Retentie-management: vijf tips om zelf een retentiestrategie op te zetten

Hoe hou je waardevolle medewerkers aan boord? In tijden van arbeidskrapte is dat dé vraag die je je als werkgever moet stellen. Het gaat hier over retentie-management. Ontdek vijf tips om zelf een effectieve retentiestrategie op touw te zetten.
Veel KMO’s krijgen hun vacatures amper ingevuld. Deze krapte op de arbeidsmarkt wordt veroorzaakt door de vervroegde uittrede van de talrijke babyboomers én door economische groei na de pandemie. En toch is nieuwe medewerkers aanwerven niet de grootste uitdaging. Wat wel? Je eigen waardevolle medewerkers binden aan je bedrijf.
Belangrijkste voorwaarde? Zet in op de betrokkenheid van je medewerkers, op werkgeluk of met andere woorden: op je mensbeleid.
Vijf tips om je retentie te verhogen
Je waardevolle medewerkers aan boord houden vereist actie op diverse HR-domeinen.
1. Zorg voor een marktconform verloningspakket
Een aantrekkelijk loon is nog altijd een belangrijke buffer tegen vrijwillig verloop. Zeker in tijden van hoge energiefacturen, stijgende inflatie en dies meer. Maar veel medewerkers zijn niet meer tevreden met een klassiek loonpakket. Denk daarom ook eens aan een cafetariaplan. Binnen dit verloningssysteem kiezen medewerkers zelf hun extra-legale voordelen.
2. Investeer in een positieve employee journey
Elke nieuwe medewerker legt als het ware een reis af binnen het bedrijf, de zogenaamde employee journey. Het is belangrijk om voldoende oog te hebben voor elke fase van de reis, van on-boarding, over talentontwikkeling en welzijn tot exit.
3. Zet in op autonomie, betrokkenheid en competentie
Volgens de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan, het zogenaamde ABC-model, hebben medewerkers drie universele basisbehoeften: autonomie, betrokkenheid en competentie. Om hun motivatie te voeden, moet je voortdurend inspelen op deze drie behoeften. Hoe? Door hen een bepaalde professionele vrijheid (Autonomie) te gunnen waarbinnen ze werken (bijvoorbeeld door telewerk).
Ook belangrijk is dat je een gevoel van verbondenheid (Betrokkenheid) creëert. Zowel tussen jou en je collega’s maar ook een betrokkenheid met de overkoepelende visie & missie van je onderneming. Zorg ervoor dat je medewerkers zich deel voelen van een groter geheel.
Aansluitend op deze zingeving moeten je medewerkers de kans krijgen om hun talenten ten volle te benutten (Competentie). In het ideale scenario matchen hun talenten met de noden van je bedrijf. Maar los hiervan is het essentieel om oog te hebben voor wat hen energie geeft.
4. Ontwikkel een visie op loopbanen
Investeer in individuele begeleiding en loopbaan-coaching en help zo je medewerkers om grip te krijgen op hun loopbaan, en welke ontwikkelstappen ze kunnen nemen om daar te geraken.
5. Geef zelf het goede voorbeeld
Uiteraard heb je zelf als leidinggevende veel in handen, want weet: “Employees don’t leave companies, they leave bosses”.
Onthou vooral dat retentie geen doel op zich is maar het resultaat van een beleid dat start bij het aantrekken van de juiste mensen en rekening houdt met wat er leeft op de werkvloer.
(F.V.S.)
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Securex VZW )
SECUREX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.