Beltug studie: Bijna een kwart van telecombudget gaat naar mobiele communicatie (1)

01/06/2001 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

21% van het telecombudget gaat naar mobiele communicatie, de oproepen van een vaste naar een mobiele telefoon buiten beschouwing gelaten. In de vaste telefonie heeft Belgacom op het stuk van de kwaliteit van de dienstverlening een inhaalbeweging ingezet zodat deze thans vergelijkbaar is met die van de nieuwkomers op de markt, terwijl het aandeel van Proximus voor GSM-aansluitingen overdonderend is. Onder de Internet Service Providers (ISP's) scoren UUnet en Eunet beter dan Skynet en electronische facturatie blijft een belangrijk voordeel voor grote telecom-gebruikers. Dat zijn de voornaamste bevindingen van de jaarlijkse BELTUG (Belgian Telecommunications User Group)-studie. BELTUG peilt jaarlijks naar de prestaties van de belangrijkste telecomoperatoren en ISP's (Internet Service Providers) bij een professioneel publiek. De resultaten van die studie zijn gebaseerd op de evaluaties van 106 BELTUG-leden, van hun vaste telecomoperator(en), hun mobiele operator(en) en hun Internet Service Provider. Een eerste opvallende vaststelling is dat 21% van het telecombudget naar mobiele communicatie gaat, en dit zonder rekening te houden met de oproepen van een vaste naar een mobiele telefoon. Dergelijke oproepen vallen immers binnen het budget voor vaste telefonie dat 51% van het totale telecombudget vertegenwoordigt, tegenover 28% dat voor gehuurde lijnen wordt voorbehouden. Volgens een andere verdeling van het totale telecombudget wordt ongeveer 68% gespendeerd aan nationale communicatie en 32% aan internationale oproepen. De vaste telecomoperatoren Zes telecomoperatoren - Belgacom, BT Ignite, Colt, KPN Belgium, WorldCom en Telenet - werden op basis van verschillende criteria met elkaar vergeleken. De resultaten liggen vrij dicht bij elkaar. Belangrijkste vaststelling is de inhaalbeweging van Belgacom, de vroegere monopolist, die een niveau haalt dat vergelijkbaar is met de nieuwkomers op de markt. Momenteel zegt 43% van de bedrijven die aan de studie deelnamen aan één telecomoperator vast te houden, terwijl 37% kiest voor twee verschillende operatoren en 20% zelfs voor drie of meer. Voor 73% blijft Belgacom de belangrijkste operator. Vorig jaar was dit nog bijna 100%. Vooral WorldCom wordt als belangrijkste alternatieve operator opgegeven. BELTUG heeft zijn leden ook gevraagd of ze makkelijk de offertes van diverse telecomoperatoren kunnen vergelijken. Op dat vlak is nog veel verbetering mogelijk, gezien 25% het doornemen van offertes ervaart als "zeer complex" en 52% als "redelijk ingewikkeld". De mobiele operatoren Bij de BELTUG-leden is het aandeel van Proximus voor GSM-aansluitingen met 80% overdonderend, tegenover 17% voor Mobistar en 3% voor KPN Orange. Proximus is in 89% van de bedrijven aanwezig en in 51% van de bedrijven zelfs als enige mobiele operator. Mobistar is in 39% van de bedrijven aanwezig, bij 10% als enige operator. Hoewel de beoordeling van beide operatoren dicht bij elkaar liggen, scoort Proximus bijna systematisch iets hoger dan Mobistar. Bij gebrek aan voldoende materiaal voor een correcte vergelijking, werd KPN Orange in de vergelijking niet opgenomen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.