Waterstof tot 2030 geen prioriteit voor Daimler Truck

28/03/2024 OM 13:58 - Dieter Landuyt
Daimler1 260324

2023 was een recordjaar voor Daimler Truck BeLux. Er werden in totaal 2.200 vrachtwagens verkocht. Een stijging van maar liefst 32% in vergelijking met 2022 en meteen ook het hoogste verkoopsvolume in de voorbije 25 jaar. Bijgevolg groeide ook het marktaandeel van Mercedes-Benz Trucks tot 16,1% op de Belgische markt en zelfs 25% in Luxemburg.

Het succes kan onder meer toegeschreven worden aan de uitbreiding van het gamma van batterij-aangedreven voertuigen. Zo werd in oktober de eActros 600 gelanceerd. Intussen zijn er al tientallen voertuigen verkocht. Voor 2024 zien de prognoses er veel minder rooskleurig uit.

In de tweede helft van 2023 was er al een negatieve kentering in de vraag te merken en die zal zich volgens Peter Brock, ceo van Daimler Truck BeLux, nog een tijdje doorzetten. “Er is momenteel heel veel onzekerheid in de markt. Vooral de bouwsector, de chemie en het containertransport worden zwaar getroffen. Veel bedrijven stellen de vervanging van hun vloot uit. Het is wachten tot de rente daalt en de economie opnieuw aantrekt. We verwachten pas in het tweede semester van 2024 beterschap”.

Elektromobiliteit

Ondanks de macro-economische onzekerheid blijft Daimler Truck BeLux inzetten op innovatie en duurzaamheid. De lancering van de eActros 600 is een belangrijke stap in de overgang naar elektromobiliteit. “We blijven het gamma van batterij-aangedreven voertuigen verder uitbreiden. Naast de eActros 300, 400 en eEconic is er nu ook de eActros 600. De verkoop in België loopt vlot. Er zijn al tientallen voertuigen verkocht. Dat succes is te verklaren door het interessante TCO-verhaal in combinatie met het mooie bereik. Op een volle lading heeft de eActros 600 een actieradius van ongeveer 500 kilometer waarbij de accu’s in minder dan een halfuur van twintig tot tachtig procent kunnen worden opgeladen bij laadstations met een capaciteit van circa één megawatt”, aldus Brock.

Elektrisch rijden kent eveneens de nodige uitdagingen, niet alleen voor de chauffeurs, maar ook voor de ateliers. Daarom werkt Daimler Truck met eService-punten. Dat zijn service-punten met specifiek geschoolde medewerkers en aangepaste infrastructuur. “Het netwerk zal verder uitgebreid worden. Momenteel tellen we negentien eService-punten, maar het uiteindelijke doel is om met alle 37 erkende service-punten een eService-contract te onderschrijven”, weet Peter Brock.

Waterstof

Wat waterstof betreft verrast de ceo van Daimler Truck BeLux door aan te kondigen dat de pauzeknop even wordt ingeduwd. “We blijven wel testen en pilootprojecten uitvoeren, maar de commercialisatie van een Actros op waterstof is tot 2030 geen prioriteit. De focus ligt volledig op batterij-elektrische trucks. Tegen 2030 moet minstens 60% van de eigen verkochte voertuigen BEV zijn”, klinkt het tot slot.

Daimler2 stillpeter 260324
Peter Brock, ceo Daimler Truck BeLux: “Een Actros op waterstof is tot 2030 geen prioriteit”

Wallonië niet klaar voor transitie naar elektrisch rijden

Midden maart nodigde Daimler Truck BeLux meer dan tweehonderd klanten uit voor “e.Mission”. Een evenement dat volledig gewijd was aan de transitie van de transportsector naar elektrisch rijden. Veel transporteurs kijken bezorgd naar de duidelijke verschillen tussen de regio’s in ons land op het vlak van subsidies voor elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. In Vlaanderen staat de elektrificatie hoog op de agenda. Wallonië daarentegen hanteert een meer terughoudende benadering. De regio biedt immers geen subsidies of steun voor elektrische voertuigen. Ook op het niveau van laadinfrastructuur blijft Wallonië duidelijk achter. Nochtans blijkt uit onderzoek dat het uitrollen van laadinstallaties voor zware voertuigen een cruciale stap is om de overgang naar elektrische mobiliteit te versnellen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.