ERP, een parcours met hindernissen (1)

ERP is meer dan een technologisch hoogstandje dat uw bedrijf een geïntegreerd informatiesysteem bezorgt. Ondanks het succes is de invoering van een ERP-systeem vaak een lijdensweg. Meestal worden de integratieproblemen onderschat. ERP staat voor "Enterprise Resource Planning". Oorspronkelijk was het een verdere uitwerking van MRP (Material Resource Planning), een software die ervoor zorgt dat alle grondstoffen voor een produktieproces beschikbaar zijn, evenals als andere bronnen (machines, mensen, _). Het softwarepakket richtte zich in de eerste plaats op de produktie- en procesindustrie. Gaandeweg toonden alsmaar meer sectoren, zoals de handel, het bankwezen, de zakelijke dienstverlening, de overheid, _ interesse voor die gestandaardiseerde software. ERP kunnen we vandaag omschrijven als "een geïntegreerd software-systeem dat de verschillende informatiestromen in alle afdelingen van een onderneming samenbrengt in een integrale omgeving, met het doel de onderliggende processen optimaal op elkaar af te stemmen en de efficiëntie te verhogen". In België zijn SAP en BAAN de meest bekende leveranciers van ERP-pakketten. Op wereldvlak domineren, naast bovengenoemde, Glovia, PeopleSoft en JD Edwards de markt. Ontluikend KMO-segment ERP-systemen kennen de afgelopen jaren een stijgend succes, ook al zijn de toepassingsresultaten niet onverdeeld ongunstig. In 1999 beschikte 90% van de Belgische ondernemingen met een omzet van minstens 4 miljard BEF over een ERP-systeem. De eerste doelgroep is dus bediend en ERP-leveranciers richten zich daarom meer en meer op de KMO's. Marktanalyses voorspellen dat de bedrijven in de VS hun investeringen in ERP-systemen van 5 miljard dollar in 1998 naar 19 miljard dollar in 2001 zullen opdrijven. ERP-toepassingen worden beschikbaar voor een groeiend aantal bedrijfssectoren en voor steeds kleinere bedrijven. Bovendien neemt de functionaliteit verder toe. De integratie van ERP-systemen in de onderneming stuit helaas vaak op grote moeilijkheden. Voor een deel heeft dit te maken met het feit dat bedrijfsleiders hun aandacht enkel richten op de technische problemen van de invoering, de duur van het project en de uiteindelijke kosten. De structurele aanpassing van het hele bedrijf wordt meestal verwaarloosd. Problemen Ondernemingen doen een beroep op ERP-software om de samenwerking tussen de verschillende afdelingen binnen een bedrijf te automatiseren en te optimaliseren. Ze hopen een meer samenhangend overzicht te krijgen van de informatie binnen de verschillende afdelingen, waardoor ze tot betere beslissingen te kunnen komen. ERP-software moet het mogelijk maken om de financiële administratie van divisies of werkmaatschappijen te integreren en om klanten-, produkt- en verkoopinformatie in een systeem onder te brengen. Meestal beginnen bedrijven met het gebruik van de financiële modules, maar de toepassing ervan verloopt niet altijd van een leien dakje. Aangezien de kosten en inspanningen om een ERP-systeem binnen de bedrijfsstructuur te integreren hoog kunnen oplopen, blijft het totaalproject vaak steken en worden problemen vooruit geschoven. De gegevensinvoer over veranderingen in bedrijfsprocessen verloopt weinig flexibel. Bovendien is het besturen van transportprocessen en logistieke processen buiten de muren van de organisatie een moeizaam proces. Daarbij komt dat ERP en externe gespecialiseerde pakketten zoals bijvoorbeeld EDI (Electronic Data Interchange) moeilijk op elkaar afstembaar zijn. ERP-gebruikers kunnen dan kiezen voor software op maat (een straatje zonder einde) of doen een beroep op andere externe communicatiemiddelen om de toeleveringsketen te ondersteunen. In een volgende bijdrage besteden we aandacht aan logistieke software, integratieproblemen en het hierboven vermelde EDI. (Uit "BBL Onderneming" 126, november 2000)