Jetairfly broedt op verdere uitbreiding lange afstandsnetwerk

01/05/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Jetairfly, onderdeel van TUI Belgium, gedenkt zijn vijfjarig bestaan. Ontstaan in het zog van de woelige nadagen van Sobelair, evolueerde de luchtvaartmaatschappij in de voorbije jaren tot een “hybride carrier”. “Jetairfly profileert zich vandaag de dag zowel als low-cost carrier, reguliere luchtvaartmaatschappij als vakantie-airline,” bevestigt Bart Brackx, bestuurder van Jetairfly en ceo van Jetair en TUI Belgium. Deze zomer neemt Jetairfly een tweede lange afstandsvliegtuig Boeing 767-300 ER in dienst. Het geeft aan dat de maatschappij werk maakt van de uitbreiding van zijn lange afstandsaanbod. Zo heeft Jetairfly intussen een bestelling lopen voor de revolutionaire Boeing 787 “Dreamliner”. Die brengt verdere uitbreiding van het lange afstandsnetwerk binnen bereik en maakt de rechtstreekse bediening mogelijk van exotische bestemmingen als Thailand en Hawaï.

Op 19 maart 2004 ontving Jetairly, dat toen nog TUI Airlines Belgium heette, zijn vliegvergunning. In november 2005 nam de carrier zijn huidige benaming aan. Aanleiding tot de opstart van de nieuwe luchtvaartmaatschappij was het (nakende) faillissement van Sobelair, dat toen voor tour operator Jetair en zusterbedrijven VIP Selection en Sunjets als voornaamste vakantie-carrier optrad. Toen Sobelair daadwerkelijk overkop ging, werden het gros van de vluchten dan ook door het toenmalige TUI Airlines overgenomen.

Hybriede carrier

Tegen deze zomer zal Jetairfly’s vloot 12 toestellen omvatten, goed voor een verzamelde zetelcapaciteit van ruim 2.200 eenheden. Driekwart van de vloot zijn B737’s Next Generation. Gemiddelde leeftijd van de medium haul-vloot is 6,5 jaar. Laatste aanwinst van de Jetairfly-vloot wordt binnen enkele maanden een tweede lange afstandsvliegtuig, met name een Boeing 767-300ER. Een en ander geeft meteen aan waar de ambities van de carrier zich situeren. Zo plaatste de TUI-groep in 2007 niet alleen een bestelling voor 50 Boeing 737’s Next-Generation, waarvan Jetairfly in juli 2007 de eerste in gebruik nam, maar eveneens voor 11 Boeing 787 Dreamliners. Eén daarvan is voor Jetairfly bestemd. Hun oplevering wordt verwacht eind 2011/begin 2012. De ecologische footprint en het boordcomfort van dit nieuw type airliner mogen door Jetairfly-zegslui dan wel als revolutionair worden bestempeld, grote voordeel van de Dreamliner is dat hij als lange afstandsvliegtuig nieuwe en verre exotische bestemmingen in een rechtstreekse verbinding binnen het bereik van tour operator Jetair en zusterorganisaties brengt. Die zullen het huidige aanbod op de Dominicaanse Republiek, Mexico, Cuba en Jamaica vervolledigen. Samen met de rechtstreekse verbindingen naar de Dominicaanse Republiek en Mexico, kadert een en ander in de expansie van het transatlantisch programma.

In 2006 startte Jetairfly een rechtstreekse buitenlandse lijn op tussen Toulon en Brest, waarmee de luchtvaartmaatschappij zijn intrede in het segment van de low cost-vluchten deed. In datzelfde jaar stond de carrier trouwens model voor de opstart van Jet4you, de eerste Marokkaanse low cost-luchtvaarmaatschappij, dat eveneens onderdeel van de TUI-groep is. In maart 2008 huldigde Jetairfly zijn eerste low-cost vluchten uit Liège Airport in, met name naar Tel-Aviv.

Inmiddels heeft Jetairfly lijnvluchtrechten op 73 van de 74 aangevlogen bestemmingen. “Voor Aqaba is de lijnvluchtregistratie momenteel in aanvraag,” aldus Brackx. Vijf jaar terug vloog het toenmalige TUI Airlines Belgium 42 bestemmingen aan.

Vorig jaar vervoerde Jetairfly net geen twee miljoen passagiers. Met de nieuwe vlootuitbreidingen laat het zich aanzien dat, in weerwil van de economische crisis, de kaap van de twee miljoen voor het eerst zal worden gerond. Naast Brussel, Oostende en Luik, is Jetairfly sinds november 2008 ook actief op de luchthaven van Brussels South (Charleroi).

Verticale integratie

Jetairfly, dat inmiddels 650 medewerkers telt, profileert zich steeds nadrukkelijker als een verticaal geïntegreerd bedrijf. Zo staat de onderneming sinds vorig voorjaar met Tec4Jets, een gezamenlijk initiatief met de Nederlandse zuster Arkefly, in voor het dagelijks onderhoud (line maintenance) en de A-onderhoudsbeurten van de eigen vliegtuigen. Met TUIflyAcademy Brussels beschikt Jetairfly sinds augustus 2004 over een erkende TRTO (Type Rating Training Organisation) onder eigen dak. Deze opleidingsorganisatie leidt piloten op voor het vliegen met Boeing 737’s en 767’s.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.