13f991e2d928a868f33e451
(Mazda zet zijn eerste “full electric”-model op de Europese markt)
Met zijn eerste “full electric” model bereikt de Japanse autobouwer Mazda de eerste mijlpaal in zijn elektrificatiestrategie. “De nieuwe MX-30 zal onze andere modellen niet vervangen, maar is expliciet bedoeld voor specifieke toepassingen en doelgroepen”, aldus Peter Gemoets, PR-manager bij Mazda Motor Belux (Willebroek). Het model focust heel specifiek op milieubewuste fleet-klanten zijn. Waar het aandeel fleet-verkopen bij Mazda globaal 20% bedraagt, verwacht de constructeur 80% van de verkoop van zijn “full electric”-model in de B2B-markt te kunnen realiseren.

Sinds de lancering van de CX-5 in 2012 heeft Mazda zijn plaats in het compact SUV-segment veroverd. In 2015 kwam daar de CX-3 bij en sinds vorig jaar past ook de CX-30 in dat rijtje. Met de introductie van de nieuwe MX-30 voegt de Japanse autobouwer nu een “full electric” compact SUV aan zijn gamma toe.

“De MX-30 is geen” pur en dur” SUV, maar een combinatie van een SUV en een coupé, met onder meer de aflopende lijn achteraan”, legt Gemoets uit.

De MX-30 is gebaseerd op hetzelfde platform als de CX-30. Het design is een aparte evolutie van het KODO-design en uiteraard maakt hij ook gebruik van de SKYACTIV-technologie, die met de eerste CX-5 werd geïntroduceerd. Na de SKYACTIV-G (benzine) en SKYACTIV-D (diesel) volgde twee jaar geleden de SKYACTIV-X, een benzinemotor met een compressie-ontsteking die 20% zuiniger en schoner is dan Mazda’s vorige benzinemotor en bovendien meer vermogen heeft.

Voor de MX-30 komt Mazda nu met een volledig elektrische e-SKYACTIV-aandrijving. Met een 100% opgeladen batterij van 35,5 kWh heeft de auto volgens de WLTP-normen een actieradius van ongeveer 200 km. Die kan oplopen tot 260 km in de stad door de recuperatie van de kinetische energie bij het remmen. Opladen tot 80% duurt 36 minuten met een DC-lader van 50 kW en 3 uur met een AC-lader van 32 A.

Tweehonderd kilometer is niet enorm, maar de compacte batterij is een bewuste keuze. “Er is plaats voor een elektrische auto in het Mazda-gamma, maar dan voor een bepaald gebruik en in een bepaalde context”, aldus Gemoets.

“Het is niet moeilijk de autonomie van een elektrische auto te verhogen als je die vol batterijen steekt, maar batterijen zijn duur en zwaar. Als de auto door de zware batterijen meer dan twee ton weegt, zal het rijgevoel helemaal anders zijn. De MX-30 weegt zo’n 1,6 ton, net iets meer dan de 1,4 ton van de CX-30, waardoor het dynamische rijgevoel hetzelfde blijft. Voor iemand die nog nooit elektrisch gereden heeft, blijft de drempel op die manier laag.”

Bovendien wordt bij het inschatten van de milieu-impact van een batterij vaak over het hoofd gezien dat die na afloop van de levensduur nog gerecycleerd moet worden, een proces dat niet zo ecologisch is. Mazda hanteert daarom het Well-to-Wheel-principe:

“De impact van een auto op het milieu moet je bekijken vanaf de productie van auto en energie tot aan de recyclage”, stelt Gemoets.

De productie en het transport van de benzine, diesel of elektriciteit is daarbij namelijk eveneens een factor.

“Je kan wel zeggen dat je auto 0 gram CO2 uitstoot, maar dat is enkel zo als je er ook 100% groene energie in stopt”, luidt het.

Buitenbeentje

Peter Gemoets: “Vandaag zijn we bij Mazda van mening dat een elektrische auto zeker zin heeft, maar niet om sportwagenprestaties mee op te wekken of om in één ruk naar het zuiden van Frankrijk te rijden”, legt Gemoets uit. “Een elektrische auto die in 3 seconden van 0 tot 100 km/u gaat, is heel leuk, maar wat is dan de zin ervan? Dan verbruik je meer energie, terwijl het toch net de bedoeling is om minder te verbruiken?” Daarom gaat het Japanse automerk uit van een multimodale mobiliteitsstrategie. “We zeggen dus niet: Binnen vijf jaar gaan we alleen nog elektrische auto’s aanbieden”, aldus Gemoets. “Dat de verbrandingsmotor dood zou zijn, is een beetje wishful thinking, vrees ik. Er zijn nog heel wat praktische bezwaren. De infrastructuur staat bijvoorbeeld nog niet voldoende op punt en niet iedereen kan even gemakkelijk een laadpaal installeren.”

Mazda blijft dus verder investeren in de verbrandingsmotor, zowel op diesel als op benzine, maar dan wel gekoppeld aan elektrificatie. De nieuwe modellen zijn nu “mild hybrid”, met een alternator van 24 V. Ze kunnen dus niet autonoom elektrisch rijden, maar de auto gebruikt de geregenereerde elektriciteit wel bij het start/stop-systeem, het accelereren en voor o.m. de airco en de lichten.

“In de komende twee jaar zullen we bovendien onze eerste plug-in hybride ontwikkelen”, kondigt Gemoets aan. Daarvoor heeft Mazda o.a. in een joint-venture met Toyota samen gewerkt. “Voorts ontwikkelen we nieuwe dieselmotoren en zescilindermotoren in lijn, waar velen niet meer in geloven. We zijn een beetje een buitenbeentje, maar we doen de dingen zoals wij vinden dat ze goed zijn, zonder ons al te veel te laten leiden door tendensen.”

Premium- en fleet-ambities

Voor wie is de MX-30 dan wel een goede keuze? “Als je niet al te grote afstanden aflegt of voornamelijk in de stad rijdt, kan de MX-30 een perfect antwoord bieden. Ook als tweede wagen in een gezin zou de MX-30 ideaal kunnen zijn”, aldus Gemoets. “Uit een recente studie blijkt trouwens dat de doorsnee-Vlaming nog geen 50 km per dag rijdt, dus vaak is autonomie iets wat in je hoofd zit. Als je ’s avonds weer kan opladen, zit je de volgende dag weer goed voor 200 km”, voegt hij toe. Grotere afstanden zijn niet uitgesloten, maar dan moet je wel plannen en op tijd opladen. “Ik ga er vanuit dat de laadinfrastructuur op termijn nog verder zal uitbreiden, maar dat gaat helaas niet altijd even vlot. Daarnaast ontwikkelen we momenteel een versie van de MX-30 met een range extender, een kleine wankelmotor die de accu oplaadt als die leeg dreigt te raken, waardoor je autonomie een stuk groter wordt”.

Ook in de fleet-verkoop ziet Gemoets mogelijkheden. “Niet alle fleet-gebruikers zijn veelrijders. Er worden heel wat company cars verkocht en die zijn niet noodzakelijk voor vertegenwoordigers die elke dag het hele land doorkruisen”.

Mazda had aanvankelijk nauwelijks fleet-klanten, maar dat aantal neemt stelselmatig toe. De verdeling fleet/particulieren in de totale verkoop bedraagt 20/80. Een algemene tendens op de automarkt is dat die verdeling bij elektrische wagens quasi-omgekeerd is: 80% van de kopers van elektrische wagens zijn dus fleet-klanten. Verwacht wordt dat dat ook met de MX-30 het geval zal zijn. Mazda wil er het eerste jaar 360 verkopen in België en 10.000 over heel Europa.

De Belgische verkoopcijfers bereikten in 2019 trouwens een record. Van 3.500 auto’s per jaar sinds de opstart van de Mazda Motor Belux groeide het aantal verkochte modellen naar 10.000, goed voor een marktaandeel van 1,7%.

“Het is niet de bedoeling om naar de 20.000 door te stoten. We zijn geen volumemaker, maar hebben wel de ambitie om meer en meer naar het premium-segment op te schuiven via de premium afwerking en volledige uitrusting van onze modellen, waaronder de MX-30”, vertelt Gemoets. Net dat premium-imago blijft nog steeds een belangrijke koopfactor op de fleet-markt. “Tegen 2030 willen we de eerste niet-Europese premium-constructeur zijn van een zeker volume. We willen vooral winst maken door goed toegeruste en kwalitatieve auto’s in de markt te zetten, niet door grote volumes te verkopen”, verklaart Gemoets.

Mazda kiest bij zijn nieuwe MX-30 dus bewust voor een kleine batterij en blijft naast deze 100% elektrische wagen ook inzetten op verbrandingsmotoren.

“Uit een studie van de wereldwijde autoverkoop blijkt immers dat in 2035 wel 85% van de auto’s nog een verbrandingsmotor zou hebben, weliswaar aangevuld met elektrificatie”, besluit Gemoets.

Alles stapje voor stapje dus bij Mazda, met een tegendraadse elektrificatiestrategie, een uitgesproken premium-ambitie en een nieuwe opening naar fleet-klanten.

1b9ae8eed13f991e2d928a868f33e451
(Mazda zet zijn eerste “full electric”-model op de Europese markt)
9c5d15ab94a7d22b689745420fc749d4
(Peter Gemoets: “Mazda’s eerste full-electric kiest bewust voor een compacte batterij”)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.