Nieuwe plug-in hybride motor voor Volvo Cars’ Recharge-modellen

Volvo heeft een betere plug-in hybride motor gelanceerd op zijn Recharge-modellen van de 90- en 60-reeks. Het elektrisch bereik wordt daardoor veel groter, de CO2-uitstoot lager en de rijprestaties zijn beter. Uit klantonderzoek blijkt dat plug-in hybrides van Volvo Cars nu al voor de helft van de tijd in zuiver elektrische modus rondrijden. De nieuwe motor zal dat percentage nog opvoeren.
De nieuwe, verbeterde hybride motor verhoogt de zuiver elektrische actieradius tot ongeveer 90 kilometer met één laadbeurt. Aangezien de gemiddelde eigenaar van een premium auto minder dan 50 kilometer aflegt op een weekdag, zullen de meeste Volvo-bestuurders die thuis kunnen laden hun dagelijkse ritten in hun nieuwe plug-in hybride van Volvo met een volledig elektrische aandrijving kunnen doen. De verhoogde capaciteit van de batterij zorgt ervoor dat meer klanten in zuiver elektrische modus zullen kunnen rijden. Volvo Cars schat dat de nieuwe aandrijving de CO2-uitstoot met tot wel 50 procent onder de WLTP-cyclus kan verlagen.
De voornaamste verbeteringen zijn: een nieuwe batterij met een derde laag van cellen die een verder bereik heeft - waardoor de nominale capaciteit wordt opgetrokken van 11,6 kWh tot 18,8 kWh - en een krachtigere elektromotor achteraan die 145 pk levert. Dat extra elektrisch vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 350 pk op Recharge T6-modellen en 426 pk op Recharge T8-modellen. Daarmee is die laatste de krachtigste Volvo die ooit werd gebouwd.
De nieuwe, verbeterde elektromotor verhoogt het vermogen in de achterwielen met 65 procent, met betere rijprestaties in alle situaties tot gevolg. Samen met de krachtigere batterij zorgt de nieuwe elektromotor ook voor betere vierwielaandrijving.

De extra capaciteit van de batterij is ook handig op koude winterdagen en in verzengende hitte: zelfs als de wagen niet aan het laden is, kunnen bestuurders de wagen immers van op afstand voorverwarmen of voorkoelen met de Volvo Cars-app, zonder dat er veel van het elektrisch bereik afgaat.
Naast de verbeteringen aan de aandrijving werd ook de T8-benzinemotor met turbocompressor geüpgraded voor een betere brandstofefficiënte en betere prestaties. Dat betekent meer motorvermogen bij lage toerentallen en het vertrekken. Voorts zorgt het voor verfijnder elektrisch rijden met minder CO2-uitstoot.
De reeks upgrades bestaat verder onder meer uit de toevoeging van rijden met één pedaal, wat een bijzonder vlotte en intuïtieve rijervaring biedt. Die functie zit al op de zuiver elektrische Volvo-modellen en geeft de bestuurder de mogelijkheid om met enkel het gaspedaal te versnellen en af te remmen. Aanvankelijk wordt dit enkel uitgerold op de XC60, S90 en V90 Recharge plug-in hybrides van Volvo.
Tegen 2025 wil Volvo wereldwijd 1,2 miljoen auto’s verkopen, waarvan minstens de helft elektrisch. Tegen 2030 wil het alleen nog elektrische auto’s verkopen.
Meer info: 02/482.51.11 of http://www.volvo.com.
VOLVO CAR BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.