Scania Parts Logistics schakelt over naar duurzaam transport via binnenvaart

13/03/2021 OM 10:27 - Luc Willemijns
Scania1 mrt121
(Foto Gilles Dumoulin)

Na een grondige analyse van de maritieme export-flow door Multimodaal Vlaanderen (VIL), schakelt Scania Parts Logistics N.V. (Oudsbergen) over naar duurzaam transport via de binnenvaart. Het onderzoek toonde aan dat driekwart van de exportcontainers die vanuit Oudsbergen per truck naar de haven van Antwerpen vertrekken, in aanmerking komen voor modal shift naar lichter op basis van het “ICY” (Inland Container Yard)-concept, dit via de Haven Genk en het Albertkanaal.

De voordelen zijn indrukwekkend: 47% minder CO2-uitstoot in vergelijking met de vrachtwagen, 1.600 vrachtwagenritten minder over de E313, minstens 10% kostenbesparing op het transport Oudsbergen-Antwerpen alsook een aantal procesoptimalisaties in het magazijn.

Het “ICY”-concept houdt in dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct aan de binnenvaartterminal in Genk, waardoor de rit met een lege container vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers worden dan vanuit Haven Genk met barge naar de diepzeeterminal in Antwerpen verscheept.

Scania2 mrt121

Scania ging inmiddels van start met de zendingen naar Brazilië via MSC, goed voor vierhonderd containers op jaarbasis. In een volgende stap worden de andere bestemmingen uit de VIL-analyse stap voor stap onderzocht en mogelijk overgezet. Het totale potentieel voor de barge bedraagt een 800-tal containers per jaar.

Meer info: 089/850.111 of http://www.scania.com.

Scania3 mrt121
(Foto Gilles Dumoulin)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.