VIL ontwerpt IT-systemen voor snellere en efficiëntere grenscontroles

16/02/2021 OM 09:00 - Luc Willemijns
VIL logo

Het innovatieplatform voor de logistieke sector VIL ontwierp binnen het VIL-project “Digital Gateway2Government”, samen met achttien bedrijven en de betrokken overheidsdiensten, systemen voor gedigitaliseerde communicatie tussen de bedrijven en de overheidsdiensten die betrokken zijn bij grenscontroles. Voor de verdere uitbouw van deze systemen is echter een duidelijk engagement tussen deze partijen broodnodig.

VIL bracht een enthousiaste groep van bedrijven en overheidsdiensten samen om te sleutelen aan de vaak vertragende en kostenverhogende processen. Het gaat om Atlas Copco Airpower, Aviapartner Belgium, BASF Antwerpen, Brussels Airlines, Brussels Airport, Crossroad Communications, Evonik Antwerpen, Hapag-Lloyd, Intris, Liege Airport, Ostend-Bruges Airport, Port of Zeebrugge, NDN - Neutraal Douaneagentschap Nelen, North Sea Port, NxtPort, Port of Antwerp, Swissport Cargo Services Belgium, WFS Belgium, de Belgische Douane & Accijnzen (AAD&A), het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), de dienst Controle Strategische Goederen (Departement Buitenlandse Zaken) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC).

Vier use-cases

In het project werden vier use-cases uitgewerkt: een Digitaal Noodproceduresysteem, een Verification Management Systeem, een toepassing voor het afschrijven van vergunningen voor strategische goederen en een geautomatiseerde voedselveiligheidrapportering. Het Digitale Noodproceduresysteem is daarbij voor alle partijen bijzonder belangrijk, omdat dit IT-systeem bedrijven toestaat hun activiteiten quasi ongehinderd verder te zetten tijdens noodprocedures van de douanesystemen. Dat vormt een enorme verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarin vandaag papieren procedures nog als noodoplossing dienen.

Engagement vereist

De verdere uitrol van het project, dat gesteund wordt door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), vereist evenwel het engagement van meerdere partijen. De port community-organisaties moeten hier immers een prioriteit van maken en ook eindgebruikers moeten zich vooraf engageren als toekomstige klant om toekomstige aanbieders perspectief te bieden. Tot slot moet ook de overheid bereid zijn om samen te werken met de sector en aan deze samenwerking zelfs prioriteit willen geven. Het VIL benadrukt dat deze voorwaarden essentieel zijn om de realisatie van de vier oplossingen tegen het einde van dit jaar ook daadwerkelijk te realiseren.

Het Antwerps havenbedrijf is alvast vragende partij. Samen met de diverse stakeholders werden belangrijke voorstellen uitgewerkt, die producerende en exporterende bedrijven en hun dienstverleners moeten faciliteren. Het wil deze oplossingen dan ook graag samen met de verschillende zee- en luchthaven-communities verder uitwerken en implementeren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.