Meer dialoog, betere bedrijfsleider (2)

01/10/2000 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
In een eerste bijdrage stelden we dat het voeren van een echte dialoog in bedrijfsomgeving weinig wordt toegepast en bovendien lang niet makkelijk is. Zonder exhaustief te willen zijn, formuleerden we meteen een aantal bezwaren rond het voeren van een dialoog. Na al die bezwaren rijst de vraag: wat is dan de meerwaarde van de dialoog? Wat kan u dan overhalen om het toch te doen?

Door gebruik te maken van de dialoog:

  • schept u een authentieke relatie met uw medewerkers
  • vergroot u de loyaliteit bij uw medewerkers (wie ziet graag waardevolle medewerkers opstappen?)
  • ondersteunt u de groei van het zelfvertrouwen bij uzelf en bij uw medewerkers
  • krijgt u sneller, meer, exactere en nuttigere informatie
  • wordt er sneller feedback gegeven
  • voorkomt u ernstige conflicten
  • schept u een sfeer waarbinnen fouten maken echt toegestaan is _ een voorwaarde om een lerende houding bij al uw medewerkers te ondersteunen
  • schept u een klimaat waarbinnen innoverende gedachten ruimte krijgen en uitgesproken worden
  • krijgen beslissingen een breder en steviger fundament en worden sneller en accurater uitgevoerd
  • worden weerstanden tegen beslissingen kleiner, tot ze verdwijnen en in hun plaats betrokkenheid groeit
  • worden de blinde vlekken van ieder (die iedereen heeft!) gecompenseerd door de inzichten van anderen
  • komen de sociale, ethische en maatschappelijke aspecten van het ondernemen en van de problemen waarmee u wordt geconfronteerd, aan bod
  • wint u morgen tijd en middelen terug doordat u sneller vooruit kan gaan en geen energie hoeft te stoppen in het aanpakken van weerstanden
  • verkleint u bij uzelf de stress
  • voorkomt u dat uw kwaadheid of geprikkeld zijn uw kommunikatie met uw medewerkers of klanten verstoort

Vergroot morgen reeds uw leiderschap

Probeer, experimenteer, oefen, _ morgen reeds. Een echte leider loopt voorop, is de eerste om zijn nek uit te steken, vanuit een visie. Zijn goede gesprekken in uw visie voor u belangrijk? Wilt u morgen betere gesprekken voeren? Oefen dan vandaag! Leg de lat niet te hoog doch oefen met luisteren en het stellen van vragen (ook al zijn het nog niet d, goede vragen).

(Uit "Visies", Jrg. 5, nr. 3-2000/3 aug.-okt. Meer info: 03/235.39.99)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.