Risico’s beperken bij internationaal ondernemen

Vlaanderen is een echte exportregio. Cijfers van Flanders Investment & Trade geven aan dat we in 2021 voor 380 miljard aan goederen en diensten uitvoerden. Een record en een stijging met bijna 28% ten opzichte van 2020. De helft van de export ging naar onze buurlanden Duitsland (18.51%), Nederland (12.95%), Frankrijk (12.29%) en het Verenigd Koninkrijk (6.25%).
Toch aarzelen nog veel ondernemers om bewust de grens over te steken. Ze zullen geen spontane bestellingen uit het buitenland weigeren, maar administratieve formaliteiten en het risico op wanbetaling houdt ondernemers enigszins tegen om voluit de internationale toer op te gaan en de afzetmarkt te vergroten.

Drempelvrees
De drempelvrees is begrijpelijk. Een internationaal avontuur kan ongemakkelijk aanvoelen en brengt inderdaad meer risico’s en onzekerheid met zich mee.
- Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om vlot te communiceren in een vreemde taal. Een kleine nuance of een verkeerde interpretatie kan snel tot misverstanden leiden.
- Naast taalbarrières kunnen verschillen in wet- en regelgeving complex zijn, zodat contractbesprekingen moeizamer verlopen.
- Zelfs in Vlaanderen botst u al op cultuurverschillen als u van oost naar west of van noord naar zuid trekt. Hoe verder weg van huis, hoe ingrijpender die verschillen zullen zijn. Die verschillen in zakencultuur – vooral met klanten uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika – kunnen erg overweldigend zijn.
- De persoonlijke band met de internationale klant is meestal kleiner dan die met een lokale klant.
- Door de afstand en het tijdsverschil slepen eventuele problemen langer aan.
- Het kan lastig zijn om een correct en compleet (financieel) beeld te krijgen van de tegenpartij als er minder gegevens openbaar beschikbaar zijn. In België zijn we op dat vlak verwend, want er is veel informatie publiek toegankelijk.
- Bedrog, corruptie, fraude en de vrees om te laat of helemaal niet betaald te worden is reëel. Zelfs in eigen land vraagt het vaak een serieuze inspanning om facturen op tijd te incasseren. Bij buitenlandse klanten wordt dit er niet gemakkelijker op. De praktijk leert in ieder geval dat de betaaltermijnen langer zijn voor facturen die naar een buitenlandse klant gaan.

Herkent u één of meerdere belemmeringen uit dit rijtje? Laat deze belemmeringen niet overheersen. Denk ook eens aan de kansen die internationaal ondernemen biedt. Met de juiste ondersteuning kunt u de grootste risico’s beperken en heeft u alleen maar goede redenen om te exporteren. Schakel minstens een specialist in die u kan helpen om de kredietwaardigheid van internationale partners te onderzoeken. Iets wat u in eigen land eigenlijk ook altijd best doet. Pakt u die risico’s dus doordacht aan, dan ligt de wereld aan uw voeten.
Wat kunt u zelf doen?
Er zijn overigens een aantal zaken die u zelf kunt doen om de risico’s te beperken.
- Bel uw prospect rechstreeks op. Zo controleert u het telefoonnummer en krijgt u ook meteen een eerste indruk over hoe ze u te woord staan.
- Vraag alle mogelijke contactgegevens en contactpersonen van uw buitenlandse klant, tot en met skype-ID toe.
- Vraag enkele referenties aan uw toekomstige klant, liefst van bedrijven die in België gevestigd zijn.
- Controleer via het Europese systeem VIES of het btw-nummer dat u van de klant of partner krijgt correct is. Opgelet, alleen voor bedrijven uit de Europese Unie.
- Spit de website van het bedrijf helemaal uit. Let op gebroken hyperlinks of foto’s die niet doorkomen, de spelling, contactgegevens, eventueel een e-shop, ... U krijgt snel een indruk van de professionaliteit, actieve social media-accounts en de bedrijfsleiders. Maar let op, een mooie website betekent nog niet dat u met een bonafide bedrijf te maken heeft.
- Ga na of de website terms & conditions, een privacy clausule en een disclaimer bevatten.
- Controleer wie de website geregistreerd heeft, wanneer en voor hoe lang.
- Gebruik zoekmachines zoals Google of Yahoo om elders informatie over het bedrijf en haar bedrijfsleiders terug te vinden. Misschien vindt u wel klantreviews of krantenartikels. Of misschien helemaal niets als het om een fictief bedrijf gaat.
- Open Google Earth en Google Street View een keertje. Ziet u op het adres een groot bedrijfspand, een winkel, een bedrijvencentrum? Of opnieuw helemaal niets?
- Schakel de Belgische ambassade of het consulaat ter plaatse in en vraag of zij u kunnen helpen om te achterhalen of de firma werkelijk bestaat.
- Vraag of uw bank een lokaal kantoor heeft en kan helpen. Misschien kan de bank bevestigen dat er financiële transacties zijn gebeurd en uw gesprekspartner dus echt actief is.
- Raadpleeg de officiële instanties ter plaatse. Al moet u dan wel uw weg kennen en vaak de taal spreken. U zult niet overal officiële documenten vinden in een taal die u spreekt en begrijpt. De kans is zelfs eerder klein.
- Laat uw contract steeds controleren door een jurist of een advocaat, gespecialiseerd in de buitenlandse markt en uw sector, voordat u tekent.

Check minstens de kredietwaardigheid
Ondanks alle risico’s kan exporteren uitermate interessant zijn. En het is zeker niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Werk bovenstaand lijstje af en laat het bedrijf nog eens doorlichten door een bedrijfsinformatiespecialist. Want om écht te weten wat er achter de schermen gebeurt en hoe het met de kredietwaardigheid gesteld is van buitenlandse bedrijven, volstaat zelfs een gesprek ter plaatse niet.
U kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht bij GraydonCreditsafe dat een wereldwijd netwerk van eigen kantoren en betrouwbare partners heeft om u snel van internationale bedrijfsrapporten te voorzien. Ook als het gaat om bedrijven in onze buurlanden, hoeft u niet te twijfelen om een bijkomende controle uit te voeren. Voor de kostprijs hoeft u het alvast niet te laten.
CREDITSAFE BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.