Nieuwe hogere spoorbrug in Herentals ondersteunt duurzaam watertransport

21/08/2023 OM 14:15 - Luc Willemijns
Vlaamsewaterwegherentals1 210723
(Vlnr: Timothy Kurvers, projectingenieur De Vlaamse Waterweg N.V., Stefan Sablon, projectleider De Vlaamse Waterweg N.V., Krista Maes, operationeel directeur De Vlaamse Waterweg N.V., Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Koen Anciaux, voorzitter raad van bestuur De Vlaamse Waterweg N.V., Bart Heylen, projectdirecteur Artes Group en Frederiek De Preetere, hoofd Projecten Aelterman B.V.)

In een gezamenlijk streven naar duurzame mobiliteit heeft de samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg N.V. en Infrabel geleid tot de succesvolle plaatsing van een nieuwe, hogere spoorbrug in Herentals. Dit initiatief, onderdeel van een breder project, is erop gericht de doorvaarthoogte van bruggen over het Albertkanaal te vergroten en zo het transport over water te stimuleren. Aan de nieuwe spoorbrug kleeft een prijskaartje van 53,3 miljoen euro.

Met een aanzienlijke investering van 44,5 miljoen euro door de Vlaamse overheid en aanvullende financiering door verschillende andere regionale entiteiten, waaronder Infrabel en de stad Herentals, wordt de spoorinfrastructuur van de regio gemoderniseerd. Het totale investeringsbedrag voor het project bedraagt 53,3 miljoen euro.

De nieuw geplaatste stalen boogbrug, met een gewicht van 3.200 ton en indrukwekkende afmetingen van 164 meter lengte, 10,6 meter breedte en 29,5 meter hoogte, staat symbool voor technische precisie en innovatie. De verwachting is dat deze brug in het najaar zal openen voor treinverkeer.

Vlaamsewaterwegherentals2 210723

Aanvullend op de installatie van de brug wordt er ook aanzienlijke nadruk gelegd op de omliggende infrastructuur. De brug, die naast en twee meter hoger dan de oude brug is geplaatst, vereist een significante aanpassing van het spoorwegtracé over een afstand van 1 km. Daarnaast is er het plan voor de aanleg van een nieuwe tunnel ter vervanging van de overweg Vossenberg, een initiatief dat de algehele verkeersveiligheid in de regio ten goede zal komen.

Vlaamsewaterwegherentals3 210723

Ten slotte is er het grotere doel van de modernisering van het Albertkanaal zelf. Dit project streeft naar een vergroting van de capaciteit van het kanaal om de binnenvaart te bevorderen. De nieuwe brug draagt bij tot deze visie, met als doel dat vanaf januari 2024 binnenschepen met vier lagen containers het kanaal kunnen gebruiken.

Vlaamsewaterwegherentals4 210723
Vlaamsewaterwegherentals5 210723
Vlaamsewaterwegherentals6 210723

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.