Rekruteringstrends voor 2022

16/12/2021 OM 13:27 - Luc Willemijns
Datwerkt

Het aantal vacatures dat bij VDAB werd gemeld, steeg met 35% vergeleken met een jaar eerder. Nooit waren zoveel bedrijven op zoek naar nieuwe medewerkers. Een stijgend aantal vacatures en een krimpend aantal werkzoekenden, zorgen voor meer spanning op de arbeidsmarkt. Voor sommige knelpuntberoepen zien we op de arbeidsmarkt nu al een evolutie dat er voor bepaalde knelpunten meer vacatures zijn dan kandidaten.

Ondanks de corona-pandemie, evolueren we behoorlijk snel naar een arbeidsmarkt waar het steeds moeilijker wordt om kandidaten te vinden. Voor elke 100 mensen die straks het arbeidscircuit verlaten, zijn er slechts 80 nieuwkomers beschikbaar. Uit cijfers van VDAB blijkt bovendien dat de spanningsindicator, de verhouding tussen het aantal vacatures en het aantal werkzoekenden, voor sommige beroepen lager staat dan 1. Voor beroepen als werfleider bouw of chauffeur trekker-oplegger, zijn er minder werkzoekenden beschikbaar dan vacatures. Een evolutie die zich de komende maanden allicht ook in andere beroepen zal doorzetten.

Met die kennis in het achterhoofd, zien we nu al bepaalde trends ontstaan waar je in 2022 best rekening mee houdt bij werving van personeel:

  • kandidaten aan de macht

Het aantal kandidaten daalt voor de groeiende vraag op de arbeidsmarkt. Hou er dus als werkgever rekening mee dat het aantal sollicitanten dat op je vacature afkomt, mogelijk ook zal dalen. Gewoon omdat er minder mensen beschikbaar zijn, maar ook omdat mensen die in aanmerking komen voor knelpuntberoepen, steeds meer keuze hebben in het aanbod dat ze overwegen. Je krijgt dus niet alleen minder kandidaten over de vloer, de mensen die wel komen zullen zich ook anders profileren bij de gesprekken. Ze zoeken immers een job die ze echt bij zichzelf vinden passen, een bedrijfscultuur waar ze zich goed bij voelen en een werkervaring die hen aanspreekt. Je zult ze dus als werkgever moeten overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

  • unieke waarden van je bedrijf

Mensen die op zoek zijn naar een baan, worden selectiever in het aanbod dat ze willen verkennen. Zeker specialisten in bepaalde knelpuntberoepen weten immers dat ze met hun vaardigheden bij verschillende werkgevers terecht kunnen. Het wordt dus zaak om die gegeerde profielen te overtuigen om voor je bedrijf te kiezen. Je kunt dus niet langer de sollicitaties aan de lopende band afwerken. Mensen willen weten wat de cultuur en de waarden van een bedrijf zijn, welke kansen ze krijgen in het bedrijf. Zorg dus ook in je employer branding dat mensen daar informatie over vinden die hen helpt overtuigen om voor je bedrijf te kiezen. Maar ook aantonen dat je aansluiting vindt bij de nieuwe en moderne trends die onder corona gemeengoed geworden zijn, zorgen er voor dat je bedrijf aantrekkelijk wordt voor sollicitanten. Zorg dat ze hun CV op een snelle en gemakkelijke manier kunnen aanbieden. On-line rekruteringskanalen zoals VDAB spelen daarop in en laten werkzoekenden hun CV opladen, waar het makkelijk te raadplegen is door werkgevers. Op die manier kunnen snel afspraken gemaakt worden voor een eerste gesprek. Sinds videogesprekken algemeen gebruikt werden sinds corona, kan het voeren van zo’n on-line gesprek ook een extra troef zijn om mensen de weg naar je bedrijf te laten vinden. Je geeft op die manier immers aan dat je bij bent op vlak van IT, dat je open staat voor verandering en dat je ook rekening houdt met sollicitanten. Door een videogesprek te plannen, bespaar je mensen bijvoorbeeld al de verplaatsingstijd of kun je op meer flexibele momenten het gesprek voeren. Bedrijven die al van bij de eerste wervingsgesprekken rekening houden met de mogelijkheden en ervaring van mensen, krijgen ongetwijfeld meer aandacht van potentiële kandidaten.

  • verken andere doelgroepen

Om het met een klassieker te zeggen, als het aantal werkzoekenden fors daalt, dan wordt de vijver waar je als bedrijf kunt vissen, steeds kleiner. En door de stijgende vraag zijn er ook nog eens meer bedrijven die in dezelfde vijver vissen. Denk er dus ook eens over na om bij andere doelgroepen op zoek te gaan naar de talenten die passen in je bedrijf. Eigen medewerkers die je kansen biedt om door te groeien of andere uitdagingen aan te gaan in je bedrijf. Maar ook mensen die niet meteen op je radar staan, kunnen best talenten hebben die netjes in je bedrijf passen. Kijk ook eens bij mensen die uitdagingen zoeken in een andere sector. Of mensen die een break hebben ingelast in hun carrière en nu weer op zoek zijn naar een uitdaging. Sommigen deden dat om persoonlijke of familiale redenen, anderen om gezondheidsredenen. Maar ongetwijfeld beschikken die mensen over talenten waar jij naar op zoek bent. Door bewust voor die doelgroepen te kiezen, neem je als bedrijf allicht ook een unieke positie in voor doelgroepen die niet zo frequent gevraagd worden. Een voordelige situatie voor beide partijen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.