"Netwerk nog fijnmaziger maken"

François Sepulchre (Unique Interim N.V.)
"Netwerk nog fijnmaziger maken"
Uitzendorganisatie Unique Interim N.V. (Vilvoorde), onderdeel van de United Services Group (USG), stelt in een tijdsspanne van drie tot vijf jaar de opening van twintig bijkomende kantoren in het vooruitzicht. Unique mikt op een nog grotere fijnmazigheid van het netwerk door vooral zijn aanwezigheid in de provinciesteden te versterken. Hiertoe worden in de loop van het jaar dertig nieuwe medewerkers aangeworven en wordt de organisatiestructuur met twee regiodirecteurs uitgebreid. Volgens algemeen directeur François Sepulchre kadert een en ander in de natuurlijke groei-evolutie van de gespecialiseerde uitzendorganisatie. Vorig jaar zette Unique met Unique HR Consult een vijfde, gespecialiseerde divisie op. De huidige divisies (Office, Finance, Call Team, Technicum en HR Consult) volstaan om het gros van de marktbehoeften af te dekken, luidt het. Waarmee gezegd is dat het opstarten van bijkomende specialisaties niet meteen aan de orde is.
François Sepulchre is sinds tien jaar bedrijvig in de uitzendwereld. Voorheen was hij ook in de dienstenwereld actief, met name bij de toenmalige Generale Bank en Europ Assistance. Van district manager Wallonië klom hij op tot de functie van algemeen directeur van Unique Interim, die hij sinds twee jaar invult.
Unique Interim is pas sinds 1992 onder zijn huidige merknaam op de Belgische markt actief. Begin de jaren '90 verwierf de Nederlandse United Services Group, inmiddels beursgenoteerd, de controle over de uitzendbedrijven ICA-Flanders en All InterimWork (AIW). In 1993 werden ICA en AIW samengevoegd met de eigen Unique Interim-kantoren die men intussen in België had opgestart. Bij de fusie bestond het netwerk uit een 25-tal kantoren, verspreid over het hele land. Dat aantal is intussen tot zestig opgelopen. "Vorig jaar boekte Unique een omzet van 162 miljoen euro. Dat was 32% meer dan in 2003," stelt François Sepulchre. Daarmee bekleedt de uitzendorganisatie de vijfde stek in de Belgische rangschikking. Jaarlijks stelt Unique intussen een dertigduizend uitzendkrachten tewerk. Zelf heeft de organisatie zowat 250 werknemers op de loonlijst staan. Hoewel de uitzendmarkt in 2004 pas in de tweede jaarhelft aantrok, wist Unique van bij het jaarbegin groeicijfers neer te zetten. Evenmin wordt ontkend dat een gigantisch tewerkstellingsproject voor Volvo Cars Gent mee aan de basis van de uitstekende jaarprestaties lag. Unique werd immers aangeduid als één van de twee private partners die, naast de tewerkstellingscel van de VDAB, instonden voor de aanwerving van 1.800 nieuwe werknemers voor het auto-assemblagebedrijf, dat, zoals bekend, zijn productiecapaciteit gevoelig opvoerde. "Neemt niet weg dat alle specialisaties van Unique vorig jaar er fors op vooruitgingen. Dat leverde ons een groei op die ruim het dubbele van de marktgroei bedroeg," zo nog de algemeen directeur.
Vijf divisies
Van in het prille begin heeft de uitzendorganisatie een uitgesproken affiniteit voor het bediendensegment betoond. Wat verklaart waarom Unique Office sinds verschillende jaren één van de meest succesvolle divisies van Unique Interim is. Unique Office focust zich heel specifiek enerzijds op het secretariaatssegment, anderzijds op de meest uiteenlopende bediendenfuncties. "Het bediendensegment is steeds een specialisatie van Unique geweest. Door de band horen twee derden van onze uitzendkrachten tot het "white collar"-segment, één derde tot de "blue collar workers". Als gevolg van het Volvo-project schoof die verhouding op in de richting 60/40. Gesteld kan dat de verhouding in de Belgische uitzendsector net andersom ligt, met 2/3 arbeiders versus 1/3 bedienden," weet François Sepulchre. Tweede divisie is Unique Technicum dat gespecialiseerd is in technische en industriële profielen, met name in knelpuntberoepen als (elektro)mechanicien, lasser, freezer, .... Vermits veiligheid terzake een essentiële rol speelt, stelt Unique zijn relaties het tienstappenplan "Veiligheid op het Werk" ter bschikking alsook een reeks van veiligheidsgidsen toegespitst op sector- of activiteitenniveau.
Het in 1996 opgerichte Unique Finance heeft ongetwijfeld de specialisatiestrategie van de uitzendonderneming verder aangescherpt. Actieterrein van Unique Finance is het invullen van functies in boekhoud-, financiële - en accountancy-omgeving. Daartoe heeft Unique een gespecialiseerd netwerk binnen het netwerk in uitbouw. Kenschetsend aan Unique Finance is immers dat uitsluitend met "dedicated"-kantoren wordt gewerkt. Dat zijn er intussen een tiental in o.m. Brussel, Antwerpen, Hasselt, Gent, Kortrijk, Waver, Charleroi en, sinds kort, Luik en Vilvoorde. "Voor de specialisatie Finance ontwikkelde Unique sectorspecifieke tools zoals het Unique Finance Jobplan en het Rekeningstelsel. Bovendien kunnen alle consulenten binnen de Unique Finance-kantoren terugvallen op beroepservaring binnen de geviseerde sector. Gevolg is dat ze heel precies de klantenbehoeften weten te identificeren en bekwaam zijn om de aanwezige skills bij de kandidaat-uitzendkrachten heel precies te definiëren," zo nog onze gesprekspartner.
Voor Unique Call Team, dat zich op de bestaffing van call centers toespitst, hanteert men dezelfde sectorspecifieke insteek. Ook hier worden de bedrijvigheden gestuurd door medewerkers met call center-ervaring. Het grootste kantoor van Unique Call Team bevindt zich te Brussel, dat als markt het hoogste potentieel heeft. In zowat tien kantoren, verspreid over het hele netwerk, fungeert een call center-consulent als aanspreekpunt. Net zoals bij de andere gespecialiseerde divisies, hanteren de consulenten van Unique Call Team een specifieke testbatterij. Aan de hand van een computertest en diverse rollenspellen, worden de call handling-capaciteiten van de kandidaat in kaart gebracht.
Binnen de divisie Unique HR Consult werd vorig jaar het luik werving en selectie van HR-medewerkers (lees: payroll medewerkers, HR-assistants, office recruitment managers, . nvdr.) toegevoegd aan de reeds bestaande HR-consultancy-activiteiten als assessment, competentie-ontwikkeling, training en outplacement. "Unique HR Consult heeft kantoren in Antwerpen en Brussel. Opzet is de divisie landelijk uit te bouwen volgens hetzelfde concept als Unique Finance," verduidelijkt de algemeen directeur. Waarmee hij zoveel als gezegd wil hebben dat de gespecialiseerde dienstverlening voornamelijk in de grote steden zal worden aangeboden door consulenten die over een gedegen sectorervaring beschikken.
Netwerk nog fijnmaziger maken
KMO's blijven de voornaamste afzetmarkt voor Unique, wat hoedanook een sterk regionale aanwezigheid vereist. Die aanwezigheid wil de uitzendorganisatie nog verder uitdiepen. Zopas raakte bekend dat Unique in de komende drie tot vijf jaar de opening van twintig extra kantoren in het vooruitzicht stelt. Dit jaar alleen zullen vijf nieuwe kantoren worden geopend. In Neerpelt, Oostende en Diest werden dit jaar nieuwe Unique-vestigingen boven de doopvont gehouden, naast de lancering van Unique Finance in Vilvoorde en Luik. De invulling van de andere locaties staat nog niet helemaal vast, stelt Sepulchre. "Als nationaal speler op de Belgische uitzendmarkt heeft Unique evenwel nog heel wat witte vlekken in te vullen," luidt het. Met mogelijke vestigingsplaatsen als Eupen, Hoei, Aarlen, Tielt, Tongeren, Dendermonde en Bornem maakt onze gesprekspartner duidelijk dat de expansiestrategie van Unique zich op landelijk vlak aftekent en in hoofdzaak op inplantingen in de provinciesteden mikt.
François Sepulchre: "In buurlanden als Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië vertegenwoordigt de penetratiegraad van uitzendarbeid 3 tot 4% van de beroepsbevolking. In België blijft dat cijfer rond de 2%. Wat er op wijst dat er nog duidelijk groeipotentieel is en de markt zeker nog niet verzadigd is".
Bekend is dat beroepsorganisatie Federgon ijvert voor de ontsluiting van de ambtenarij voor de uitzendsector. Met zijn sterke affiniteit voor het white collar-gebeuren wordt Unique ongetwijfeld één van de geschikte aanbieders om afdoend op die nieuwe afzetmarkt in te spelen. Een fijnmazig regionaal uitgebouwd netwerk zou in dat geval de scoringkans meer dan gevoelig verhogen. "Het spreekt voor zich dat Unique met een geschikt productenaanbod klaar wenst te zijn indien de ambtenarij voor de uitzendmarkt toegankelijk wordt gemaakt. Pesoonlijk verwacht ik evenwel dat deze evolutie zich niet op korte termijn zal voltrekken", stelt onze gesprekspartner.
Meer dan ooit toeleiding naar vaste betrekking
Wettelijk gezien wordt uitzendarbeid slechts in uitzonderlijke gevallen toegestaan, zoals onder meer bij een tijdelijke vermeerdering van werk. Binnen de sector wordt druk gelobbied om het wettelijk kader nauwer te laten aansluiten op de huidige marktrealiteit, die van een steeds grotere nood aan flexibele tewerkstelling getuigt.
François Sepulchre: "Meer dan ooit schakelen KMO's uitzendbedrijven in als wervings- en selectiekantoor. Vaak wordt bij de aanvang van de samenwerking aangegeven dat men op zoek is naar een vaste medewerker. Zeker één op de twee door Unique ingeschakelde uitzendkrachten stroomt door naar een vaste betrekking. Elk jaar komt dat percentage iets hoger te liggen".
Uit een Federgon-studie blijkt dat zowat 50% van de interimarissen op termijn (lees: binnen het jaar, nvdr.) een arbeidscontract voor onbepaalde duur krijgen aangeboden. Bij Unique ligt deze score hoger, wat aan de zware focus op het bediendensegment wordt toegeschreven. Momenteel worden meer dan de helft van de ingeschakelde bedienden na hun eerste opdracht vast in dienst worden genomen. Waarmee Sepulchre aangeeft dat Unique in zekere zin het slachtoffer van zijn eigen succes wordt. Een hoge doorstroom van uitzendkrachten houdt immers in dat constant voor een kwalitatief even hoogstaande instroom dient gezorgd. Een snelle doorstroom beduidt eveneens dat Unique zijn investering in de arbeidskracht over een kortere periode dient terug te verdienen. Ergo, niet kan of wil toegeven aan de hoge prijzendruk waarvoor zijn sector bekend staat, aldus onze gesprekspartner. "De prijzen die Unique hanteert zijn aangepast aan de moeilijkheidsgraad voor het rekruteren van met name "knelpuntprofielen," geeft Sepulchre toe. "Precies omwille van onze hooggespecialiseerde aanpak en van onze consulenten die als specialisten in hun vakgebied gelden. Zij kennen hun sector en kunnen de behoeften van de klanten met kennis van zaken inschatten. Ze weten bovendien ook de juiste kandidaten te selecteren. Klanten krijgen een specifiek Unique-profiel, waarin de competenties van de kandidaat gedetailleerd worden opgelijst op basis van een uitgebreid intake-interview en uitvoerige evaluatie. KMO's op zoek naar (tijdelijk) personeel "lijken" voor een aantal kandidaten, ten onrechte, minder aantrekkelijk dan de grotere, meer bekende bedrijven. Via het kanaal van de uitzendkantoren worden kandidaat-werknemers naar een bedrijf toegeleid dat ze op eigen kracht wellicht nooit hadden weten te vinden," aldus onze gesprekspartner. "Daarnaast ontberen KMO's meestal de expertise om kandidaat-arbeidskrachten grondig te evalueren. Die taak nemen we van hen over. Veeleer dan 10 C.V.'s van potentiële kandidaten door te sturen, bieden we een beperkt aantal mogelijke werknemers aan die, dankzij de Unique-screening, heel nauw aansluiten bij het profiel dat de werkgever voor ogen heeft," voegt onze gesprekspartner hieraan toe.
Uitzendexpertise: métier op zich
Na de afschaffing van het beschottenbeleid, blijkt thans de grens tussen uitzendkantoor en sociaal secretariaat allengs te vervagen. Sommige sociale dienstverleners hebben zowel een uitzendorganisatie als een sociaal secretariaat onder eigen dak. Zelf sloot Unique Interim in een recent verleden een commercieel partnership met het sociaal secretariaat van Partena. François Sepulchre: "Unique sloot met Partena een samenwerkingsakkoord om de klant op geïntegreerde wijze de volledige waaier aan oplossingen op HR-vlak te kunnen bieden. Waarbij elke partner zijn eigen expertise getrouw blijft en verder uitdiept. De KMO is meer gebaat met twee gespecialiseerde gesprekspartners, die elk hun materie tot in de puntjes beheren, veeleer dan met één enkele gesprekspartner die beide disciplines slechts ten dele beheerst. Zowel op IT-vlak als qua menselijke vaardigheden blijven de competenties van een uitzendorganisatie enerzijds en van een sociaal secretariaat anderzijds moeilijk onder één en hetzelfde dak te verenigen".
De kruisbestuiving tussen Unique en Partena situeert zich ook op het vlak van het gemeenschappelijk informeren van de doelgroep (d.i. zowel de werkgevers als de werknemers). Vorig jaar publiceerden ze samen een outplacement-gids. Recent verschenen de "Gids voor de tewerkstelling van jongeren" en de "Gids voor de student, van vakantiewerk tot eerste job".
Beste werkgever
Net voor dit interview plaats vond mocht François Sepulchre in Kopenhagen namens Unique de trofee van "Best Employer Europe 2005" in de categorie "Consulting & Recruitment" in ontvangst nemen van het Great Place to Work® Institute Europe. Het bedrijf werd eerder dit jaar verkozen tot "Beste Werkgever van België". Drie jaar terug stapte Unique voor het eerst in de wedstrijd in, voornamelijk om te peilen naar de perceptie als werkgever bij de eigen medewerkers. In functie van die bevindingen werd een actieplan opgezet, dat intussen duidelijk zijn vruchten afwierp. Getuige bovenvermelde vereremerking. Overigens hees Unique zich voor het eerst in de "Top 10" van de "Beste Werkgevers in Euopa". Een gunstige perceptie bij de eigen werknemers biedt alvast het voordeel dat de personeelsrotatie minder hoog is. Het is een publiek geheim dat uitzendconsulenten niet meteen als honkvast kunnen worden bestempeld. Door hen o.a. ruimschoots de gelegenheid te bieden zich permanent bij te scholen, dwingt Unique ongetwijfeld een grotere betrokkenheid en trouw bij de medewerkers af. Dat vertaalde zich vorig jaar nog in de oprichting van United Academy waar de personeelsleden zich kunnen bijscholen in materies die niet noodzakelijk uitsluitend voor de zuivere beroepsbedrijvigheden van nut zijn. "De personeelsrotatie bij Unique (gemiddeld zo'n 15%, nvdr.) ligt lager dan het marktgemiddelde," beaamt François Sepulchre. Ook ten behoeve van de uitzendkrachten zelf getroost Unique zich verregaande vormingsinspanningen. Zo stelt de organisatie "tools" allerhande ter beschikking van de interimarissen waarin ze zich voorafgaand kunnen bekwamen in onder meer presentatie- en sollicatietechnieken, loopbaanoriëntatie, arbeidsveiligheid, communicatie, time management en dies meer.