Getest door dVO : Audi A8 L 50 TDI quattro

20/09/2022 OM 07:11 - Dirk Willemen
Audia81 150922

Beter van op de tweede (zetel)rij?

Premium wagens heten een stapje voor te hebben op de rest van de autowereld. Geheel in die denklogica moet de topklasse van die premium merken een zevenmijlspas voorlopen op diezelfde autowereld. Wij gingen na of de vernieuwde Audi A8 inderdaad op dergelijke grote voet leeft en namen daarvoor de lange versie met lekker ouderwetse diesel in het vooronder mee voor een testrit over berg en dal. Wie was nu het gelukkigst? Vader de tester, die aan het stuur zat, of zoon, de passagier die zich even een federaal minister mocht voelen? Wij zochten het voor u uit …

Na een dergelijke enthousiaste aanhef, is een woordje realiteitszin om dit testverhaal mee te beginnen misschien wel op zijn plaats. Niettegenstaande de ontegensprekelijke kwaliteiten van deze Audi A8 L 50 TDI, kunnen we niet anders dan besluiten dat deze auto eigenlijk een moderne dinosaurus is geworden door de fiscale wurggreep waarin Europa, België en Vlaanderen wagens met traditionele verbrandingsmotor houden. Geen wonder dus dat dit soort voertuigen alleen nog voorbehouden lijkt te zijn voor de ministers en groot-industriëlen van deze wereld. We kunnen hen echter alleen maar gelukzakken noemen en denken: wat kan het leven toch onrechtvaardig zijn … of gewoon kiezen voor de plug-in hybride benzineversie van diezelfde A8, die wel recht geeft op 100% aftrekbaarheid. Al zal ons loonbriefje dan wel dringend een stevige boost nodig hebben …

Audia82 150922

Achtergrond

Wij kozen, zoals gezegd, toch voor de dieseluitvoering van deze Audi die, met uitzondering van de fiscale aantrekkelijkheid, wel alles heeft wat je van een perfecte auto verwacht. Hij baadt in luxe, levert ondanks zijn afmetingen en gewicht indrukwekkende rijprestaties en biedt zowel voor de bestuurder als zijn inzittenden een zee van ruimte. Dat is uiteraard geen toeval, want de A8 vormt de top van het gamma van het merk uit Ingolstadt, dat de laatste decennia bekend staat omwille van zijn “Vorsprung durch Technik”. Hij is daarom de gedroomde tegenspeler voor de Mercedes-Benz S-Klasse en de BMW 7 Reeks, waarmee hij al al jarenlang een bitse concurrentieslag van de vlaggenschepen mee uitvecht. Een gevecht dat de drie modellen door de jaren heen alleen maar sterker, luxueuzer, veiliger, ruimer en hoogtechnologischer heeft gemaakt.

Het is al jaren zo dat bij iedere lancering van een nieuwe generatie van zowel de A8 als de 7 Reeks en de S-Klasse de lat iedere keer weer een beetje hoger gelegd wordt, waarna de volgende nieuwkomer nog maar eens hetzelfde doet. Het resultaat is dat de luxe-limousines van BMW, Audi en Mercedes-Benz daardoor elke keer weer meer te bieden hebben aan de gelukkige zielen die met een dergelijke auto de weg op mogen.

De facelift van de Audi A8, die Audi marketing-technisch liever verpakt als een “Product Improvement”, moet volledig in deze logica worden gezien. Na de lancering van de jongste generatie in 2017 overklaste Mercedes-Benz de inspanningen uit Ingolstadt immers met de lancering van de nieuwe S-Klasse en BMW legt momenteel de laatste hand aan een nieuwe BMW 7 Reeks, die zelfs meteen ook als een volledig elektrische i7 voorgereden zal worden. Audi moet met andere woorden alle zeilen bijzetten om de voeling met al dat jonge geweld niet te verliezen.

Vandaar dus de komst van de vernieuwde A8, die het inderdaad van productverbeteringen moet hebben en geen fundamentele veranderingen ondergaat. De Audi A8 blijft dus 5,19 meter lang en behoudt zijn stevige wielbasis van 3,0 meter. De lange versie is op zijn beurt 5,30 meter lang. Uiterlijk onderscheidt de nieuwe A8 zich, in de beste discrete traditie van het merk met de vier ringen, van zijn voorganger door enkele gesmaakte kleine ingrepen. Zo werden in het radiatorrooster de gebruikelijke lamellen vervangen door een honingraatmotief, terwijl nieuwe matrix-koplampen, die hij overneemt van de e-tron S, en OLED-achterlichten, die oplichten wanneer iemand de auto achteraan te dicht benadert, ook het verlichtingsarsenaal iets meer verfijning meegeven. Tot slot duikt voor het eerst ook een S line-uitvoering in de catalogus op, waardoor de A8 voortaan ook meegaat in het imago van sportiviteit dat het merk al jaren heeft opgebouwd op circuit en de openbare weg.

Het gamma van de Audi A8 bestaat uit zeven verschillende modellen. De gewone en de lange versie worden immers aangeboden met een 286 pk sterke dieselmotor (50 TDI), een 340 pk sterke benzinekrachtbron (55 TFSI) en een 462 pk sterke plug-in hybride motor (60 TFSI), terwijl het gamma naar boven afgerond wordt met de S8, die een 571 pk sterke benzinemotor in het vooronder krijgt en die als de krachtpatser van de rijke familie mag worden beschouwd.

Audia83 150922

Rijgedrag

We alludeerden eerder al op het feit dat de dieselmotor vandaag stilaan een dinosauriër wordt in de showrooms van autodealers. Het getuigt dus van doorzettingsvermogen dat Audi zijn vernieuwde A8 nog met een dergelijke krachtbron aanbiedt. Zeker als je weet dat BMW toch al de volledig elektrische weg gaat bewandelen met de nieuwe i7 en ook Mercedes-Benz al een EQS in zijn catalogus heeft staan. Om dan nog maar te zwijgen van de Oosterse concurrentie die steeds nadrukkelijker aan de deur klopt … of moeten we zeggen dat ze de vinger op de knop van de elektrische deurbel hebben?

Audi heeft de weg naar elektrische wagens ook al gezet met de e-tron, maar voor zijn vlaggenschip blijft de constructeur vooralsnog redelijk conventioneel. Een houding die ook wel een beetje past bij de discretie die de modellen met verbrandingsmotoren van de constructeur uit Ingolstadt uitstralen en die ook wel verklaard kan worden door het feit dat de drieliter diesel van de A8 nog altijd aardig zuinig en vaardig blijft en dus zeker zijn streng weet te trekken.

Sprintprestaties heeft de grootste Audi trouwens ook in huis, want de 50 TDI zit vanuit stilstand al na 5,9 seconden aan 100 km/u. Toch is sprintjes trekken niet zijn voornaamste kwaliteit. Die ligt immers nog altijd bij het verwennen van zijn inzittenden met een portie luxe die zijn gelijke niet kent. Bovendien kan je de Audi A8 ook helemaal naar je hand zetten dankzij de ophanging die je volledig naar je eigen voorkeuren kan instellen. Van harder en sportief naar boterzacht en heerlijk cruisend, met daar tussenin alle mogelijk denkbare combinaties van luxe en sportiviteit. Het meest indrukwekkende deeltje van de adaptieve luchtvering, die hiervoor verantwoordelijk is, ligt bij het feit dat de luchtvering kan “voorspellen” welk wiel meer of minder aandrijving moet krijgen en daar dan ook gepast op inspeelt. Die voorspellingsgaven gaan overigens verder dan dat, want ze zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat het koetswerk in stevigere bochten een beetje kantelt zodat de zijdelingse versnelling wordt gecompenseerd. Bij het in- en uitstappen wordt de vering haast onvoelbaar 50 mm omhoog of omlaag gebracht om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.

Tijdens het rijden vergeet je bij momenten dat je met een bakbeest van meer dan 2.100 kg onderweg bent. Daar zorgt de vaardige TDI voor, die zich discreet van zijn taak kwijt. Behalve wanneer je hem echt belast en hij met een goedkeurend gegrom toont dat hij best gewillig wil ingaan op die uitnodiging van je linkervoet. Of dat gegrom nog van deze tijd is, nu we met elektrische bolides ongebreideld kunnen genieten van het maximale motorkoppel dat bij ieder toerental haast geruisloos voorhanden is, is een vraag die ieder voor zichzelf moet beantwoorden. Dat we met een tank van 82 liter lekker 1.100 km aan één stuk door kunnen rijden zonder oplaadbeurt, vinden we in elk geval wel een sterkhouder in tijden waarin we met elektrische testwagens onderweg steeds vaker oeverloos tijd staan te verliezen aan laadpalen

Als het over de vlotte besturing van de Audi A8 gaat, mogen we zeker ook niet voorbijgaan aan de vierwielsturing waarmee ons testvoertuig was toegerust. Dat is een handig hebbeding waar je zowel bij hogere snelheden (door een hogere wegstabiliteit) als bij lagere snelheden (door de hogere wendbaarheid) wat aan hebt.

Audia84 150922

Veiligheid

Audi poneert zelf dat de A8 maar liefst veertig verschillende rijhulpsystemen aan boord heeft. Kortom, een heel arsenaal aan technologie waakt over jouw veiligheid en die van je inzittenden. Om het een beetje overzichtelijk te houden, heeft Audi ze gegroepeerd in een Park, City en Tour pack. Je mag dat Park Pack trouwens behoorlijk letterlijk nemen, want de Audi A8 kan zichzelf parkeren. Van op afstand. En zonder bestuurder als het moet! Park … check!

Daar waar Audi op het ene vlak indrukwekkend baanbrekend is, blijft het op een ander vlak dan weer een beetje in de oude tijd hangen. De adaptieve cruise control blijft immers controleerbaar met een hendel aan het stuur terwijl veel concurrenten die bedieningselementen veel gemakkelijker bereikbaar en overzichtelijker op het stuur zelf onderbrengen. Tour … uncheck!

Het City pack bevat een eerder ruim pakket aan hulpmiddelen zoals de kruispuntassistentie, dwarsverkeerassistentie, zijwaartse assistentie, uitrijwaarschuwing en het Audi Pre Sense 360°-veiligheidssysteem. Het is net niet genoeg om je de hemel te garanderen, maar Audi is wel actief bezig met de veiligheid van wie met zijn auto’s rijdt. Zeker als je weet dat bij een zijdelingse aanrijding de auto verhoogd wordt, zodat de impactkracht beter naar het stijvere koetswerk geleid kan worden. City … check!

Comfort

De Audi A8 is 25 cm langer dan de A6 terwijl ook zijn wielbasis 3 cm langer is. Toch heb je al een geoefend oog nodig om de twee berlines aan de buitenkant van elkaar te onderscheiden. In het interieur valt het verschil veel meer op vermits de A8 je vergast op een zee van ruimte. Vooraan, maar vooral ook achteraan. Zeker de lange uitvoering van de A8 is gemaakt om het de passagiers op de tweede zetelrij helemaal naar hun zin te maken.

De Audi A8 L 50 TDI quattro zie je nogal eens passeren wanneer één of andere Wetstraat-journalist klaar staat voor interview met een minister of staatssecretaris. En dat is geen toeval. De A8 L is immers de auto “par excellence” voor een drukke minister, die zijn verplaatsingen steevast aflegt in een auto met chauffeur. Voor één keer mochten wij even in de huid van zo een minister kruipen - tenminste als het op onze verplaatsing aankwam - en ontdekken hoe het leven vanop de tweede (zetel)rij er eigenlijk uitziet. In de Audi A8 L is dat leven best luxueus te noemen want je zit in een soort cocon met voor je een groot scherm waarop je desnoods TV kan kijken (als de mobiele verbinding dat tenminste toelaat en je wijs raakt uit de nogal eigenzinnige bediening van al die elektronische snufjes) terwijl de middelste plaats op de achterbank plaats heeft moeten ruimen voor een console waarop je van op de tweede rij zowat alles en meer kan bedienen dan de chauffeur die achter het stuur zit. Zo kan je zelf aan de slag met de passagiersvoorzetel om die desnoods om te toveren in een luxueuze voetensteun. Tegelijk kan je ook nog eens genieten van een deugddoende massage, waarbij je kan kiezen uit een aantal verschillende zetelmassagefuncties. Alleen jammer dat die massage na 10 minuten automatisch alweer ophoudt en je bij lange ritten dus telkens weer aan de slag moet om ze opnieuw te activeren. Het gekke (en eigenlijk ook wel onbegrijpelijke) is trouwens ook dat de bijrijderszetel vooraan niet met een massagefunctie is toegerust. Alsof de lijfwacht die daar hoort te zitten geen behoefte heeft om een soort deegrol op zijn rug te voelen tekeergaan.

Het bedieningsgemak is meteen ook een beetje de Achilleshiel van deze A8. Zo kan je de beeldschermen achteraan alleen maar gebruiken voor het streamen of voor het bekijken van beelden van op een externe speler die via HDMI aangesloten kan worden. Althans, dat denken wij toch na het vruchteloos uitproberen om op een andere manier beelden op het TV-scherm te krijgen. Het zorgt in elk geval voor een net niet perfect gevoel van comfort voor wie achteraan zit. Waarschijnlijk is die tekortkoming te wijten aan het feit dat de Audi A8 al in 2017 werd voorgesteld en dit slechts een facelift - correctie een “Product Improvement” - is, die de tand des tijds niet helemaal kan wegfilteren. Wedden dat de volgende (misschien wel volledig elektrische) generatie van deze limousine dat euvel volledig wegwerkt?

Vooraan toont de A8 zich overigens wel behoorlijk bij de tijd met zijn twee MMI-displays van 8,6”, die een perfecte aanvulling vormen bij het instrumentenpaneel dat zelf 10,1” groot is. De MMI-displays werken snel en de menu’s zitten logisch in elkaar. De bestuurder kan trouwens tegen meerprijs ook behoorlijk wat nuttige informatie vinden op de head-up display die precies in zijn gezichtsveld staat.

Als het op afwerkingsgraad aankomt, bewijst de A8 zijn klasse en onderstreept ten overvloede dat we hier te doen hebben met een luxueuze limousine die raffinement in iedere porie heeft.

Functionaliteit

Op het vlak van functionaliteit heeft deze Audi A8 L alles wat een mens van stand verwachten mag. Hij is ruim op iedere zitplaats en heeft ook nog eens een bagageruimte om u tegen te zeggen. 505 liter volstaat ruimschoots om alle boodschappen mee te nemen, zelfs al shop je met het budget van een minister of ceo die zelfs in deze tijden van torenhoge energie- en brandstoffacturen niet op een euro meer of minder hoeft te kijken. Wie voor de plug-in hybride TFSI opteert, moet het met slechts 390 liter stellen. Nog altijd veel ruimte, maar ook weer niet uitzonderlijk voor een auto van dit niveau.

TCO

We kunnen de Audi A8 L 50 TDI met de beste wil van de wereld geen TCO-topper noemen. Daarvoor is zijn fiscale aftrekbaarheid van 50% gewoon te magertjes. Ook het voordeel van alle aard van 985,58 euro per maand zal velen de trek naar een dergelijke slee ontnemen. Uiteraard is ook zijn “vanaf prijs” navenant, want voor het basismodel van de A8 L 50 TDI quattro moet je al 98.120 euro neertellen. Ons testmodel ging bovendien vlotjes over de lat van de 150.000 euro zodat je met een niet alleen erg kostbare, maar ook kostelijke auto onderweg bent. Daardoor blijft de Audi A8 een auto voor de “happy few”, die zich dan echter wel in stijl en alle luxe kunnen verplaatsen.

Wie de fiscale pil behoorlijk wil verzachten, kan uiteraard altijd voor de plug-in hybride versie kiezen, die op dit moment nog altijd voor 100% aftrekbaar is.

De A8 L 50 TDI quattro toont zich vooral een zuinige kilometervreter zolang je hem op de autosnelweg loslaat. Bij een gemiddelde rond de 120 km/u tikt hij af op 6,6 l/100 km. Hij toont zich echter van zijn zuinigste kant wanneer je hem tegen 110 km/u via de adaptieve cruise control aan banden legt en hij zijn verbruik beperkt tot 5,3 l/100 km. Voor een auto van ruim meer dan twee ton zijn dat verbazend goede cijfers. Op ons Ardennentraject, waar zijn gewicht duidelijk begint tegen te werken, kraakt hij echter een harde noot met een gemiddeld verbruik van 11,5 liter/100 km.

Fleet-Flits conclusie

De Audi A8 L 50 TDI quattro is een auto die jammer genoeg niet voor iedereen is weggelegd. Zijn hoge prijs, zijn haast onbestaande fiscale aftrekbaarheid en zijn bijgevolg ook torenhoog VAA zullen veel potentiële kandidaten afschrikken. Ze kosten hem ook kostbare punten in de Fleet-Flits eindafrekening want met een plug-in hybride motor onder de motorkap had de A8 het in zich om voor de absolute topscore te gaan. Wie hem zich wel kan permitteren, heeft aan de Audi A8 echter een al bij al discreet ogende wagen, die zowel voor de inzittenden als voor de bestuurder toch heel veel rijplezier, comfort en luxe te bieden heeft.

Ondanks het nogal kleine kransje potentiële kopers, blijft het voor een constructeur als Audi belangrijk om ook in dit segment mee te spelen. Allereerst omdat premium merken van luxe voor bestuurder en inzittenden nu eenmaal hun voornaamste handelsmerk maken, maar ook omdat ieder premium merk graag een vlaggenschip heeft, waarmee het kan imponeren. Imponeren doet deze A8 L in elk geval. Met de prestaties die hij nog altijd uit zijn 286 pk dieselmotor weet te puren, maar ook met de ruimte en het comfort dat hij biedt. Bovendien is hij voor de gelukzak die achter het stuur mag kruipen een echte droom om mee te rijden. De discreet maar accuraat werkende vierwielsturing en de quattro-vierwielaandrijving zorgen ervoor dat hij altijd netjes op koers blijft en ondanks zijn pittige lengte toch bijzonder handzaam door het verkeer laat sturen. Vader de tester was dus in zijn nopjes …

Bovendien houden we ook wel van zijn discrete lijn, zonder al teveel bombarie. Verwacht bij Audi dan ook geen brede nieren zoals bij de BMW 7 Reeks. Het antwoord uit Ingolstadt ligt immers eenvoudigweg in het vervangen van lamellen door een honingraatmotief om de snoet iets meer grinta mee te geven, zonder daarbij aan het soepele lijnenspel van het huis Audi te raken.

Of het leven op de tweede zetelrij inderdaad beter is, durven we echter niet te zeggen. Zoonlief was weliswaar onder de indruk van alle knopjes die hij ter beschikking had om zelfs de sfeerverlichting van de auto aan te passen of de radio op een andere zender te zetten. Dat hij het TV-scherm echter amper aan de praat kreeg en maar niet vond hoe die passagierszetel vooraan ook kon masseren, onderstreepte alleen maar dat het MMI-systeem iets te omslachtig is. Gelukkig bleven de uitstekende rijprestaties wel volledig overeind en mag de eindbalans echter als onverdeeld positief worden beschouwd.

Concurrenten voor de Audi A8 L 50 TDI quattro

BMW 7 Reeks

BMW7 150922

De BMW klopt zijn twee grote Duitse concurrenten met zijn 299 pk nipt wat het vermogen betreft want zowel de Mercedes-Benz S-Klasse als de Audi A8 blijven steken op 286 pk. Net als bij zijn twee grote concurrenten past de ontwikkeling van de BMW 7 Reeks perfect in het plaatje van steeds weer verder doorontwikkelen om de concurrentie toch minstens heel even de loef af te steken. Tot ook die weer met een nog betere variant uitpakt. De 7 Reeks is ondanks zijn haast onmetelijke luxe en uitrusting toch wat gehandicapt ten opzichte van zijn twee opponenten want hij is al het langst op de markt. Goed nieuws is wel dat er tegen het eind van dit jaar een nieuwe generatie van de Münchense toplimousine zit aan te komen, die niet langer enkel zal teren op al dan niet door elektriciteit geholpen verbrandingsmotoren, maar ook een volledig elektrische uitvoering in de aanbieding zal hebben, die de naam i7 meekrijgt. De concurrentie weze dus gewaarschuwd!

Mercedes-Benz S-Klasse S 350 d 4 Matic L

Mercedes Benz S Klasse 150922

Mercedes-Benz maakt van zijn S-Klasse al jaren een tableau van het beste wat het merk met de ster te bieden heeft. De W323, zoals de jongste versie van de S-Klasse in de wandelgangen in Stuttgart heet, vormt geen uitzondering op deze traditie. De S-Klasse verwent zijn inzittenden met een warm deken van comfort en luxe en geeft hen een plaatsje aan boord van een cocon die bol staat van de veiligheidssystemen. Uitgerekend de specialiteit waarin Mercedes-Benz al jaren excelleert. Bovendien wisten de designers van het huis Benz de nieuwe S-Klasse een tijdloze uitstraling mee te geven, waarmee hij zich meteen de status van onsterfelijkheid aanmeet. Kan het nog beter, vraagt je jezelf waarschijnlijk af? Welja, want Mercedes-Benz rijdt ook nog een Maybach-uitvoering van deze luxelimousine voor. Dat die nog eens bijna dubbel zoveel kost als de “gewone” S-Klasse zal enkel voor kniesoren een bezwaar zijn … De volledigheid gebiedt ons wel aan te geven dat de verlengde S-Klasse met diesel in het vooronder een forse 16.000 euro meer kost dan zijn tegenhanger bij Audi.

DS 9

DS9 150922

Misschien een wat verrassende verschijning in dit lijstje met toplimousines is de DS9. Het merk dat ooit begon als de luxe-tak van Citroën is uitgegroeid tot een zelfstandig merk, dat sinds kort ook uitpakt met een heuse toplimousine. De DS9 lijkt wel geboren om president Macron naar zijn volgende afspraak te brengen. Is hij echter net zo een luxe-schip als de Duitse toplimousines? Daarop kunnen we zeker niet volwaardig ja antwoorden. Hij heeft wel een DS Active Scan Suspension, die via een camera en sensoren de schokdemping regelt. Dat systeem werkt echter enkel in de Comfort-modus. Omdat de DS steevast in Electric-modus start (de vergroening weet je wel …), moet je voor dat extra comfort dus telkens aan de slag met de instellingen van de auto, wat bepaald omslachtig is. Waar de DS 9 ons wel wist te overtuigen, was met zijn adembenemende lijnenspel, dat - getuige de draaiende kopjes - weinig andere weggebruikers onbewogen laat. Andere sterkhouder zijn de ronduit leuke design-vondsten in het interieur, zoals het DS-logo dat bij het starten van de motor kantelt en verandert in een zeer modieus klokje van het horlogemerk B.R.M. De DS 9 is met een “vanaf prijs” van 55.000 euro niet bepaald goedkoop - hij levert tenslotte toch echt wel iets minder ruimte en luxe dan de Duitsers - maar dankzij zijn ruime standaarduitrusting komt hij uiteindelijk wel een pak goedkoper uit dan zijn Duitse opponenten.

Technische fiche Audi A8 L 50 TDI quattro

Motor: 3,0-liter turbo-dieselmotor

Max. vermogen: 210 kW/286 pk

Max. koppel: 600 Nm

Aandrijving: vierwielaandrijving, automatische versnellingsbak

Gem. verbruik gemengde cyclus: 8,66 l/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 11,52 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 6,60 kWh/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 5,33 l/100 km

Inhoud kofferruimte: 505 liter

Fabrieksgarantie: 3 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 5,9 sec.

Topsnelheid: 200 km/u

CO2-uitstoot: 184 g/km

Fiscale PK: 4

Fiscale aftrekbaarheid: 50 %

Voordeel van alle aard testvoertuig 11.506,2 euro per jaar

985,58 euro per maand

Catalogusprijs BTW excl. Audi L 50 TDI quattro: 81.090,91 euro

Fleet-Flits digest

De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 500 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u, een gedeelte met heuvelachtige binnenwegen in de Ardennen, een stadsgedeelte en opnieuw een snelweggedeelte dat deze keer afgelegd wordt tegen 110 km/u met gebruik van de snelheidsregelaar. Tussen elk van deze onderdelen wordt het testvoertuig afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening. Voor plug-in hybrides gebruiken we de elektrische energie tijdens het gedeelte op binnenwegen. Op die manier krijgen we een correct idee van het effect van de hybride technologie op het gemiddeld verbruik van de combinatie van de verbrandings- en de elektromotor. Het stadsgedeelte geven we echter sowieso een nulwaarde voor wat het verbruik betreft (met een plug-in hybride zou je in de stad immers sowieso volledig elektrisch moeten rijden), maar wordt (zoals ook bij onze andere testen) niet meegerekend in de berekening van het gemiddeld totaalverbruik.

Rijgedrag: 9,02/10

Veiligheid: 8,44/10

Comfort: 8,66/10

Functionaliteit: 7,89/10

TCO: 5,54/10

Fleet Flits Score: 7,91/10

Afgewogen

+ Ongeremd rijplezier in alle luxe

+ Discrete maar charmante look

+ Wendbaarheid dankzij vierwielsturing

- Wat omslachtig entertainment-systeem achteraan

- Bediening cruise control

- Fiscale achterstand TDI

D'IETEREN N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

D'IETEREN AUTOMOTIVE N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

VOLKSWAGEN D'IETEREN FINANCE N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.