Accent verdubbelt aantal Foreign recruitment-kantoren

15/10/2021 OM 07:00 - Luc Willemijns
Accent1 151021

Centraal in bedrijfsvoering: ontzorging opdrachtgevers en uitzendkrachten

De corona-pandemie heeft geen kentering teweeg gebracht in de knelpuntenproblematiek. Integendeel zelfs. Accent (Roeselare), dat zich door een eigen aanpak van meetaf binnen de uitzendwereld wist te differentiëren, lanceert met “Talent Lab” een nieuw initiatief dat binnen de huidige context inzet op de (door)ontwikkeling van aanwezige talenten of de omscholing van nog niet aanwezige. Met “Sixie” lanceerde het bedrijf een platform dat een re-integratie en heractivering van 60-plussers beoogt. Door de krapte op de lokale arbeidsmarkt verdubbelt Accent bovendien zijn foreign recruitment-kantoren. Naast Polen, Hongarije, Roemenië en Moldavië heeft het talent placement-bedrijf nu ook partnerships in Hongarije, Bulgarije, Slovakije en Tsjechië. Het aantrekken van eigen medewerkers lukt ons nog zeer goed, aldus ceo Anouk Lagae. Daar heeft onder meer de erkenning van Accent als “Great Place to Work” mee te maken. “Al jaren halen we de Top 5 van deze “ranking”, maar dit jaar haalden we voor het eerst goud”, aldus een fiere ceo.

Zesentwintig jaar terug stonden Conny Vandendriessche en wijlen Philip Cracco aan de wieg van Accent, inmiddels onderdeel van House of HR. Dat heeft sinds 2012 de Franse investeringsmaatschappij Naxicap Partners als referentie-aandeelhouder. Vernieuwend op het ogenblik van de start van Accent was dat het uitzendkantoor er vanaf dag één voor opteerde om zijn tijdelijke uitzendmedewerkers duurzaam te begeleiden in de doorstroming naar een vaste job. De focus lag daarbij meteen op een kwalitatieve invulling van vacatures in bepaalde niches van de arbeidsmarkt, met verschillende specialisaties in Production, Construct, Logistics, Retail en dies meer.

Die aanpak leidde tot een snelle uitbouw van het netwerk, dat inmiddels een driehonderdtal kantoren telt, waarvan een zestigtal in Wallonië en vijftien in Brussel.

Onder de paraplu van House of HR zijn in Nederland, Frankrijk en Duitsland zusterbedrijven op de uitzendmarkt actief, weliswaar onder een eigen identiteit. “Net als Accent gaat het om lokale “parels” die binnen hun omgeving heel sterk presteren. De sterkte van Accent schuilt precies in zijn lokaal karakter en eigen identiteit”, weet Lagae.

Sterke automatiseringstraditie

Een ander kenmerk van Accent is zijn sterke digitalisering van het rekruterings- en matching-proces, die het bedrijf een pioniersstatus bezorgde in de HR-wereld. Zo hoort de intern ontwikkelde ERP-oplossing nog steeds tot de meest performante op de markt.

Eén van de blikvangers is het in 2017 gelanceerde NOWJOBS, een digitaal platform voor studenten en flexi-jobbers, dat het resultaat is van een intern opgezette disruptie-oefening waarbij het rekruteringsproces op zijn kop werd gezet (zonder kantoren, zonder fysieke ontmoetingen, met snelle 24 uur-betalingen, …). “In eigen land telt het platform inmiddels 300.000 bijverdieners”, aldus onze gesprekspartner.

Accent2 151021
(Accent onderscheidt zich op de markt door een verregaande ontzorging van zowel de klanten als de uitzendmedewerkers)

Klanten ontzorgen …

Op een arbeidsmarkt gekenmerkt door “candidate is king” streeft Accent een maximale ontzorging van zijn klanten na. Zo stuurde het talent placement-bedrijf onlangs zijn interne organisatie bij om de klant nog beter van dienst te zijn door maximaal in te zetten op kruisbestuiving tussen de HR-specialisaties onder eigen dak en de samenwerking tussen de kantoren onderling. Eveneens onderdeel van deze aanpak is een nog meer verregaande segmentering van de klant om zijn behoeften preciezer dan ooit af te lijnen.

Om de eigen medewerkers goed onderbouwd in te zetten staat de Accent Business School (ABS) garant voor 200 uur opleiding per medewerker gedurende de eerste jaren van tewerkstelling. Twintig ABS-coaches leiden hun collega’s op inzake hard skills, soft skills, sales, leadership, zelfontplooiing, …).

Anouk Lagae: “Met “Talent Lab” zetten we nu een externe opleidingspoot op om de klanten nog beter te servicen. Als one-stop-shop HR-partner beperken we ons niet langer louter tot het leveren van het geschikte talent, maar staan we ook in voor de (door)ontwikkeling van dat talent of voor de omscholing van het talent dat nog niet aanwezig is. Dat doen we volgens het “Hire the will, train the skill”-concept”.

… in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt

Anouk Lagae: “De corona-crisis heeft de problematiek van de knelpuntberoepen nog verder blootgelegd. Hun aantal is inmiddels opgelopen tot 190, het hoogste cijfer ooit. Normaliter zouden scholing, omscholing en herscholing hiervoor een oplossing moeten bieden, maar dat zal ditmaal niet volstaan. De term “afstuderen” zou uit het woordenboek moeten worden geschrapt, “Lifelong learning” is het ordewoord in een wereld die dermate snel verandert dat een heel aantal jobs binnen een tiental jaar niet langer zullen bestaan. Vast staat dat, omwille van de vergrijzende bevolking, de instroom uit het onderwijs in de komende tien jaar niet zal volstaan om de vraag op de arbeidsmarkt adequaat in te vullen. Daarnaast blijven we worstelen met een grote groep mensen die moeilijk voor de arbeidsmarkt te activeren zijn”.

Met een initiatief als “Jobs in Flanders” probeert Accent, sinds het najaar van 2019, Brusselse werklozen te bewegen tot tewerkstelling in Vlaanderen, waarin andermaal verregaand de kaart van de ontzorging voor de kandidaten wordt getrokken.

Op 1 juni j.l. lanceerde het talent placement-bedrijf - in samenwerking met drie entrepreneurs/politici - het platform “Sixie”, dat focust op de re-integratie van zestig-plussers op rust of met brugpensioen op de arbeidsmarkt. “De opstart verliep bijzonder succesvol. Hoewel we vooral arbeiders beoogden, bleken zich vooral bediendenprofielen aan te melden. Inmiddels beschikken we over 650 inzetbare 60-plussers”, onthult de ceo. Ook hier tekent Accent voor begeleiding en (administratieve) ontzorging van de arbeidskrachten.

Noodgedwongen moet België evenzeer de blik richten op internationale sourcing van talenten. Met veertig Foreign-kantoren op eigen bodem voor buitenlandse arbeidskrachten geldt Accent ook hier als pionier. Die kantoren zijn bemand met mensen van niet-Belgische origine die de taal en de cultuur van de kandidaten spreken en begrijpen. Zowat 10% van de 1.100 medewerkers binnen Accent hebben een ander nationaliteit.

Sinds geruime tijd beschikt de organisatie over Foreign recruitment-kantoren in Zuid- en Oost-Europa (Portugal, Polen, Roemenië en Moldavië). Onlangs werden bijkomende partnerships ingehuldigd in Hongarije, Bulgarije, Slovakije en Tsjechië.

Accent mikt dit jaar op een vergelijkbare omzet met die van het pre-coronajaar (lees: 535 miljoen euro, nvdr.). Cijfer dat volgend jaar ongetwijfeld hoger zal komen te liggen vermits het bedrijf verder inzet op de verfijning van zijn aanwezigheid op de Waalse markt. “Dit jaar openden we vijftien kantoren beneden de taalgrens. Volgend jaar willen we dat nog eens doen”, besluit Anouk Lagae.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.