Zero-emission mobiliteit tegen 2029 onrealistisch zonder ressources

Toename met bijna 50% van huidige elektriciteitsbehoefte
Meer elektrische individuele mobiliteit is één van de oplossingen, maar lang niet de enige, om de opwarming van het klimaat tegen te gaan. FEBIAC bestempelt het voorstel van de Vlaamse regering om vanaf 2029 nog enkel wagens voor inschrijvingen toe te laten met zero-emissie als niet realistisch. Zo berekenden de studiediensten van de federatie dat, mochten alle personenwagens, lichte vracht en trucks dan batterij-elektrisch in ons land rijden, de jaarlijkse stroombehoefte met 37 TWh stijgt. Dat stemt overeen met een toename van bijna 50% van de huidige elektriciteitsbehoefte.
Tussen 2005 en 2020 is de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens in België met 30,7% gedaald, met name van 155,6 gram naar 107,9 gram. De sector werkt dan ook al geruime tijd heel hard aan het reduceren van de carbon footprint van zijn producten.
In het gamma van de fabrikanten zijn vandaag al meer dan 160 geëlektrificeerde modellen beschikbaar. Drijvende kracht achter de vergroening van het wagenpark zijn de bedrijven:
- In de eerste negen maanden van 2021 is 21,8% van de nieuwe auto’s die in België werden ingeschreven, geëlektrificeerd.
- 86,3% van de volelektrische wagens en 87,6% van de plug-in hybrides worden door bedrijven geregistreerd.
Beduidend complexere omgeving
Er heerst algemene scepsis rond de tijdige beschikbaarheid van voldoende laadcapaciteit om de elektrificatie van het wagenpark te volgen. Het is noodzakelijk om parallel te evolueren met de transitie van de individuele mobiliteit en daarvoor in de nodige resources te voorzien.
Andreas Cremer, ceo FEBIAC: “Er tekent zich een verschuiving af in de balans tussen fabrikant en brandstofsector enerzijds naar een complexere evenwichtssituatie tussen fabrikant, brandstofsector, energieproducent (elektriciteit - waterstof - gas), elektriciteitsnetwerkbeheerder, datanetwerkbeheerder en infrastuctuurbeheerder. Een en ander weerspiegelt de evolutie in de sector waarbij het aantal belanghebbenden en spelers exponentieel groeit. Aldus ontstaat de behoefte aan multi-sectorale coördinatie. De ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën door de automotive industrie volstaat op zich niet langer om de door Europa uitgestippelde duurzaamheidskoers tot stand te brengen”.
Zelf meent de automotive industrie zijn taken te hebben volbracht door aanzienlijke investeringen in de ontwikkeling van nieuwe producten, zonder emissies of met sterk verlaagde emissies.
Andreas Cremer: “De mate van aanvaarding van elektro-mobiliteit door de consument zal afhangen van het vermogen van de overheid om een voldoende krachtig, stabiel en betaalbaar oplaadnetwerk te ontwikkelen en de incentives die deze ter beschikking stelt. Vandaag is een elektrisch voertuig nog steeds duurder dan een wagen met een verbrandingsmotor (ICE - Internal Combustion Engine). Bedrijven zien duidelijk de voordelen in als het op total cost of ownership (TCO) aankomt. Voor de particulier zijn er in België, in vergelijking met buurlanden Frankrijk, Duitsland en Luxemburg, vooralsnog weinig (lees: geen, nvdr.) incentives”.
Fiscaliteit en mobiliteitsoplossingen
Zowel voor bedrijven als voor FEBIAC is stabiliteit de sleutel. De federatie steunt dan ook de hervorming van de belasting op bedrijfswagens die een duidelijke en stabiele visie voor de komende jaren uittekent. “Dat is één van de positieve kanten van deze hervorming omdat de markt en de FEBIAC-leden binnen een onzeker kader niet kunnen functioneren”, zo nog Cremer, die er, net als de federatie, van overtuigd is dat de fiscaliteit tot een verdere decarbonisatie aanzet.
FEBIAC V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.