Eerste energiegemeenschap van burgers van start in bedrijvenzone in Brussel

Met Greenbizz.energy ging de eerste energiegemeenschap van burgers (EGB) in een bedrijvenzone in Brussel van start. WeSmart, de Belgische leider in energiegemeenschappen, neemt het beheer waar over het initiatief, dat de steun heeft van WeSmart en Greenbizz.brussels en samen met WTCB, citydev.brussels en Sibelga zal worden opgebouwd,
Greenbizz.energy brengt twintig deelnemers samen. Deze laatste verzamelden ongeveer 943 zonnepanelen die door citydev.brussels werden geïnstalleerd en die 203 MWh/jaar produceren om collectief de zelfconsumptie van lokaal geproduceerde energie in Laken te maximaliseren.
Het eerste project van dit type in een bedrijvenzone geldt als innovatieve showcase voor het Brussels Gewest. Dat maakt het mogelijk om het energie- en klimaatengagement van de deelnemers te versterken. WeSmart speelt de rol van manager van de gemeenschap en maakt de deelnemers bewust van hun energie-impact. Het kan nu lokale energie factureren dankzij de door Brusselse regulator BRUGEL toegestane afwijking. De facturatie loopt via het WeSmart-platform dat het ook mogelijk maakt om de geproduceerde energie te verdelen evenals de productie en het gebruik van de deelnemers op te volgen.

In de komende maanden wil het Greenbizz.energy-project geografisch uitbreiden en ook burgers en scholen in de omliggende wijken erbij betrekken. De nabijheid van een gebied met bedrijvenzone en woonwijken opent interessante perspectieven voor het bereiken van een mix van aanvullende energieprofielen en dus voor het optimaliseren voor het gebruik van lokale energie.
GREENBIZZ BRUSSELS N.V.
SIBELGA
CITYDEV.BRUSSELS
BUILDWISE V.Z.W.
WESMART N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.