Nieuwe medewerkers op afstand verwelkomen

17/11/2020 OM 12:11 - Luc Willemijns
Datwerkt

In tijden van telewerk, kun je als werkgever je nieuwe medewerkers ook netjes op afstand onthalen bij hun eerste werkdag. 3 tips om mensen op een vlotte manier vanop afstand de eerste stappen in je bedrijf te laten zetten:

  • maak onthaal iets om naar uit te kijken

In een normale kantooromgeving is onthaal op je eerste werkdag bijna vanzelfsprekend. Je zorgt dat je als werkgever beschikbaar bent als de nieuweling in het bedrijf binnen komt. Je zorgt voor een dampende kop koffie of thee en je zet de personeels- en afdelingsverantwoordelijke mee rond de tafel. Het ontvangstcomité voor je nieuwe medewerker is op die manier volledig en je kunt snel over tot de orde van de dag. Dat is allemaal veel minder voor de hand liggend als je nieuwe medewerker thuis aan het bureau of de keukentafel de eerste stappen in je bedrijf zet. Misschien moet je verder bouwen op de kennismaking die jullie on-line bij de sollicitatie al hadden. Maar je kunt al vooraf op een mooie manier dat welkom gevoel voor je nieuwe medewerker creëren. Zorg dat je de week voor jullie samenwerking start, materialen als een PC en GSM, bij de nieuwe medewerker thuis levert. En zorg er meteen ook voor dat die medewerker op het netwerk van het bedrijf kan en de mail en agenda klaar staan. Neem de moeite om dan ook meteen een uitnodiging te boeken voor jullie kennismaking. En nodig dan ook de personeels- en afdelingsverantwoordelijke uit voor dat eerste on-line gesprek. Ook al is het allemaal vanop afstand, het gevoel alleen al voor een nieuwe medewerker dat er verschillende mensen in het bedrijf tijd en ruimte maakten voor de verwelkoming, geeft een goed en welkom gevoel. Dat is iets waar je zeker zult mee scoren.

  • geef tijd om te leren

Een goed gesprek aan de aftrap van jullie samenwerking kan dan wel mooi meegenomen zijn, er moet vanaf dag één ook wel gepresteerd worden. En daar zullen zowel jij als je nieuwe medewerker toch tegen een paar praktische problemen aanlopen. In een normale kantooromgeving kan een nieuweling snel even om de hoek naar een collega lopen als er een vraag de kop opsteekt. Ben je aan het telewerken, dan bestaat die mogelijkheid niet. Dat betekent dus dat een nieuweling die van aanpakken weet, zelf op zoek moet naar oplossingen. En dat neemt extra tijd in beslag. Gun de mensen de tijd voor hun zoektocht. Maar gun ze ook de tijd om zaken te leren, die ze anders heel snel binnen het bedrijf aangereikt krijgen. Er bestaan tal van on-line opleidingsmodules die een nieuwkomer snel kan doorlopen om zich in te werken. Moedig ze aan om die modules te volgen en laat ook merken dat je beseft dat ze daar tijd voor nodig hebben. Bespreek eventueel hoe ze die opleiding zullen aanpakken. Bij VDAB kunnen mensen snel terecht voor verschillende modules en kunnen ze in vele gevallen een beroep doen op een coach om die module snel en efficiënt te doorlopen. Je kunt zelf in een wekelijks contact opvolgen hoe de opleiding verloopt en wanneer de kennis effectief inzetbaar wordt voor je bedrijf.

  • extra aandacht doet wonderen

Laat de verantwoordelijke voor de nieuwe medewerker er een punt van maken om regelmatig contact op te nemen. Het versterkt bij de medewerker zeker het gevoel om er helemaal bij te horen. Je creëert bovendien een uitlaatklep voor je nieuwe medewerker om problemen te bespreken en vragen te stellen, die anders aan de koffieautomaat een oplossing zouden vinden. En je houdt de vinger aan de pols voor de prestaties van je nieuweling. Gemotiveerde mensen hebben nogal eens de neiging om zich helemaal te smijten in hun nieuwe job. Bij telewerken krijg je dan snel het effect dat ze heel lange dagen maken of dat ze ook ‘s avonds laat en in het weekend nog aan de slag gaan. Want ze willen zich zo snel mogelijk bewijzen. Door regelmatig contact op te nemen, toon je ook aan dat je een goede werk/privé-verhouding belangrijk vindt en ook de werkdruk van je nieuwe medewerker wil inschatten. Je kunt er ook aandacht aan besteden dat je die medewerker, net als alle andere overigens, waardering toont voor alle inspanningen die soms in moeilijke omstandigheden geleverd worden. Zorg bijvoorbeeld voor een extra en leuke attentie na een straffe prestatie. Toen de VDAB-medewerkers tijdens de lockdown van de eerste corona-crisis integraal moesten overschakelen naar een volledige on-line dienstverlening, vroeg dat van alle medewerkers een stevige inspanning. Op enkele weken tijd realiseerden ze die volledige nieuwe on-line dienstverlening. Het ideale moment voor het management om aan die medewerkers een bloeikaart te sturen. Ze kregen op die manier snel een bemoedigend woord van het management. Binnen enkele weken stond ook bij allemaal op hun thuisbureau een prachtig boeket bloemen dat hen door hun werkgever was aangeboden. Een zichtbaar bewijs van de extra aandacht en waardering die ze voor hun inspanningen kregen.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.