DB Schenker zet eerste MAN eTrucks in voor emissievrij lange afstandstransport

06/02/2025 OM 09:09 - Luc Willemijns
DB Schenker Man1 60225
V.l.n.r. Johannes Kramer, Director International Key Accounts bij MAN Truck & Bus, Cyrille Bonjean, Executive Vice President Land Transport DB Board Member Schenker in Europe, Marc Pühler, Senior Vice President System Operations, DB Schenker Europe, and Friedrich Baumann, Board Member Sales and Customer Solutions bij MAN Truck & Bus

DB Schenker, één van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld, heeft de eerste tien exemplaren van de MAN eTGX, de nieuwste elektrische vrachtwagen van MAN Truck & Bus, in gebruik genomen. Deze levering maakt deel uit van een bredere overeenkomst waarbij tegen 2026 in totaal 100 MAN eTGX-vrachtwagens aan het wagenpark van DB Schenker worden toegevoegd. Daarnaast ondertekenden beide bedrijven een intentieverklaring voor de levering van 50 MAN eTGL-distributievrachtwagens van 12 ton, die vanaf april 2025 kunnen worden besteld.

De eerste tien elektrische vrachtwagens werden officieel overhandigd tijdens een ceremonie in de MAN Truck & Bus-fabriek in München. Direct na de ceremonie brachten de chauffeurs hun nieuwe elektrische vrachtwagens naar verschillende DB Schenker-vestigingen in Duitsland, waar ze worden ingezet voor lange afstandstransport.

De MAN eTGX Ultra Low Liner, speciaal ontworpen voor gebruik met mega-trailers, biedt een binnenhoogte van drie meter en is daarmee uitermate geschikt voor volumetransport. Dit type oplegger wordt al langer gebruikt in sectoren zoals autotransport en logistiek met hoge laadvolumes. Dankzij de volledig elektrische aandrijving draagt de eTGX Ultra Low Liner bij tot een aanzienlijke CO₂-reductie en milieuvriendelijker transport.

DB Schenker Man2 60225

Naast de honderd MAN eTGX-trucks voor lange afstandstransport heeft DB Schenker ook een intentieverklaring ondertekend voor 50 MAN eTGL-vrachtwagens. Dit zijn volledig elektrische distributievrachtwagens van 12 ton, die geschikt zijn voor stedelijke distributie en de "last mile"-leveringen.

De MAN eTGX Ultra Low Liner is technologisch toonaangevend in zijn segment. De truck combineert een korte wielbasis van 3,75 meter met een maximale batterijcapaciteit, goed voor een rijbereik van ongeveer 500 kilometer. Dankzij het modulaire batterijconcept kunnen klanten kiezen tussen vier, vijf of zes batterij-packs, afhankelijk van hun behoeften.

Daarnaast kan de MAN eTGX niet alleen worden opgeladen via de standaard CCS-technologie (tot 375 kW), maar ook via de nieuwe MCS-standaard met een laadvermogen tot 1 megawatt. Hierdoor kan de truck razendsnel worden bijgeladen tijdens een korte pauze.

Meer info: 015/29.73.27 of www.dbschenker.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.