Ook verzekeraars en makelaars van start met Zoomit

15/06/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Nadat eind 2007 zes toonaangevende sociaal secretariaten aankondigden met Zoomit in zee te gaan, is het thans de beurt aan de in België bedrijvige verzekeraars en makelaars om een soortgelijk partnership op te zetten. Zoomit is een Internet-applicatie die Isabel ontwikkelde voor elektronische facturatiedoeleinden. De administratieve processen rond de inning van verzekeringspremies haken hierop naadloos in. Net zoals via Zoomit de loonbriefjes van werknemers rechtstreeks in hun e-banking-applicatie toegankelijk worden gemaakt, kan dat voortaan ook met de uitnodigingen tot premiebetaling met het oog op een of andere verzekeringsdekking.

Dat ook de verzekeringssector besloot om de kaart van Zoomit te trekken, wekt niet echt verwondering. Zo raamt Wauthier Robyns, woordvoerder van verzekeringsfederatie Assuralia, de jaarlijkse gemiddelde beheerskost voor de verzekeringssector in België op 3,3 miljard euro, waarvan twee derden personeels- en één derde IT-gerelateerd. Duidelijk is dat een optimalisatie van de ondersteunende administratieve processen tot aanzienlijke besparingen leiden kan. Een verregaande digitalisering van de achterliggende documentenstroom is daar een toonvoorbeeld van. Jaarlijks is alleen qua indekking van de basisrisico’s (brand, auto en burgerlijke aansprakelijkheid), naar verluidt, sprake van 15 miljoen verzekeringscontracten. In de sector Leven worden in België elk jaar zowat zes miljoen stortingen verricht.

“De administratieve organisatie van een verzekeringscontract verloopt over verschillende fasen, gaande van de prospectie en de realisatie, over het beheer, tot de (uiteindelijke) prestatievergoeding. Het spreekt voor zich dat een efficiënte organisatie van de bedrijfsprocessen niet zonder impact blijft op de concurrentiekracht van de verzekeringsmaatschappij,” zo nog Robyns. Vervaldagberichten die digitaal kunnen worden afgeleverd openen binnen dit perspectief aantrekkelijke vooruitzichten.

Milieu-impact terugdringen

Ook de verzekeringsnemers zijn vragende partij voor administratieve vereenvoudiging, meent Patrick Cauwert, ceo Feprabel (Fédération des Courtiers d’assurances & Intermédiaires financiers de Belgique). Een digitalisering van de administratieve processen vertaalt zich bovendien in een gunstige impact op het milieu (lees: papier- en inktverbruik, nvdr.), zo luidt het. Alleen in België wordt jaarlijks 250 ton papier verbruikt voor het versturen van 12 miljoen vervaldagberichten. In de theoretische veronderstelling dat dat proces integraal over elektronische weg zou lopen, zou dat elk jaar 1.800 bomen en 12 miljoen liter water (be)sparen en voor 32 ton minder CO2-uitstoot zorgen.

Geïntegreerde oplossing

Met Zoomit krijgt de verzekeringsnemer alvast een geïntegreerde oplossing ter beschikking. Zo wordt zijn vervaldagbericht met één muisklik omgezet in een betalingsopdracht binnen zijn e-banking-applicatie. Van de 3.682.000 Internet-banking-gebruikers hebben er inmiddels 3.130.000 toegang tot Zoomit. Banken als AXA, Centea, Dexia, Fintro, Fortis, ING, KBC en Landbouwkrediet maken inmiddels van Zoomit gebruik. Ook grote uitschrijvers van facturen, zoals Euphony, Integan Kabeltelevisie, Luminus, Manpower, Mobistar en Telenet, stapten in het systeem in. Zoomit blijft vooralsnog een model dat via een “push”-technologie in de markt wordt gezet. Dat zal de overweldigende meerderheid van de op de Belgische markt actieve verzekeraars niet beletten tegen eind 2009 in het Zoomit-verhaal te stappen, meent Wauthier Robyns.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.