Duurzame autorecyclage bespaart gemiddeld 3.400 kg CO₂ per voertuig
       
           Duurzame verwerking van afgedankte voertuigen in erkende Belgische recyclagecentra levert een aanzienlijke klimaatwinst op. Gemiddeld wordt per gerecycleerd voertuig 3.400 kilogram CO₂-equivalent aan uitstoot vermeden - vergelijkbaar met de jaarlijkse opname van 155 volwassen bomen. Zo blijkt uit een nieuwe studie in opdracht van Febelauto.
De analyse, uitgevoerd door Eco Repair Score in samenwerking met VITO (Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek), brengt voor het eerst de volledige klimaatimpact van autorecyclage in België in kaart via een levenscyclusanalyse (LCA). De resultaten tonen aan dat duurzame recyclage niet alleen grondstoffen spaart, maar ook een krachtig instrument is in de strijd tegen klimaatverandering.
De verwerking van een gemiddeld personenvoertuig veroorzaakt zelf zo’n 666 kg CO₂-equivalent aan emissies door transport, shredderen en materiaalverwerking. Daar staat tegenover dat 4.064 kg CO₂-equivalent wordt vermeden door hergebruik van onderdelen, recyclage van metalen en kunststoffen en energierecuperatie. Dat komt neer op een netto-klimaatvoordeel van 83% per voertuig.
In België wordt vandaag gemiddeld 98% van het gewicht van een afgedankt voertuig nuttig toegepast:
- 
23% wordt hergebruikt als tweedehands onderdeel,
 - 
71% wordt gerecycleerd tot nieuwe grondstoffen,
 - 
4% wordt benut voor energierecuperatie.
 
De studie bevestigt dat per voertuig gemiddeld 1.100 kg primaire grondstoffen wordt uitgespaard. Door de duurzame recyclage van 69.220 voertuigen in 2024 werd in totaal bijna evenveel CO₂-uitstoot vermeden als het Zoniënwoud in vijftien jaar tijd kan opnemen.
De resultaten hebben brede relevantie voor consumenten, bedrijven en beleidsmakers.
- 
Consumenten krijgen met deze studie onderbouwde informatie over de milieu-impact van autorecyclage en het hergebruik van onderdelen.
 - 
Fleet managers, lease-maatschappijen en verzekeraars kunnen de CO₂-winst opnemen in hun duurzaamheidsrapportering, bijvoorbeeld in het kader van de CSRD-richtlijn.
 - 
Lokale overheden kunnen de klimaatimpact van correct verwerkte dienstvoertuigen opnemen in hun gemeentelijke klimaatplannen.
 - 
Beleidsmakers krijgen concrete data over de waarde van traceerbare, erkende verwerkingskanalen voor de circulaire economie.
 - 
Autofabrikanten kunnen de resultaten gebruiken als input voor eco-design en materiaalkeuze vermits hergebruik en metaalrecyclage het grootste deel van de klimaatwinst opleveren.
 
De studie bevestigt de maatschappelijke meerwaarde van de erkende verwerkingsketen in België. Ze toont aan dat correcte inzameling, demontage en recyclage niet alleen afvalbeheer verbeteren, maar ook een aantoonbare bijdrage leveren aan het klimaatbeleid.
Duurzame autorecyclage is een essentieel onderdeel van de circulaire economie en het klimaatbeleid. Met gemiddeld 3.400 kg vermeden CO₂-uitstoot per voertuig bewijst de Febelauto-studie dat de manier waarop voertuigen aan het einde van hun levensduur worden verwerkt, een directe en meetbare impact heeft op het milieu.
FEBELAUTO V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
 - Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
 - Maandelijks opzegbaar
 
Wilt u meer bedrijven bereiken? 
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.