Getest door dVO : Mercedes-Benz Actros F 2153LS Bigspace

19/11/2021 OM 08:00 - Luc Willemijns
Mercedesbenzactros1 151121

Doordachte downsizing

Mercedes-Benz verraste de truck-wereld bij de introductie van de nieuwe generatie van de Actros. Niet omdat die er zo baanbrekend anders uitzag dan zijn voorganger - want je behoeft al een getraind oog om de verschillen te zien - maar wel omdat hij met zijn MirrorCam nieuwe normen inzake veiligheid en verbruik zette. Het merk met de ster zette dus hoog in en de vlijt waarmee andere constructeurs momenteel ook aan dit soort camerasystemen werken, geeft aan dat dit een goede aanpak was. Tegelijk viel er ook wat gemor te horen bij trouwe Mercedes-Benz klanten, die het eerder moeten hebben van kostenzuinige fleet-oplossingen. Voor hen hoeft al dat technologisch spierballengerol niet, zolang hun truck maar functioneel is. Om aan deze verzuchtingen tegemoet te komen, pakt Mercedes-Benz nu uit met de Actros F. Een truck die overigens nog wel wat meer dan alleen maar zijn nuchterheid en doordachtheid in zich heeft om te bekoren.

Mercedes-Benz zet al een hele tijd in op twee voor transportondernemers belangrijke aspecten: veiligheid en zuinigheid. Het doet dat door de nieuwe trucks uit Stuttgart toe te rusten met moderne technologie die het leven van een chauffeur in de eerste plaats veiliger en in de tweede plaats aangenamer moet maken.

Achtergrond

De nieuwe Actros heet zowat 5% zuiniger te zijn dan zijn voorganger en daar zitten de spiegels of beter het ontbreken ervan voor iets tussen. Ze zijn immers vervangen door de MirrorCam, een systeem dat werkt met twee camera’s bovenaan de cabine, die hun beelden doorgeven naar twee grote monitoren in de cabine. Een veilige oplossing, door de betere kijk op de dodehoekzones, door de camera die de rijlijn van de oplegger volgt en door het ontbreken van de spiegelbehuizing, waardoor het zicht rondom veel beter is. Tegelijk leidt het ontbreken van die grote spiegelbehuizing ook tot een opvallend lagere windweerstand en dus eveneens lager verbruik. De MirrorCam zorgt er echter ook voor dat de prijs van de truck de hoogte ingaat en daar heeft niet iedere vervoerder een boodschap aan. Uiteraard betaalt niemand voor zijn plezier meer voor een vrachtwagen, maar het ene bedrijf heeft al wat meer ruimte dan het andere voor dergelijke extra kosten die de veiligheid en het verbruik verhogen.

Mercedes-Benz besloot daarom met de Actros F een speciale versie van zijn Actros op de markt te brengen, die het inzake hoogtechnologische oplossingen wat minder doorgedreven aanpakt - zo is de MirrorCam zelfs niet tegen meerprijs leverbaar en is ook het moderne dashboard dat een chauffeur helemaal naar zijn eigen smaak kan instellen evenmin van de partij. Het merk uit Stuttgart heeft trouwens een traditie als het aankomt op het aanbieden van marktnichegebonden uitvoeringen van zijn trucks. Denken we maar aan de Actros Loader en Volumer, die gericht waren op vervoerders die nood hadden aan voertuigen voor respectievelijk zwaarder of volumineuzer vervoer. Nu doen ze ditzelfde trucje nog eens over met de Actros F, terwijl ze met de Edition 2 tegelijk ook nog een Actros uitbrengen die net op het andere spectrum van de markt mikt, namelijk het segment van de vervoerders voor wie het gerust wat meer mag zijn.

Mercedes-Benz ontwikkelde de Actros F overigens niet geheel van scratch. Het product werd immers al in Brazilië gebouwd en moest eigenlijk enkel nog aangepast worden aan de noden van de Europese markt.

Mercedesbenzactros2 151121

Gamma

De Actros F zet in op een minimalistische en functiegerichte uitrusting, maar biedt tegelijk toch een royale cabine en een uitgebreide keuze aan motoren. Toch biedt Mercedes-Benz nog tal van opties, waardoor een vervoerder ook deze doordachte vrachtwagen nog verder kan toerusten met extra’s op het vlak van veiligheid en comfort. De Actros F kan daardoor ook verrijkt worden met een retarder, Active Sideguard Assist of Predictive Powertrain Control.

Op motorisch vlak haalt Mercedes-Benz de mosterd bij zijn 10,7- en 12,8-liter zescilinder krachtbronnen. Het 10,7-liter exemplaar is leverbaar met vermogen van 326 pk/240 kW tot 455 pk/335 kW, terwijl de 12,8-liter motor verkrijgbaar is met vermogens die oplopen van 421 pk/310 kW tot 530 pk/390 kW. Wij kozen bij onze test voor deze laatste en dus krachtigste versie van het lot. De Actros F is overigens niet enkel als 4x2 truck leverbaar, maar eveneens als 6x2 en 6x4.

Cabine

De Actros F is standaard leverbaar met de StreamSpace-cabine en tegen meerprijs met de BigSpace-cabine, waarmee ons testvoertuig was toegerust. Beide worden echter laag op het chassis geplaatst, waardoor meteen een tweede troef van de Actros F in het oog springt. De cabine is immers toegankelijk via drie in plaats van vier treden, waardoor hij beter beslagen op het ijs van het distributievervoer over langere afstand komt dan zijn grotere Actros-broer, die altijd met vier treden geleverd wordt. De cabinevloer ligt op zowat 1,60 meter hoogte en is daardoor via drie trapjes bereikbaar. De motortunnel van zowat 12 cm hoogte moet je er dan wel bij nemen, maar die doet nauwelijks af aan de leefbaarheid en de functionaliteit van de cabine.

De cabine van de Actros F is 2,5 meter breed en dat is 20 cm meer dan de enige Mercedes-Benz cabine die tot voor de Actros F met drie treden leverbaar was. De 2,3-meter brede cabine had door zijn uitstaande fenders bovendien het nadeel dat het zicht naar achteren heel wat minder goed was dan bij deze bredere variant van de lage cabine, terwijl ook zijn motortunnel aanzienlijk hoger was.

Mercedes-Benz zegt zelf dat het bij de Actros F een minimalistische aanpak huldigt en dat merk je inderdaad wanneer je de cabine rechtstreeks vergelijkt met die van de gewone Actros. De stoelen zijn eerder eenvoudig van uitvoering, maar zitten wel meer dan behoorlijk. Het meest in het oog springende verschil eens je achter het stuur plaatsneemt, is ongetwijfeld het dashboard dat nog voorzien is van analoge klokken. Geen modern tablet-achtig scherm dus waarop je naar hartenlust kan switchen tussen verschillende schermen, maar wel een overzichtelijk dashboard met heldere uitlezing van alle voor de chauffeur nodige informatie. Tenminste, zolang je de meerprijs voor het digitale dashboard niet neertelt. Ons testvoertuig was echter wel van een dergelijk “tablet dashboard” voorzien dat, samen met de centraal geplaatste grote tablet waarop de kaart van de navigatie duidelijk afgelezen kan worden, er toch voor zorgt dat het interieur wel wat meer bij de tijd is en moderner oogt. De chauffeur heeft bij het digitale dashboard van de Actros F evenwel wat minder instelmogelijkheden, zodat hij de lay-out van het dashboard niet helemaal naar zijn smaak kan “inrichten”. Hij moet het stellen met de digitale uitvoering van de analoge klokken die hij in de standaarduitvoering van de Actros F meekrijgt.

Mercedesbenzactros3 151121

Rij-assistentiesystemen

Zoals eerder gezegd, zet Mercedes-Benz al een aantal jaren in op technologisch vooruitstrevende oplossingen, die onder de naam Road Efficiency het rijden veiliger moeten maken. De meeste van deze systemen zijn op de Actros F eveneens leverbaar, al moet er meestal wel voor bijbetaald worden. Dat past volledig in de strategie die het merk uit Stuttgart toepast voor deze Actros F, die dankzij zijn F van functionaliteit vooral een economische transportoplossing wil zijn. De klant kan met andere woorden zelf bepalen hoe ver hij wil meegaan in de technologie die Mercedes-Benz aanbiedt. Optioneel is de Actros F dan ook leverbaar met SideGuard Assist, truck-navigatie, standairco, de Multimedia Cockpit met multifunctioneel stuur en Predictive Powertrain Control.

Active Brake Assist 5 en Lane Keeping Assist zijn net als de connectiviteitsdiensten en Mercedes-Benz Uptime echter wel standaard aanwezig op dit voor fleet-klanten en lange afstands-distributieklanten bestemde voertuig.

Rijgedrag

De 530 pk sterke OM471-motor heeft met een combinatie van 36 ton behoorlijk wat kracht in huis. Hij springt uiteraard iets minder kwistig met die kracht om als het exemplaar van 625 pk, dat we in een vorige test op ons testparcours aan de tand voelden, maar hij wordt nooit in verlegenheid gebracht. Ook niet op de steilste hellingen die we onderweg naar Sankt-Vith tegenkomen.

De krachtbron met een maximaal koppel van 2.600 Nm kan haast constant tussen de 1.100 en 1.300 krukasomwentelingen zijn werk doen. Het maximaal koppel is op dat moment overigens al beschikbaar. Het maximaal vermogen wordt bereikt bij 1.600 toeren per minuut, maar de Actros hoeft zich enkel in die regionen te begeven op de steilste hellingen doorheen de Ardense heuvels. De PowerShift 3 automatische versnellingsbak sluit overigens naadloos aan bij deze krachtbron en dankzij de precieze informatie die PPC (als optie op onze test-truck aanwezig) binnenkrijgt, neemt de Actros ook de steilste helling zonder enig probleem.

Als chauffeur heb je achter het stuur alle bedieningselementen bij de hand. Ze zijn dan ook logisch geplaatst. In alles wat hij doet of wat je hem als chauffeur wil laten doen, toont de Actros dat hij je het liefst alles uit handen zou willen nemen. PPC, dat als optie op ons testvoertuig aanwezig was, zorgt ervoor dat je altijd en overal de juiste snelheid kan aanhouden en PowerShift3 biedt je altijd de juiste versnelling aan, terwijl het elektronisch management er eveneens op toeziet dat de werking van de motorrem en retarder steeds vlekkeloos op elkaar afgestemd worden, zonder dat je daar als chauffeur hoeft in tussen te komen. De chauffeur dient enkel de gewenste remkracht in vijf trappen in te stellen, waarbij je gradueel van 20% naar 100% remkracht gaat. Daarnaast wordt, zodra je de Tempomat-cruise control inschakelt, ook EcoRoll automatisch ingeschakeld. Alweer heb je als chauffeur wel de keuze om in te stellen hoe snel je wil dat de truck in EcoRoll gaat, maar het systeem zal er altijd op toezien dat EcoRoll alleen geactiveerd wordt wanneer de truck lang genoeg kan rollen om er voordeel mee te behalen. Voorheen was het zo dat EcoRoll altijd geactiveerd werd zodra de weg naar beneden ging, ongeacht of dat voor vijftig of vijfhonderd meter was.

Prestaties

De 530 pk uitvoering van de 12,8-liter motor uit ons testvoertuig is de krachtigste die in de Actros F ingebouwd kan worden. In vergelijking met de 15,6-liter motor met 625 pk, die we eerder al aan de tand mochten voelen op ons testparcours moet zijn iets kleinere broertje het afleggen zodra de weg steil bergop gaat. Toch wordt de Actros F in deze uitvoering nooit in verlegenheid gebracht en verder dan een iets grotere terugval in snelheid, iets meer automatisch schakelwerk en een iets hogere beklimmingstijd, valt er eigenlijk weinig verschil te merken in de berggeitkwaliteiten van beide trucks uit Stuttgart.

Die wat hogere beklimmingstijd wordt overigens ook doorgetrokken naar de gemiddelde snelheid tijdens het geheel van de test, waar de Actros 1863 aftikt op 73,5 km/u, terwijl de Actros F 2153 uitkomt op 67,1 km/u. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 32,86 l/100 km toont hij zich echter wel zuiniger dan zijn krachtigere broer, die 34,11 l/100 km nodig had om hetzelfde parcours af te leggen. Een sterk cijfer, zeker als je in overweging neemt dat de Actros F aan de start van onze test verscheen met een traditionele gesloten oplegger, terwijl de Actros 1863 gekoppeld werd aan een oplegger die een aantal aërodynamische onderdelen met zich meedroeg, wat uiteraard het gemiddeld verbruik positief beïnvloedt.

Fleet-Flits conclusie

Mercedes-Benz antwoordt met de Actros F op sommige criticasters die de nieuwe Actros van de vijfde generatie iets te hoogtechnologisch vinden voor een sector waarin iedere eurocent een weerslag heeft op de winstgevendheid van de bedrijvigheden van de gebruikers van die trucks. Klanten staan hoe dan ook voor een trade-off tussen enerzijds zuinigheid en veiligheid en anderzijds harde valuta die voor al die extra snufjes neergeteld moeten worden.

Bovendien is het duidelijk dat niet ieder segment zit te wachten op een vrachtwagen die overladen is met alle toeters en bellen en enkel aangeboden wordt met een cabine met vier treden, waarbij de chauffeur als hij in zijn cabine stapt iedere keer de hemel lijkt te bestijgen. Vooral in distributievervoer over de wat langere afstand zou die vierde trede op die manier wel eens eerder een nadeel dan een voordeel kunnen worden.

De Actros F, met de F van functioneel, biedt op al die verzuchtingen een gepast antwoord en laat Mercedes-Benz ook toe om bij een aantal klanten en in een aantal segmenten ook te kunnen concurreren met andere merken, die duidelijk inzetten op dit soort cliënteel. Een geslaagde zet, zeker als blijkt dat de Actros F, ondanks zijn grote spiegelbehuizingen, toch best zuinig met zijn brandstof omspringt en veel meer is dan een budgetvrachtwagen.

Concurrenten voor de Mercedes-Benz Actros 2153 LS BigSpace

DAF XF 530 pk

DAF doet met de XF van de nieuwe generatie zo een beetje hetzelfde als Mercedes-Benz met zijn Actros F doet. De XF is immers het kleinere (lees: kortere) en dus ook iets goedkopere broertje van de nieuwe XG en de XG+. De XF is evenwel tegen meerprijs wel met het nieuwe camerasysteem van DAF leverbaar, maar wordt standaard ook voorgereden met klassieke spiegels. De DAF XF is in meerdere motorconfiguraties leverbaar en net als bij de Actros F heeft het topmodel een vermogen van 530 pk. Het spreekt voor zich dat de twee nieuwe trucks in de toekomst best wel eens gedoodverfde concurrenten zouden kunnen worden in het segment van de trucks die hun economisch nut hoog in het vaandel voeren.

Iveco S-Way Cursor 13 530 pk

Iveco zet met de S-Way een volwassen truck-product in de markt dat, dankzij zijn Cursor-13 dieselmotor, kan wedijveren met de beste uit zijn klasse. Iveco trekt ook steeds meer de kaart van elektronische ondersteuningssystemen die het rijden aangenamer, zuiniger en veiliger moeten maken, maar de Italianen blijken toch nog een beetje achterop te hinken als het op systemen aankomt die richting autonoom rijden neigen. Toch weet de Iveco, ondanks het ontbreken van zaken zoals de PPC van de tweede generatie zoals uit de Actros F, een al bij al zeer goed verbruikscijfer neer te zetten.

Renault T DTI 13 520 pk

Het topmodel in de T Range is de 13-liter DTI-motor met een vermogen van 520 pk. Niettegenstaande hij door zijn familieband met Volvo Trucks zowat alle techniek deelt met de Volvo FH, verrast de Franse truck met een eigen(zinnig) uiterlijk en zijn strakke lijnen in het interieur. Ook de 13-liter motor is van Zweedse makelij en in combinatie met de Optivision-cruise control is het dankzij de koppeling aan het Fuel Eco-programma van deze Renault T Range mogelijk hem best zuinig te rijden.

Technische fiche Mercedes-Benz Actros 2153 LS BigSpace

Technische fiche Mercedes-Benz Actros 2153 LS BigSpace

Truck: Mercedes-Benz Actros F 2153 LS BigSpace

Type: 4x2 trekker

Cabine: LS BigSpace 2,50 m

Motortype: Mercedes OM471 zescilinder in lijn

Cilinderinhoud: 12,8-liter

Maximaal vermogen: 390 kW/530 pk bij 1.600 t/m

Maximaal koppel: 2.600 Nm tussen 1.100 en 1.300 t/m

Versnellingsbak: Mercedes PowerShift 3 G 330-12/11,63-0,77 12 versnellingen

Remmen: elektronisch remsysteem met schijfremmen rondom, ABS en ASR

Motorrem: High Performance Engine Brake

Remvertrager: secundaire waterretarder

Emissieniveau: Euro 6

Achterasverhouding: 2,533

Brandstoftank: 720 + 430 liter

AdBlue-tank: 75 liter

Banden voor: 385/55 R22.5

Banden achter: 315/55 R22.5

Wielbasis: 3.700 mm

Ophanging voor: luchtgeveerde vooras 8 ton

Ophanging achter: hypoïde achteras 13 ton

Uitrusting: Comfortstoel luchtgeveerd, comfortbed onder + premium comfort matras, standairco en automatische airconditioning, restwarmtebenutting bij stilstand, programmeerbare nachtverwarming cabine, schuiflades onder bed en dashboard, bagagenet bovenin cabine, verlichte Mercedes-Benz ster, comfort cabine vering, hoofdspiegelbijrijder met rangeerfunctie, Predictive Powertrain Control 2.0, DAB+ soundsystem, trucknavigatie en multimedia cockpit, aslastindicatie per as (incl. oplegger), actieve bocht- en grootlichtassistent, LED-achterlichten, climate pack, economy pack, stowage package, driving package, Telligent ESP, Roll Control Assist, Spoorassistent, afstandsregelautomaat, Attention Assist, Verkeersbordenassistent, Cornering Assist, Active Brake Assist 5, bandendrukcontrolesysteem, airbag chauffeur en luchtdrukpistool met slang.

Oplegger: klassieke gesloten Render- trailer

Technische fiche testdag

Datum: 05/10/2021

Weer: Droog en bewolkt met vanaf Hasselt bij momenten hevige regen

Ochtendtemperatuur: 11°C

Temperatuur bij het einde van de test: 13°C

Beginkilometerstand testtruck: 1.100 km

Fleet Flits digest

De test gebeurt op een vast testparcours. Voor de distributiewagens betreft dit een traject met naast vlakke en meer heuvelachtige autosnelwegen eveneens een belangrijk aandeel aan stop & go langs secundaire wegen. De trucks voor het langeafstandsvervoer mogen hun kunnen bewijzen op een parcours van 410,5 km, dat overwegend uit snelwegen bestaat. Bij de test wordt een gemiddelde snelheid van 85 km/u nagestreefd, die bij moderne vrachtwagens meestal vastgelegd wordt via de cruise control. Het eerste gedeelte loopt langs vlakke snelwegen doorheen Vlaanderen en Nederland. Dit traject, dat begint in het Kempische Gierle, eindigt in Echt in Nederlands Limburg. Vanaf daar gaat het parcours over in een iets meer geaccidenteerd terrein, waarin ook een aantal beklimmingen zijn opgenomen. Op een aantal van hen worden ook de beklimmingstijden genoteerd, die je overigens in tabellen bij dit artikel terugvindt. Dit veeleisende gedeelte van het testparcours loopt tot Sankt-Vith, waar gekeerd wordt. Van daaruit gaat het richting Brussel. Via rustige secundaire- en expresswegen rijden we via Waremme en Sint-Truiden naar Hasselt om van daaruit via de autosnelweg via Geel opnieuw naar Gierle te rijden. Anders dan bij de Fleet Flits autotesten delen we deze keer geen punten uit op basis van vijf criteria, maar laten we verbruikscijfers en klimprestaties spreken.

Afgewogen

+ Effecten PPC nu ook op secundaire wegen voelbaar

+ Cabine met slechts 3 treden

+ Beter zicht naar achteren dankzij bredere cabine

- Sobere uitstraling basismodel

- Relatief hoog leeggewicht

- Ontbreken MirrorCam

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.