ERP-applicatie Wholesale positioneert Versluis aan top digitalisering

30/09/2021 OM 07:00 - Luc Willemijns
Versluis1 1510921
Bas Versluis en Paul Brouwer: “Versluis paint & non-paint is binnen zijn sector, dankzij Wholesale, een onbetwiste frontrunner qua automatisering en digitalisering

De digitaliseringsstrategie van groothandel Versluis paint & non-paint B.V. (Barendrecht) wordt onderstut door de ERP-applicatie Wholesale, sinds vorig jaar in handen van het Kerridge Commercial Systems (KCS, Gouda). Wholesale fungeerde in een recent verleden als onderbouw van de goed presterende, nieuwe webshop van het bedrijf en brengt, dankzij zijn open architectuur, nieuwe efficiëntiewinsten binnen bereik dankzij koppelingen met andere applicaties op het vlak van document management, voorraadbeheer, webshop, business intelligence en dies meer.

Albert Versluis stond in 1946 in Schiedam aan de bakermat van het huidige Versluis paint & non-paint. Initieel bestonden de activiteiten uit het verdelen van kwasten en teren van schepen. Doorheen de jaren werd het assortiment onder impuls van zoon Maurits verruimd met toebehoren allerhande voor schilderwerkzaamheden (schuurpapier, rollers, tapes, kitten, bakjes, roosters, …). Op vandaag is verf nog steeds een randproduct van de groothandel voor retail en industrie waarmee de retail-activiteit van het bedrijf zich tot de consument richt.

In 1970 pakte Versluis paint & non-paint uit met een eigen label, VEBA genaamd, waarmee het MKB zich tot de doe-het-zelf markt richt. Tot het assortiment horen drie eigen merken, met name Flensburg (kwalitatief mooie kwasten en verfrollers met een hoog afwerkingsniveau), VEBA (een breed en diep assortimenten van vertrouwde kwaliteit tegen acceptabele prijzen) en Mondial (chemische producten met o.a. verf, plamuur, verfspuitbussen en kitten).

In 2004 trok Versluis paint & non-paint een 3.800 m² groot bedrijfspand op in de industriezone van Barendrecht dat - om veiligheidsredenen - over een sterk gecompartimenteerde opslagplaats beschikt. Naast bijvoorbeeld plamuren (Albastine), lijmen (Bison) en kitten (o.a. Den Braven en Zwaluw) horen immers ook brandgevaarlijke vloeistoffen (terpentine, petroleum, …) tot het aanbod. Kwasten en rollers blijven binnen het geheel erg belangrijk, dat voorts met toebehoren allerhande (schuurmaterialen, plamuurmessen, tapes, spuitbussen, afdekfolies, trappen en ladders, beugeltjes en bakjes, …) wordt aangevuld. Grosso modo telt het bedrijf een 4.800 artikelreferenties.

Retail-bedrijven en industrie zijn de belangrijkste klantengroepen, naast consumenten binnen een perimeter van zowat twintig kilometer rond Barendrecht. De winkelomzet van Versluis paint & non-paint maakt amper 8% van de totaalomzet uit.

Versluis2 1510921

Succesvolle intrede Wholesale

Tussen 1996 en 2018 werkte Versluis paint & non-paint met een ERP- en WMS-applicatie van dezelfde vendor. Toen die werd verkocht wilde de nieuwe eigenaar niet langer in de oplossing investeren ten voordele van de eigen applicatie. Die draaide toen evenwel enkel op een AS/400-machine, wat heel grote beperkingen op online vlak inhield. “We dreigden verankerd te geraken in een heel specifieke hard- en software-hoek, met relatief beperkte eigen vrijheden”, herinnert algemeen directeur/ceo Bas Versluis, kleinzoon van de oprichter, zich. Hij is samen met Boudewijn Versluis lid van de derde generatie en sinds 2017 eigenaar van het bedrijf.

Versluis paint & non-paint vond toen een nieuwe, betrouwbare ERP-partner in Wholesale (voorheen een pakket van Unit4 Wholesale B.V.) uit het nabijgelegen Sliedrecht, dat standaard-software bood en Versluis paint & no-paint het dure maatwerk van voorheen bespaarde. Voorts tekende het bedrijf voor een verregaande ontzorging van zijn klanten op het stuk van updates en onderhoud. Sectorgenoten van Versluis bleken intussen ook uitstekende ervaringen met het pakket te hebben.

Unit4 Wholesale werd vorig jaar verkocht aan Kerridge Commercial Systems (KCS), wereldwijd leverancier van ERP-software, diensten en support-oplossingen voor groothandels-, distributie-, verhuur- en installatieklanten, dat kort daarvoor ook de Antwerpse ERP-vendor Infomat integreerde.

Bas Versluis: “In 2018 kochten we bijna alle courante modules van Wholesale aan. Bovenop activeerden we de Mobile Sales-applicatie voor onze verkopers, die voorheen door duur maatwerk aangedreven PDA’s gebruikten. Voor het warehouse management-systeem koppelde Wholesale met Actemium. Gevolg was dat we in één klap van maatwerk naar standaardapplicaties omschakelden. Van acht IT-vendors voorheen vielen we naar twee terug, met name Wholesale en Actemium”.

Omdat de implementatie met de Wholesale-partner niet naar behoren verliep, nam de vendor het dossier zelf ter harte, wat bij Versluis paint & non-paint uiteraard de nodige goodwill losweekte. De vijf eigen servers van weleer, die voor heel wat rompslomp qua systeembeheer onder eigen dak zorgden, werden ingeruild voor een in de cloud gehoste oplossing. “Kortom, we kwamen uit een soort MS-DOS omgeving om in een Windows-omgeving te belanden met een applicatie die uitblonk in gebruiksvriendelijkheid. De acceptatiegraad bij de medewerkers lag bijgevolg bijzonder hoog. Temeer omdat de business continuity ten allen tijde gevrijwaard bleef en is”, zo nog Versluis.

De implementatie van Wholesale vertaalde zich voor Versluis paint & non-paint in een meer dan aantrekkelijke productiviteitswinst. In anderhalf jaar werd met 20% meer klanten en minder personeel een omzetverhoging van 10 naar 12 miljoen euro geboekt. Het aantal account managers werd van zeven tot drie teruggebracht, het bestand binnenmedewerkers bleef ongewijzigd; “Dertig procent van de klanten maakten anderhalf jaar terug gebruik van de self-service functionaliteit van de webshop. Inmiddels geven 70% van de klanten hun orders zelf in,” stipt de ceo tevreden aan.

Uiteraard kwam een en ander de klantentevredenheid ten goede. De koppeling tussen de ERP- en WMS-applicatie maakte het mogelijk nog sneller uit te leveren dan voorheen. “Voor 16.00 u besteld, staat gelijk met een gewaarborgde levering de volgende werkdag. Binnen onze branche doet niemand in Nederland dat nog. Snelle en nauwkeurige leveringen - van een klein order tot een volle trailer - zijn voor Versluis concurrentie-onderscheidend”, benadrukt Bas Versluis.

Versluis3 1510921
Versluis paint & non-paint presteert ook in corona-tijden sterk dankzij de verregaande automatisering van zijn bedrijfsprocessen

Nieuwe website tijdens corona opgestart

“Online is voor Versluis paint & non-paint “key”. Ambitie is met het bestaande assortiment de relatie met bestaande klanten uit te bouwen en nieuwe klanten binnen Retail en Industrie aan te trekken. De corona-crisis heeft het belang van online handel alleen maar scherper gesteld. Onze verkopers mochten niet langer op klantenbezoek, heel veel bestaande klanten gingen hun bestellingen online plaatsen,” schetst marketing manager Paul Brouwer.

Medio juni 2020 koppelde Versluis paint & non-paint Wholesale met e-commerce platform Magento van Adobe. “Sindsdien verdriedubbelde onze online verkoop van 1 tot 3 miljoen euro. Het aandeel van de online transacties klom zodoende van 10% naar 25% van onze totaalomzet”, benadrukt de marketing manager.

Digitalisering gaat onverkort door

Wholesale blijkt de verdere digitalisering van Versluis paint & non-paint niet te belemmeren, integendeel. De open architectuur van de oplossing slaat de brug naar andere applicaties die voor bijkomende toegevoegde waarde zorgen.

Zo werd eerder gekoppeld met Transsmart dat de vervoersopdrachten automatisch uit het ERP-systeem doorstuurt naar de meest geschikte van de vijf externe transporteurs.

Kerridge leverde intussen met Qlik Sense al een performante business intelligence-oplossing aan Versluis paint & non-paint toe. Ook die BI-tool diept zijn data op uit het achterliggende ERP-systeem. Dat wordt ook het geval voor het net aangekochte Slimstock, dat het voorraadbeheer verder moet optimaliseren en minimumvoorraden vastlegt in functie van patronen en seizoenen.

De buitenmedewerkers van Versluis paint & non-paint kunnen terugvallen op de Mobile Sales-module van Wholesale. Die bezorgt hen inzicht in het gedrag van elke klant (bestellingen, betalingen, kortingen, …) en biedt de mogelijkheid tot rechtstreekse orderingave. Sinds medio 2018 is de module gekoppeld met een CRM-pakket van een derde partij dat op de smartphones en tablets van de verkopers draait en de dagrapporten via speech-to-text technologie inleest. Docparser, dat zowat een jaar bij Versluis draait, integreert dan weer met Wholesale om verkoopsorders uit een PDF-document in te lezen. De data worden automatisch uit verschillende bronnen opgehaald, geëxtraheerd en in real-time verplaatst naar waar ze thuis horen.

“Versluis paint & non-paint is in Nederland, dankzij Wholesale, als kleinere onafhankelijke speler zonder enige twijfel een frontrunner qua automatisering en digitalisering”, besluit Paul Brouwer.

Meer info over digitalisering

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.