"Internet-marketing volwaardige tool in marketing-mix"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Het broederpaar Geert en Tom Bogaert, managing partners van SE-Marketing B.V.B.A. (Kontich), kunnen in primeur voor de Belux pronken met een Google Qualified Company-accreditatie van zoekmachinegigant Google. (Foto W & F)

Geert en Tom Bogaert (SE-Marketing)


"Internet-marketing volwaardige tool in marketing-mix"


Bedrijven, inzonderheid KMO's, spelen vooralsnog te ondoordacht om met de mogelijkheden die Internet marketing hen biedt. Nochtans staat de techniek op de drempel van een doorbraak, meent het broederpaar Geert en Tom Bogaert van SE-Marketing B.V.B.A. (Waarloos). Wie eens van de technologie heeft geproefd, raakt snel overtuigd van de mogelijkheden, zo luidt het, temeer omdat de resultaten direct meetbaar zijn. SE-Marketing is gespecialiseerd in zoekmachine-optimalisering enerzijds, on-line advertentiecampagnes anderzijds. Als allereerste bedrijf in de Belux mag SE-Marketing sinds het jaarbegin met een Qualified Google Advertising Professional Company (GAPC)-accreditatie van zoekmachinegigant Google pronken.


Zowel Geert als Tom Bogaert kunnen op ervaring in de I(C)T-wereld pronken. Toen Tom een Master in IT-opleiding ging volgen, werd zijn interesse voor het Internet nog verder aangewakkerd. Aanleiding tot de oprichting van SE-Marketing, in 1999, was zijn deelname aan een MBA-programma aan de Flanders Business School (FBS, Antwerpen). Inmiddels kocht ook broer Geert zich in Ippon Informatics B.V.B.A. in, dat SE-Marketing als handelsnaam hanteert.

"Kernactiviteit van SE-Marketing is Internet marketing, met een heel sterke focus op zoekmachine-optimalisatie," steekt Tom Bogaert van wal. "Zoekmachines worden nu eenmaal heel algemeen gebruikt. Het Internet groeide doorheen de jaren uit tot een heel belangrijke bron voor bedrijven om met hun (potentiële) klanten in contact te komen. Van cruciaal belang is derhalve op het World Wide Web van een maximale visibiliteit te genieten. Zoekmachines of "search engines" spelen bij dit alles een centrale rol," luidt het. Intussen stapten de uitbaters van zoekmachines ook in de advertentiemarkt. SE-Marketing bouwde dat gebeuren uit tot het tweede luik van zijn activiteitenspectrum. "Bedrijven hebben doorgaans niet de know-how, noch de tijd om zich die technieken eigen te maken. Vandaar dat men dat soort opdrachten in toenemende mate uitbesteedt. In dat segment ligt het in de ambitie van SE-Marketing zich als een gespecialiseerd dienstenleverancier te profileren," verduidelijkt Geert Bogaert.


Nauwe samenwerking met Google


SE-Marketing werkt heel nauwe samen met zoekmachinegigant Google, dat, aldus onze gesprekspartners, "in België een marktaandeel va 86% geniet". Dat leverde de sterk groeiende KMO, die zes medewerkers op de loonlijst heeft staan, eind 2004 een erkenning als Google AdWords Qualified Professional op. Zoals bij de aanhef van dit artikel gemeld, schoof SE-Marketing nog iets hoger in de expertiseladder op dankzij de recente accreditatie als Google Qualified Company. Ook de ISO 9001:2000-certificatie moet naar de buitenwereld toe beklemtonen dat de onderneming zijn activiteiten op een professionele wijze heeft gestructureerd.

Maar ook MSN lijkt op zoekmachine-vlak aan een sterke inhaalbeweging bezig. "Volgend jaar introduceert MSN een nieuw operating systeem met geïntegreerde zoekfunctionaliteit," weet Geert Bogaert. Ook circuleren in de markt geruchten als zou MSN zich opmaken om een gratis operating systeem te lanceren, dat in de inbedding van reclameboodschappen voorziet. Voor SE-Marketing houdt die evolutie in dat voor de KMO een grotere rol wordt ingelegd om bedrijven bij te staan om hun producten en/of diensten via het Internet op een zo breed mogelijke wijze aan te bieden.


Markt in volle evolutie


"De verscheidenheid aan Internet marketing-producten zal in de toekomst alleen maar groter worden," voorspelt managing partner Tom Bogaert. Zoekmachines focussen zich momenteel quasi-uitsluitend op het search-gebeuren als dusdanig. Website-eigenaars, die content rond een bepaalde "topic" aanbieden, kunnen ook advertenties van Google of andere zoekmachines op hun webstek kunnen gaan plaatsen. Nu al publiceert MSN Messenger al publiciteits-banners. Terwijl GMail, het webmail-product van Google, al bij machte is om, in functie van de inhoud van de elektronische berichten, relevante advertenties binnen hetzelfde scherm automatisch te genereren. Weliswaar dienen nog een aantal obstakels op privacy-vlak weggeruimd, maar het laat zich aanzien dat het gerichte advertentiegebruik in de communicatie over het Internet alleen maar hand over hand zal toenemen. Vanuit het oogpunt van de adverteerder is duidelijk dat een oordeelkundige marketing-strategie dient uitgebouwd om optimaal baat te halen uit de moderne communicatietechnologieën.


Internet-visibiliteit primordiaal


Van primordiaal belang is als bedrijf op het Internet een maximale visibiliteit na te streven. Wat gezien het informatiekluwen op zich geen evidentie is. Tom Bogaert: "SE-Marketing specialiseert zich in het maximaliseren van bedrijfsboodschappen op het Internet. Aan de hand van search engine optimization bieden we ondernemingen ondersteuning bij het opwaarts opschuiven in de rangschikking van de zoekmachines. Hun websites worden inhoudelijk dermate afgestemd op de zoektermen die de meeste internauten tijdens hun zoektocht op het Internet hanteren". Dat veronderstelt enerzijds dat men de meest geschikte zoektermen in zijn Internet-aanwezigheid incorporeert. Idem dito wat het publiceren van advertenties op het World Wide Web betreft. Allen zodoende kan men een maximale responsgraad vrijwaren. "Concreet vertrekt SE-Marketing altijd vanuit de specifieke klantsituatie. Daartoe ontwikkelden we in eigen beheer een methodologie die vertrekt van een voorafgaand zoektermonderzoek," aldus Geert Bogaert. "SE-Marketing gaat voor rekening van het klant-bedrijf op zoek naar de wijze waarop een potentiële klant op het Internet op zoek gaat naar een product of dienst. Bedrijven hebben nu eenmaal niet altijd de juiste kijk op de voor hen relevante zoektermen die internauten hanteren," luidt het. Overigens kan daarbij ook een negatieve insteek worden gehanteerd. Zodat men bewust bepaalde niet-interessante klantengroepen uitsluit op basis van de zoektermen die ze ingeven.

Eens hierrond duidelijkheid, neemt SE-Marketing de realisatie van de Internet-marketing-campagne van de klant voor zijn rekening. Hierbij tekent men voor een full-service aanpak: in overleg met de klant bedenkt men een concept dat wordt uitgetekend, gerealiseerd en on-line wordt geplaatst.


Meetbaarheid


Bijzonder belangrijk bij de Internet marketing-inspanningen is hun verregaande meetbaarheid. "Men kan precies meten wat de inspanningen inzake Internet marketing precies opleveren en nagaan, vertrekkend van welk woord een bepaalde prospect een contactformulier heeft ingevuld," stellen onze beide gesprekspartners. Die informatie is van heel groot belang naar het management toe om bepaalde acties eventueel bij te sturen. De strategie van de dienstverlening wordt bepaald in functie van het aantal parameters, zoals de concurrentiegraad, de noden van de klant en de daadwerkelijke resultaten. Vaak kunnen klanten aanspraak maken op een gratis positioneringsrapport dat hen duidelijk maakt hoe hun ondernemingen zich op het Internet positioneert. En hoe "vindbaar" hun webstek al dan niet is.

Die audit fungeert voor SE-Marketing tevens als nulmeting. Vanuit die bevindingen formuleert men een aantal verbetervoorstellen, zowel naar de optimalisatie van de website als naar de on-line advertenties toe. Zodoende streeft men een grotere bezoekerstrafiek na, die voor een grotere omzetgeneratie zorgen moet (hetzij in de vorm van leads, hetzij als daadwerkelijke verkopen). "Uit studies blijkt dat eens men Internet marketing op een gestructureerde wijze aanpakt, het aantal hits op de betrokken webstek binnen de twee maanden met een factor zes tot zeven wordt vermenigvuldigd. Binnen diezelfde tijdsspanne is sprake van nagenoeg een verdubbeling van de lead- of omzetgeneratie," aldus Geert Bogaert. SE-Marketing gaat er ten allen tijde van uit dat de geboden dienstverlening voor de bedrijven self-funding moet zijn. Of, zo u wil, dat de baten steeds de kosten overstijgen.


Nog flink eind te gaan


In België, inzonderheid in het KMO-weefsel, is Internet marketing nog lang geen volwaardig onderdeel binnen de marketing-mix, stelt het broederpaar unaniem. Volgens het Interactive Advertising Bureau (IAB) bedraagt het Internet-aandeel in de marketing-bestedingen in België amper 1 à 3%. Naarmate bedrijven echter meer met het Internet gaan werken, wakkert ook de belangstelling voor Internet marketing aan. In Europa alleen stelt men tegen 2010 een verdriedubbeling van de investeringen in deze marketing-technologie in het vooruitzicht. Ook de managing partners van SE-Marketing zijn er rotsvast van overtuigd dat voor hun bedrijven gigantische groei-opportuniteiten liggen weggelegd. "Eens we de kans krijgen de effectiviteit van Internet marketing aan te tonen, blijkt dat bedrijfsmatige klanten steeds grotere opdrachten aan ons toevertrouwen. Wat zich vertaalt in een steeds groter gewicht dat men aan het Internet marketing-budget toebedeelt," weet Tom Bogaert. Bijkomende kansen schuilen bovendien in het feit dat de technologie het mogelijk maakt de doelgroepsegmentering steeds preciezer af te lijnen. De marketing-inspanningen van de bedrijven-opdrachtgevers kunnen zodoende steeds duidelijker worden gecibleerd. Dat brengt een verhoogde return on-investment binnen bereik.

Voor een instapprijs van 3.500 euro bekommert SE-Marketing zich gedurende een heel werkjaar om de zoekmachine-optimalisatie van een klant-bedrijf. Gedurende die tijd wordt een constant verbetertraject gevoerd. De kostprijs is afhankelijk van verschillende elementen, zoals bijvoorbeeld het aantal talen of het aantal keywords dat men gehanteerd wenst te zien. Zoekmachine-advertenties, inclusief beheer, kunnen reeds vanaf 500 euro worden getest. On-line advertentiecampagnes worden verzorgd in functie van het beschikbare budget. Op de referentielijst van SE-Marketing staan namen als Janssen-Cilag, Protime, Echo Engineering, Diamondland, Dorsoo, Kredietservice, . Vooral exportbedrijven betonen, omwille van de aard van hun bedrijvigheden, een groeiende belangstelling voor een oordeelkundig uitgebouwde Internet-strategie. "Inzonderheid voor niet IT-gerelateerde bedrijven biedt Internet marketing veelbelovende perspectieven," meent Tom Bogaert. De ISO-certificatie en de accreditaties van Google moeten SE-Marketing differentiëren van de massa website-bouwers die een graantje pogen mee te pikken van de sterk groeiende Internet marketing-markt. "Op de markt zijn immers een aantal cowboys aanwezig, die het hele gebeuren in een slecht daglicht plaatsen. Internet marketing vereist, omwille van zijn heel sterke evolutie, een 100% dedication en focus. Het is niet zomaar iets wat men "erbij" neemt, het is een volwaardige discipline op zich die de nodige expertise vergt," besluiten Geert en Tom Bogaert.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.