"Wellness-arrangement als relatiegeschenk"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Wellness-center Bodyfarm (Waregem), dat vooralsnog voornamelijk in de particuliere markt actief was, breidt zijn actieradius uit met een luik zakelijke dienstverlening. Met het concept “The Bottle of Happiness” haakt de KMO in op de Wet op het Welzijn op het Werk. “The Bottle of Happiness” manifesteert zich als een origineel relatiegeschenk dat aan zowel interne als externe klanten een wellness-arrangement aanbiedt. Dat arrangement kan worden opgenomen over het hele “Bottle of Happiness”-netwerk. Over heel België traden inmiddels 18 welness-centra tot het netwerk toe. Ambitie van zaakvoerder Chris Baert is hooguit een 25-tal dergelijke centra aan te sluiten. Van bijzonder belang is evenwel dat alle deelnemende centra een uniforme dienstverlening bieden, die aan een aantal strenge kwaliteitscriteria beantwoordt”.
Aan de basis van Bodyfarm, dat dit jaar zijn tienjarig bestaan viert, lag initieel de zelfstandige kinesitherapiepraktijk van Chris Baert’s echtgenote, Sofie Demeyer. Vrij snel verlegde die praktijk evenwel de focus naar een gespecialiseerde dienstverlening voor vrouwen met cellulitisproblemen. Een en ander mondde na een tweetal jaar uit in een volwaardig wellness-instituut, dat sindsdien een snelle groei liet optekenen. In zoverre dat in tien jaar tijd, wegens plaatsgebrek, tot twee keer toe diende verhuisd. Vandaag is Bodyfarm gevestigd langsheen de Nokerseweg te Waregem. Eind 2005 verbouwde men twee belendende panden tot één gezamenlijke accommodatie. Vandaag de dag broedt Bodyfarm opnieuw op uitbreidingsplannen. “Momenteel beschikken we over twaalf verzorgingscabines op een oppervlakte van 250 m2,” aldus Chris Baert.
Inmiddels stelt het wellness-instituut zeven personen voltijds tewerk. In piekperiodes worden een aantal free-lancers ingeschakeld.
Drieledige activiteitenpijler
Onder een gezamenlijke wellness-koepel, in de breedste zin van het woord, staat Bodyfarm vandaag de dag voor een dienstverlening langsheen drie assen, met name afslankingsbegeleiding (lees: voedingsadvies en figuurcorrectie, nvdr.), een schoonheidssalon en een massage-center.
Bewust opteerde het gezin Baert het “natte” gedeelte links te laten liggen. “Binnen enkele jaren kunnen we met zijn allen gratis naar de sauna,” stelt onze gesprekspartner, daarmee refererend naar het overaanbod terzake. “Bovendien heeft Bodyfarm het niet zo begrepen op zogenaamde wellness-arrangementen van drie uur, waar de klanten gedurende twee uur in de sauna worden gedumpt en waar nog amper één uur rest voor een persoonlijke behandeling. Precies van die persoonlijke behandeling maakt Bodyfarm een topprioriteit. Een arrangement van drie uur betekent voor ons dat we dan ook daadwerkelijk gedurende drie uur met de klant actief bezig zijn”, luidt het.
Die dienstverlening wordt kennelijk door de markt naar waarde geschat. Bodyfarm rekruteert zijn klanten in heel Vlaanderen. En dat is niet in het minst het resultaat van mond-aan-mond reclame, stelt onze gesprekspartner.
Steeds meer mannelijke klanten
Chris Baert: “Aanvankelijk bestond ons klantenbestand uitsluitend uit dames. Sinds kort stellen we vast dat we ook steeds meer mannelijke klanten over de vloer krijgen. Ook zakenlui die, omwille van hun drukbezette agenda’s, steeds meer aandacht voor hun uiterlijk gaan betonen. Bij een eerste bezoek worden ze vergezeld van hun vrouwelijke partner om hun drempelvrees te overwinnen. Daarna komen ze snel alleen”.
Bodyfarm introduceert eerstdaags overigens de Canadese mannenlijn “4VOO” van schoonheidsproducten. Vandaag de dag vertegenwoordigen de mannelijke klanten reeds 30% van het totale klantenbestand. Onze gesprekspartner verwacht binnen de kortste keren echter een nivellering tussen beide klantengroepen. Precies die toenemende interesse van mannelijke vertegenwoordigers uit de zakenwereld, ligt aan de basis van het nieuwe concept van Bodyfarm. Dit in combinatie met de Wet op het Welzijn op het Werk.

“The Bottle of Happiness”
Als gewezen professioneel preventie-adviseur dokterde Chris Baert met Bodyfarm een nieuw concept uit dat “The Bottle of Happiness” werd gedoopt. Van werkgevers wordt nu eenmaal verwacht dat ze een anti-stress-beleid binnen hun onderneming opzetten.
Chris Baert: “Met “The Bottle of Happiness” pakken we uit met een origineel relatiegeschenk ter vervanging van de traditionele fles wijn van wie men snel vergeten is wie de schenker was. “The Bottle of Happiness” wordt aangeboden als een geschenkkist, al dan niet voorzien van het bedrijfslogo, die, naast een fles champagne en twee glazen, ook een geschenkencheque voor een wellness-arrangement (massage, relaxatie, schoonheidsbehandeling, …) omvat. Regionaal werd het concept heel enthousiast door het bedrijfsleven onthaald. Vrij snel werden we echter geconfronteerd met de vraag het concept nationaal uit te rollen. Relatiegeschenken worden immers niet uitsluitend binnen de provinciegrenzen uitgedeeld”.
In nauwe samenwerking met de Franse huisleverancier van schoonheidsproducten Matis (Parijs) en invoerder New Belgian Cosmetics (Koekelberg) werd een “Bottle of Happiness”-netwerk uitgebouwd. Achttien wellness-centra traden inmiddels tot het netwerk toe. Van schoonheidsinstituten wil onze gesprekspartner niet gehoord hebben. “Op enkele uitzonderingen na, zijn schoonheidsinstituten zo goed als uitgestorven. Alle namen ze intussen de status van wellness-center aan,” heet het.
Alle deelnemende instituten waren, tot voor kort, net zoals Bodyfarm uitsluitend in het particuliere segment bedrijvig. Door toetreding tot het netwerk van “The Bottle of Happiness” kunnen ze extra-business genereren. “Toetreding tot het netwerk biedt hen de kans dalperiodes weg te vlakken. In het voorjaar gaat de aandacht in wellness-centra immers vooral uit naar afslankbehandelingen, in het najaar naar schoonheids- en massagetherapieën,” aldus Chris Baert.
Bij de selectie van de partners legde men de focus op de kwalitatief betere spelers en hun regionale spreiding. Alle moesten ze bovendien Matis-partner zijn. Een en ander mondde uit in een “The Bottle of Happiness”-netwerk met partners in West-Vlaanderen (Bodyfarm (Waregem), Bellini (Ieper) en Sain et Sauf (Brugge)), Oost-Vlaanderen (Socri (Aalst), Body-Balance (Sint-Niklaas) en Beauty & Wellness (Ronse)), Antwerpen (Ostara (Mol), Hebea (Boom), Wellness (Wilrijk) en American Health Care (Merksem)), Limburg (Palazo Benessere (Leopoldsburg)), Vlaams-Brabant (Beauty Top (Diest)), Namen (Tirlocq Esthétique et Mieux Etre (Andenne)), Henegouwen (Studio 7 (Charleroi) en Vita Prana (Meslin-L-Evêque)), Waals-Brabant (Lesthétic (Nivelles)), Luxemburg (Le Liry Beauté (Erezeé)) en, ten slotte, Luik (Escapade (Grand-Rechain)).
Chris Baert: “Opzet is voor elke klant een “Bottle of Happiness”-partner te hebben die binnen een tijdsspanne van maximum een half uurtje rijden met de wagen bereikbaar is. Op termijn moeten een 25-tal partner volstaan. Niet zozeer de fijnmazigheid van het netwerk primeert, wel de kwaliteit van de geboden dienstverlening. Om die blijvend te toetsen zullen we geregeld onze toevlucht tot “mystery shopping” nemen. Het hele concept staat of valt immers met de kwaliteit van de geboden dienstverlening”.
“The Bottle of Happiness” is opgebouwd rond een aanbod van tien arrangementen die over het hele grondgebied op uniforme wijze in de markt worden gezet. Kostprijs: van 95 tot 285 euro. De kortste behandeling neemt 1,5 uur in beslag, de langste 6 uur.
Doelgroep: interne en externe klanten
“The Bottle of Happiness” mikt op een dubbele doelgroep, met name zowel de interne (lees: personeelsleden van bedrijven, nvdr.) als de externe klanten. Dat blijkt uit de potentiële gesprekspartners. Het concept wordt immers gecommercialiseerd bij HR-managers enerzijds, marketing managers anderzijds. “The Bottle of Happiness kan perfect worden geïntegreerd in het kader van personeelsretentie, teambuilding of incentives enerzijds, verkoops- of promotie-acties anderzijds,” verduidelijkt onze gesprekspartner.
Chris Baert: “Steeds meer bedrijven gaan beseffen dat personeelsretentie van gigantisch belang is. Het aanbieden van een wellness-arrangement kan binnen die optiek worden gezien. Ook kan een en ander eventueel worden aangewend om klein verlet binnen de onderneming tegen te gaan. Met een gemiddeld absenteïsmecijfer van 7,57% scoort België bijzonder hoog. Werknemers zonder klein verlet gedurende een welbepaalde periode kunnen eventueel worden beloond met een wellness-arrangement. De kostprijs daarvan weegt niet op tegen de totaalkost van één dag afwezigheid wegens klein verlet van een bepaalde werknemer en is, in hoofde van de werkgever, integraal aftrekbaar”.
Commerciële medewerkers lijken ook steeds sneller geneigd hun klanten of prospects op een wellness-behandeling te vergasten, veeleer dan het traditionele restaurantbezoek, stelt Chris Baert. Dat ook fitness-centra steeds makkelijker de wellness-toer opgaan, is voor onze gesprekspartner niet echt een probleem. “Tussen een spa/sauna-center en een wellness-center zal altijd een diepe kloof gapen. Al was het maar omwille van de specifiek opgeleide medewerkers binnen een wellness-center,” stelt de zaakvoerder van Bodyfarm, die een kinesiste, een diëtiste en een aantal schoonheidsspecialisten op de loonlijst heeft staan. Bovendien schuilt in de markt nog heel wat groeipotentieel. “Amper 3% van de Belgische bevolking brengt af en toe een bezoek aan de sauna. Die geringe marktpenetratie in de “natte spa”-sector geldt ook voor de “droge wellness”-sector. Het succes van kortbij-vakanties, waarbij mensen verschillende keren per jaar aan de dagdagelijkse sleur wensen te ontsnappen veeleer dan slechts één maal per jaar op vakantie te gaan, opent ook perspectieven voor een concept als “The Bottle of Happiness”. Ook een wellness-arrangement kan als een kortbij-vakantie worden beschouwd, weliswaar zonder overnachting,” besluit Chris Baert.
(DVO37601)
Bij de foto’s:
Chris Baert (Bodyfarm) bouwt met “The Bottle of Happiness” een nationaal netwerk van wellness-centra uit dat bedrijven de kans biedt zowel hun interne als externe klanten op een kwalitatief hoogstaand wellness-arrangement te vergasten. (Foto W & F)
Chris Baert: “The Bottle of Happiness: meer dan zomaar een relatiegeschenk”. (Foto W & F)
“Op termijn zal het “Bottle of Happiness”-netwerk hooguit 25 partners omvatten. Niet zozeer hun aantal is van belang, wel het feit dat ze voor een uniforme dienstverlening tekenen, die aan een aantal strenge kwaliteitscriteria beantwoordt,” verduidelijkt Chris Baert. (Foto W & F)
Citaten:
“Binnen enkele jaren kunnen we zijn allen gratis naar de sauna”
“Bodyfarm heeft het niet zo begrepen op zogenaamde wellness-arrangementen van drie uur, waar de klanten gedurende twee uur in de sauna worden gedumpt. Dan rest nog amper één uur voor een persoonlijke behandeling”
“Steeds meer mannelijke klanten gaan naar een wellness-center. Ook zakenlui die, omwille van hun drukbezette agenda’s, steeds meer aandacht voor hun uiterlijk gaan betonen”
“Met “The Bottle of Happiness” pakken we uit met een origineel relatiegeschenk ter vervanging van de traditionele fles wijn van wie men snel vergeten is wie de schenker was”
“Op enkele uitzonderingen na, zijn schoonheidsinstituten zo goed als uitgestorven. Ze namen intussen alle de status van wellness-center aan”
“In het voorjaar gaat de aandacht in wellness-centra vooral uit naar afslankbehandelingen, in het najaar naar schoonheids- en massagetherapieën”
“The Bottle of Happiness kan perfect worden geïntegreerd in het kader van personeelsretentie, teambuilding of incentives enerzijds, verkoops- of promotie-acties anderzijds”
“Het aanbieden van wellness-arrangementen kan door ondernemingen worden aangewend om klein verlet tegen te gaan”
“Veeleer dan het traditionele restaurantbezoek, lijken commerciële medewerkers steeds sneller geneigd hun klanten of prospects op een wellness-behandeling te vergasten”
“Tussen een spa/sauna-center en een wellness-center zal steeds een diepe kloof gapen”
“Ook een wellness-arrangement kan als een kortbij-vakantie worden beschouwd, weliswaar zonder overnachting”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.