KBC Autolease verzorgt fietsleasing voor Vlaamse overheid

Sinds vorig jaar kunnen alle 29.000 werknemers op de payroll van de Vlaamse overheid een fiets leasen via KBC Autolease. De werknemers die intussen kozen voor een bedrijfsfiets, kunnen op basis van hun beschikbaar budget een fiets samenstellen bij de plaatselijke fietsdealer. De digitale ketting van KBC Autolease maakt dit proces heel eenvoudig: via een barcode connecteert de fietsdealer zijn programma direct met KBC MoveSmart, het digitale portaal van werknemer werkgever waarin verder kan worden goedgekeurd.
Het is in België het grootste fietsleasing-dossier dat ooit is neergelegd en het traject ernaartoe duurde dan ook twee jaar. “Het was een millimetersprint met andere sterke aanbieders”, zegt Sylvie Thiry, productmanager fietsleasing bij KBC Autolease. “Toen het bestek binnenkwam, hebben we onderzocht of de organisatie de grootte van het dossier aankon. Het gaat immers niet alleen over de kern van de Vlaamse overheid, ook over subtakken zoals VDAB en De Lijn die niet in het cijfer zijn meegerekend”.
“De ervaring vertelt ons dat ongeveer 20% van een personeelsbestand instapt in fietsleasing”, vult Jan Rykaert, expert fietsleasing bij KBC Autolease, aan. “Bij de Vlaamse overheid is het publiek gevarieerd. Elke werknemer, ongeacht zijn functie, kan instappen. Iedereen overtuigen is een proces. Wij zorgen er nu voor dat de mensen die een fiets bestellen ambassadeur worden van ons product. Wat werknemers over de streep durft trekken, naast het feit dat de fiets een groene mobiliteitsoplossing is, is dat je na drie jaar 30 tot 40% voordeel kan doen ten opzichte van een particuliere aankoop, onderhoud, bijstand en verzekering mee inbegrepen. Dergelijke info geven we uitgebreid mee tijdens infosessies en persoonlijke contacten”.

Al acht jaar fietsleasing
Voor KBC Autolease betekent het dossier een grote shift in de werking, maar het voordeel is dat die shift al in gang was gezet én dat de lease-maatschappij al acht jaar bouwt”aan de dienstverlening. In het begin was de fiets in de autowereld een vreemd verhaal. ‘KBC Autolease dacht toen al na over mobiliteitsoplossingen”, stelt Jan Rykaert. “Maar pas toen fiets-leasing enkele jaren later plots in de media kwam en de sociaal secretariaten er info over begonnen te verstrekken, ging de bal aan het rollen”.
Een volgende kantelpunt kwam in 2018 toen het fiscale verhaal gunstig werd. Het voordeel alle aard werd opgeheven en het gunstige loonruilprincipe begon bedrijven te overtuigen. Daarnaast betreedt een jongere generatie die een alternatief wil voor de auto de arbeidsmarkt. “Het was een goede samensmelting van factoren”, noemt Sylvie Thiry het. “Anders zou fiets-leasing vandaag niet zijn wat het is”.
Vanaf 2019 kwam er meer concurrentie op de markt. De echte doorbraak vond echter plaats tijdens de corona-pandemie: ongeacht het hoog aantal thuiswerkers liet de fiscus toe dat werknemers konden blijven genieten van fiscaal gunstige voordelen. Bovendien kon op dat moment bij KBC Autolease alles al digitaal worden opgezet en afgehandeld. “Werkgevers kiezen voor fietsleasingpartners die de dienstverlening digitaal kunnen aanbieden en onze processen waren er klaar voor”, weet Sylvie Thiry. “De digitale ketting neemt administratief werk uit onze handen zodat er meer ruimte en tijd is om de service telkens te optimaliseren en het klantencontact te verdiepen”.

Gemak van de digitale ketting
Digitale barcodes maken het eenvoudig om een fiets te bestellen. De werknemer krijgt van KBC Autolease een unieke code die de fietsdealer inscant. Vanaf dat moment is zijn programma verbonden met KBC MoveSmart. “KBC Autolease is de enige in de markt die vanuit de bron van de dealer is gaan denken”, aldus Sylvie Thiry. “De connectie met het kassasysteem is zo gemaakt dat de dealer enkel ziet wat hij nodig heeft. Wij halen de nodige data uit zijn systeem, laden het in en vervolgens krijgt de werknemer het resultaat dat voor hem belangrijk is in KBC MoveSmart of in zijn mailbox”.
“Vandaag gebruikt reeds 75% van de aangesloten fietsdealers de digitale barcodes’, voegt Jan Rykaert toe. “Een half jaar terug was dat nog maar 30%. Daarnaast zien we ook dat 100% van de werknemers van de Vlaamse overheid de digitale manier gebruikt en dat 80% bij fietsdealers langs gaat die wel geconnecteerd zijn”.
KBC Autolease ging uiteindelijk voor de afwerking van de service nog een stapje verder en bouwde een API zodat het eigen systeem rechtstreeks kan communiceren met het systeem van de Vlaamse overheid. “We leren constant bij en zorgen ervoor dat alle componenten in het verhaal op de best mogelijke manier in elkaar passen”, sluit Sylvie Thiry af. “Hoe beter wij de schakels onderling met elkaar verbinden, hoe hoger ons service-niveau. Daarin willen wij blijvend verschil maken”.
KBC AUTOLEASE N.V.
VLAAMSE OVERHEID - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.