"Bemiddelaar in leer- en studiebegeleiding voor scholieren"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Lizzy Evens en Britt Lambregts (Educadomo N.V.) zetten in primeur voor de Belgische markt een dienstverlening in de markt die op een gestructureerde en professionele wijze in de begeleiding van scholieren met leer- en studiemogelijkheden voorziet. (Foto W & F)

Lizzy Evens en Britt Lambregts (Educadomo N.V.)


"Bemiddelaar in leer- en studiebegeleiding voor scholieren"


Leerlingen met studiemoeilijkheden of leerachterstand worden door de drukke bezigheden van hun ouders vaak aan hun lot overgelaten. Anderen zoeken, dankzij de steun van het gezin, dan weer hun heil in bijlessen. Bekend is dat die dienstverlening zich niet zelden in het grijze circuit situeert en bepaalde leerkrachten de gelegenheid biedt een stuivertje bij te verdienen. Educadomo N.V. (Leuven) is een eerder dit jaar opgerichte KMO die in primeur poogt die dienstverlening op gestructureerde en professionele wijze in de markt te zetten, aldus woordvoerders Lizzy Evens en Britt Lambregts. Daartoe neemt de onderneming zijn toevlucht tot een in eigen beheer ontwikkeld concept. Betrachting is in een tijdsspanne van een vijftal jaar over het hele grondgebied een netwerk van individuele studie-coaching uit te bouwen.


Educadomo N.V. startte in april 2005 zijn werkzaamheden officieel op. In de vennootschap bundelden een aantal ex-collega's hun expertise inzake het werven en selecteren van hoogtechnische profielen. Die ervaring wordt thans aangewend ter ondersteuning van de bedrijvigheden van Educadomo. "Educadomo spitst zich toe op een concrete marktbehoefte. Voorafgaand marktonderzoek bevestigde dat. In wezen bieden we gespecialiseerde diensten aan kinderen met leer- of studieproblemen in de leeftijdsgroep van 6 tot 18 jaar," aldus Lizzy Evens. Overigens profileert de onderneming zich als bemiddelaar tussen enerzijds de ouders, anderzijds de studiebegeleider die onveranderlijk in de thuisomgeving wordt ingeschakeld. Zelf komt men niet rechtstreeks in de studiebegeleiding tussenbeide.

"Opdracht van Educadomo is ervoor te zorgen dat de ouders van kinderen met leer- en studieproblemen een performante dienst krijgen op het stuk van de studiebegeleiding van hun kinderen. Die begint bij een voorafgaand analysegesprek met de ouders om een precies inzicht in de problematiek te krijgen. In een volgende stap gaan we op zoek naar die studiebegeleider die de opleidingsbehoeften van het kind meest optimaal kan afdekken," valt collega Britt Lambregts bij. Die studiebegeleiders richten zich in hoofdzaak op het aanreiken van een bijkomende studiebegeleiding, gerelateerd naar schoolse materies.


Drieledige positioneringsstrategie


Educadomo steunt zich qua positionering op drie pijlers. Zo focust men onveranderlijk op het leveren van individuele diensten. Die diensten spitsen zich bovendien toe op scholieren in de leeftijdsgroep van zes tot achttien jaar. Ten slotte verzorgt men de leerbegeleiding steeds in de vertrouwde gezinsomgeving.

"Een kwalitatief hoogstaande en efficiënte leerbegeleiding kan enkel in individueel verband. Studies en vergelijkend onderzoek qua business modelling in het buitenland bevestigen dat. Bovendien mikken we bijhorend op het positieve effect dat de vertrouwde leefomgeving in het geval van studiebegeleiding kan genereren. De studiebegeleiders zelf zijn doorgaans laatstejaarsstudenten op bachelor- of master-niveau die zodoende nog vrij goed vertrouwd zijn met de hedendaagse leerproblematiek alsook met de leefwereld van de scholieren," zo nog Lizzy Evens. Meegenomen is tevens dat het gros van die studiebegeleiders al een aantal stage-opleidingen achter de rug hebben of zelf een ALO-opleiding (academische lerarenopleiding) volgen.

Naar eigen zeggen screent Educadomo wekelijks een tiental kandidaten-studiebegeleiders. Hoe breder de database, hoe hoger de kansen om tot een optimale "matching" tussen kind en studiebegeleider te komen. Vermits de tussenkomst steeds in thuisomgeving plaats vindt, speelt uiteraard ook een zekere mobiliteitsvraagstuk. Ook qua individuele expertise van de studiebegeleiders streeft Educadomo om begrijpelijke reden een zo breed mogelijk draagvlak na.


Maatwerk


Maatwerk is het devies van Educadomo. De marktbehoeften aan studie- en leerbegeleiding zijn immers bijzonder divers. Zo kan het gaan om vragen naar technische of vakspecifieke begeleiding, maar evenzeer om de noodzaak aan algemene ondersteuning van bijvoorbeeld kinderen met aanpassingsmoeilijkheden bij de overschakeling van lager naar secundair onderwijs. "Mogelijk hebben kinderen nood aan een meer algemene begeleiding rond motivatie of hoe ze het studiewerk binnen de nieuwe schoolomgeving aan moeten pakken," merken onze gesprekspartners op.

Britt Lambregts: "Educadomo zorgt inderdaad in ondersteuning zowel op het stuk van de verschillende disciplines of vakken als wat de algemene leermethodiek betreft. Met die nuance dat we bewust afzijdig houden van het "leren leren". Daartoe zijn in de markt geëigende kanalen werkzaam. We geloven echter niet zozeer in een algemene theoretische cursus "leren leren" die zogezegd breed toepasselijk is. Educadomo is de overtuiging toegedaan dat leer- of studieproblemen afhankelijk zijn van verschillende, sterk persoonsgebonden factoren zoals bijvoorbeeld leeftijd, de gekozen studierichting, de fysieke weerbaarheid, de intellectuele mogelijkheden, .. maar de thuisomgeving, de betrokkenheid van de ouders bij het leergebeuren en de culturele participatie van de scholier. ook Vandaar dat we onveranderlijk opteren voor een sterk persoonsgerelateerde insteek om een verbetertraject op gang te brengen".


Leerachterstand


Recente cijfergegevens over de hoe-grootheid van de Belgische markt voor leer- en studiebegeleiding zijn niet voorhanden, stellen de woordvoerders van Educadomo. De vooropgeschoven indicatie kan echter wel tellen: "Dertig tot veertig procent van de kinderen in Vlaanderen lopen tijdens het middelbaar onderwijs een leerachterstand op," zo luidt het. In het gewoon lager onderwijs zou ruim 15% van alle leerlingen blijk geven van schoolse vertraging in het onderwijstraject. Vast staat bovendien dat vandaag de dag amper 57% van de jongeren na zes jaar een diploma in het voltijds secundair onderwijs haalt.

Waaruit meteen blijkt dat het merendeel van de kinderen die door Educadomo worden begeleid secundair onderwijs volgen. Ook tijdens de laatste jaren van het basisonderwijs blijkt de marktvraag te pieken. "In de begeleidingscyclus zijn duidelijk verschillen merkbaar," weet Lizzy Evens. "In de eerste cyclus van het secundair onderwijs bestaan onze interventies voornamelijk uit algemene huiswerkbegeleiding en het aanleren van een leermethodiek, in de tweede en derde cycli gaat het doorgaans om een meer vakgerichte insteek of examenvoorbereiding", wordt daaraan toegevoegd.

Hoe vroeger kinderen met leer- of studieproblemen in het begeleidingstraject instappen, hoe groter de slaagkansen. Toch blijkt het concept van professionele leerbegeleiding qua marktperceptie in België nog een flink eind voor de boeg te hebben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld sommige landen waar bedrijven die zich specialiseren in individuele studiebegeleiding exponentiële groeicijfers neerzetten. In Frankrijk doen reeds 36% van alle scholieren een beroep op de techniek. In Japan en Zuid-Korea krijgen scholieren elke week vier tot zes uren individuele studiebegeleiding. Maar ook het onderwijsstelsel op zich oefent een invloed uit.

"In België is het fenomeen van de bijlessen in het secundair onderwijs zeker niet uitzonderlijk. Inspelend op de vraag naar bijlessen heeft zich een parallelle markt ontwikkeld," aldus Britt Lambregts.

Vooralsnog varieert de dienstverlening van Educadomo in functie van de tijdas waarlangs het schooljaar vordert. Aanvankelijk gaat het om huiswerkbegeleiding. Eens de eerste schoolresultaten bekend raken, manifesteren zich de vragen naar meer vakgerichte begeleiding. In de aanloop naar de toetsenperiode, tekent zich veeleer de behoefte naar examenvoorbereiding af. "Weinig ouders opteren van meetaf voor huiswerkbegeleiding. Indien men zijn toevlucht neemt tot leer- of studiebegeleiding, blijft dat jammer genoeg nog vaak een reactief-reparatieve reactie. Van proactiviteit is vooralsnog te weinig sprake," aldus Britt Lambregts. "Nochtans lijkt het aangewezen om in de hedendaagse maatschappij coaching en leerbegeleiding adequaat aan te wenden ter vrijwaring van de evolutie- en ontwikkelingskansen van het kind," wordt daaraan toegevoegd.


Kostenplaatje


Toen men in Frankrijk de leer- en studiebeleidingskosten fiscaal aftrekbaar maakte, bleek de vraag hand over hand toe te nemen. Wat bewijst dat het al dan niet een beroep doen op een dergelijke dienstverlening nog vaak een kwestie van kostprijs is. Bij Educamo kwam men vrij vlug tot de vaststelling dat in tweeverdienersgezinnen de dienstverlening vlugger een afnemer vond. "Ongetwijfeld speelt hier aan ouderszijde een zeker schuldgevoel mee," menen onze vrouwelijke gesprekspartners. In eenoudergezinnen blijven de tussenkomsten dan doorgaans eerder beperkt in de tijd.

Per familie brengt Educadomo een jaarlijks inschrijvingsgeld van 65 euro in rekening. Per gepresteerd begeleidingsuur rekent men 25 euro aan voor leerlingen uit het lager onderwijs tot en met de tweede cyclus van het middelbaar onderwijs. Voor begeleiding van leerlingen uit de derde cyclus van het secundair onderwijs, hanteert men uurprijzen van 26 tot 28 euro. Desgevallend dient nog rekening gehouden met eventuele verplaatsingskosten van de studiebegeleider. Omdat de individuele studiebegeleiding ook voor de scholier een leerervaring inhoudt, kan men in de meeste gevallen vanaf een tiental begeleidingssessies over een significante vooruitgang in het leertraject (lees: de studieresultaten, nvdr.) spreken. Dat stemt overeen met een investering tussen de 300 à 500 euro per scholier. Dat kan volstaan om een schooljaar "te redden". Educadomo werkt voor ouders met wie men afspraken maakt voor studiebegeleiding gedurende een heel schooljaar. Voor anderen splitst zich dat op in kortere samenwerkingsperiodes, enkel wanneer de nood het hoogst is.


Ambitie: nationaal netwerk


Momenteel heeft Educadomo drie voltijdse medewerkers op de loonlijst staan. In oktober jongstleden werd, na Leuven, een tweede vestiging in Antwerpen geopend. Voor 2006 staat de opening van een antenne in Brussel op de agenda.

Lizzy Evens: "Opzet van Educadomo is als professioneel leverancier van diensten voor studie- en leerbegeleiding voor scholieren over het hele land een netwerk van een tien- tot twaalftal agentschappen uit te bouwen, in hoofdzaak in de grote(re) (onderwijs)steden. Vast staat momenteel nog niet of we dat volledig in eigen beheer dan wel op franchising-basis zullen doen. Om de sérieux van de organisatie naar de buitenwereld toe te benadrukken, nemen we de eerste stappen in het regionale diversificatiebeleid voor onze eigen rekening". Op termijn rekent Educadomo minstens op een honderdtal actieve studiebeleiders per regio. Althans wat zijn initiële focus betreft. Nu al blijkt de onderneming concrete plannen in voorbereiding te hebben om zijn dienstverlening te verruimen naar leerlingen zonder studieproblemen. "Vooralsnog beperken de interventies van Educadomo zich tot schoolse kennisoverdracht. Niets belet evenwel om in de toekomst onze dienstverlening ook aan te bieden aan leerlingen die hun niet-cursusgerelateerde kennis in eigen interessegebieden als bijvoorbeeld muziek, tekenen, specifieke talen, filosofie of kunstgeschiedenis; wensen op te waarderen," besluit Britt Lambregts.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.