VDAB brengt opleidings-vraag en aanbod samen
Partnerships zetten sterk in op bijscholing en omscholing
Begin september waren er in Vlaanderen 30% meer ontvangen vacatures dan vorig jaar. Er zijn alsmaar minder werkzoekenden die meteen over de gevraagde competenties beschikken voor de beschikbare vacatures. Er is met andere woorden een mismatch tussen vraag en aanbod. Mogelijke oplossing, volgens VDAB, is dat bedrijven hun nieuwe werknemers opleiden, al dan niet op de werkvloer. De overheidsdienst helpt op verschillende manieren bedrijven die moeite hebben met het invullen van hun vacatures.
Waar vroeger in bedrijven dikwijls werd verwacht dat iemand over bepaalde competenties beschikte bij de start van de job, legt men vandaag meer aandacht op de intrinsieke motivatie en de aanwezigheid van bepaalde vaardigheden die kunnen versterkt worden. “We geloven niet in langdurige opleidingen die mensen heel lang weghouden van de arbeidsmarkt”, zegt Sven De Haeck, directeur strategie bij VDAB. “Maar een opleiding kan wel de snelste omweg zijn naar de arbeidsmarkt en een manier om de kloof te overbruggen tussen de vacature en de competenties van de werkzoekende”.
VDAB bevindt zich op het kruispunt van werkgever, werknemer en overheid. De dienst zit zo op de juiste plek om via het faciliteren van opleidingen een antwoord te bieden op de noden van de arbeidsmarkt. Bovendien wil VDAB samen met partners bedrijven duiden op de maatschappelijke veranderingen. “We willen bedrijven helpen met een nieuwe mindset als het gaat over solliciteren, aanwerven en opleiden”, zo luidt het.
Met resultaat. “Na het beëindigen van een beroepsopleiding is 60% van de cursisten drie maanden later aan de slag”, geeft Sven De Haeck mee. “Van de groep die tussen 2019 en 2021 een knelpuntopleiding volgde, blijkt intussen meer dan 80% aan het werk te zijn. Bij een IBO, een Individuele Beroepsopleiding, loopt het percentage dat na drie maanden werk vindt zelfs op tot 92%. Dat toont aan dat bijscholing en omscholing waardevolle bouwstenen zijn voor bedrijven om vacatures in te vullen”.
Gedeelde verantwoordelijkheid
De verandering in de manier van kijken naar solliciteren, aanwerven en opleiden is een gedeelde verantwoordelijkheid die ook de werknemers dienen te dragen. Ook voor werkzoekenden is het belangrijk om niet te blijven stil staan en in zichzelf te blijven investeren. Zo vergroten ze hun waarde voor het bedrijf waarvoor ze (gaan) werken.
Tijdens de corona-pandemie werkte VDAB met verschillende sectoren specifieke opleidingsmogelijkheden uit en konden mensen die in tijdelijke werkloosheid zaten zich, vooral on-line, bijscholen of omscholen. Tienduizenden mensen maakten tijdens de pandemie van het aanbod van VDAB gebruik en het aantal gevolgde opleidingen steeg met 37%.
“Dat is een positieve evolutie”, zegt Sven De Haeck. “Maar we zijn er nog niet. Het zit niet echt in onze cultuur om te blijven leren, terwijl het net goed is om dat wel te doen. Het komt er hierop neer dat alle partijen - overheid, werkgever, werknemer, bemiddelaar en opleider - erin moeten geloven en er samen in willen investeren, met elk zijn eigen rol".
Dit artikel is gebaseerd op een videopodcast, bUZZ, die ook te beluisteren is via de bekendste Podcast-kanalen
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.