LaCie zoekt versterking B2B-segment

15/09/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

LaCie B.V.B.A. (Brussel), onderdeel van de gelijknamige Franse beursgenoteerde groep gespecialiseerd in externe opslagsystemen, maakt zich op voor de ontluikende markt van de data-opslag in de cloud. Toch is dat momenteel nog niet echt aan de orde: KMO’s en bedrijven zullen hoedanook een aantal vertrouwelijke data altijd in eigen beheer blijven opslaan, meent Ward Bauwens, area manager van LaCie Benelux. LaCie gaat voor het boekjaar 2009-2010 resoluut op zoek naar groeiprestaties van zowat 30% in het B2B-segment. Daartoe wordt aan het vorig jaar opgestarte LaCie Resellers+ programma een bijkomende dimensie toegevoegd, met name La Cie-storage partners. Die erkende partners stellen hun opslagexpertise voortaan breed in de markt en bieden ondersteuning aan bedrijven in het middensegment bij het opzetten van een oordeelkundig beleid van data-opslag.

LaCie, dat dit jaar zijn twintigjarig bestaan viert, is uitgegroeid tot een mondiale speler met eigen filialen in Europa, Amerika en Azië. Europa tekent vooralsnog voor de grootste omzetbijdrage. Met een 375-tal medewerkers, noteerde LaCie vorig boekjaar een omzet van 389 miljoen euro. In de Benelux zijn twaalf personen vanuit Brussel voor de onderneming actief.

Tot voor vijf jaar was LaCie enkel in het B2B-segment actief. Toen de USB-technologie algemeen ingang vond, introduceerde LaCie eenvoudige USB 2-schijven voor de consumentenmarkt. Vandaag houden de B2B- en de B2C-markt elkaar omzetmatig zowat in evenwicht, aldus Bauwens.

Vooraanstaand OEM met steile B2B-ambities

Op de opslagmarkt zijn enerzijds de fabrikanten van harde schijven, anderzijds de OEM’s actief. Vooral binnen dat laatste segment tekent zich een sterke consolidatietendens af. LaCie geldt er als een toonaangevende speler. In de B2C-markt heeft LaCie in de Benelux een marktaandeel van 35 à 40%. Marktaandelen in B2B-omgevingen worden, naar verluidt, vooralsnog niet gemeten.

“Ambitie van LaCie is zich in de toekomst nog sterker in het B2B-segment te gaan ontwikkelen. Dat blijkt uit de lancering tijdens het voorbije jaar van heel wat nieuwe producten voor de beoogde doelgroep, zoals de LaCie 2big, LaCie 4big en LaCie 5big Network,” verduidelijkt de area manager. Zo maakt de LaCie 5big Network, die over een Gigabit Ethernet-verbinding beschikt, gebruik van vijf hot-swappable slots die zeven RAID (Redundant Arrys of Independent Disks)-modi ondersteunen. Met een maximaal geheugen van 10 TB (tèrabyte) biedt LaCie het eerste toestel in zijn klasse met een dubbelcijferige opslagcapaciteit, zo luidt het. LaCie kondigde inmiddels ook al de LaCie 12big Rack Fibre aan.

“In wezen gebruikt LaCie de aankoopkracht uit het consumentensegment om betaalbare oplossingen in de KMO-markt te zetten. Met diverse software-leveranciers lopen partnerships om maatspecifieke en platformonafhankelijke NAS (Network Attached Storage)-systemen op te zetten die niet alleen steeds sneller maar bovenop ook veiliger worden,” benadrukt Ward Bauwens.

Nood aan opslagcapaciteit groeit

Duidelijk is dat ook LaCie zich voorbereidt op de toekomst. Zo integreerde de opslagspecialist dit voorjaar het Zwitserse Caleido AG, de onderneming achter de on-line storage-dienst Wuala, met als achterliggende bedoeling cloud storage-technologie in zijn storage-apparaten in te bouwen.

“Wegens het ontbreken van een geïntegreerd aanbod is nog geen sprake van een verschuiving van data-opslag naar de cloud. Bedrijven zijn overigens niet bereid al hun data in de cloud te zetten. Zeker KMO’s niet die hoedanook altijd een aantal vertrouwelijke data in eigen beheer zullen blijven opslaan. Cloud storage biedt wel perspectieven aan voor bedrijfsdata die met anderen dienen gedeeld. Maar het blijft vooralsnog wachten op een geïntegreerd aanbod tegen een transparante prijszetting door een partij die het algemeen vertrouwen van de markt geniet,” aldus onze gesprekspartner.

Resellers-kanaal verder verfijnen

Bij monde van de area manager geeft LaCie aan op termijn een dubbelsporige evolutie van de opslagmarkt te verwachten (lees: on-site versus in de cloud, nvdr.). Aanvankelijk bood LaCie zijn high-end oplossingen aan specifieke nichemarkten in de B2B-markt aan, zeg maar bedrijven die met grote data files te maken hadden (fotografen, reclamebureaus, grafisch ontwerpers, drukkerijen, …). Maar inmiddels is de nood aan performante opslagoplossingen door de toevloed aan (multimediale) data steeds groter geworden. In die context dient de opstart, zowat 12 maanden terug, van het Resellers+ programma door LaCie gezien.

“In de Benelux beschikken we intussen over een 100-tal Resellers+. Het is het eerste resellers-programma dat LaCie wereldwijd opzet op basis van uniforme kwaliteitsstandaarden, met als bedoeling de bedrijfsmatige klant in zijn onmiddellijke omgeving van professionele ondersteuning te voorzien,” zo nog Bauwens. Een volgende stap binnen het Resellers+ programma bestaat uit de introductie van de nieuwe erkenning als LaCie storage partner.

Waar LaCie Resellers+ zowel op het B2B- als het B2C-segment focussen, stellen LaCie storage partners hun opslagexpertise specifiek ten dienste van de bedrijfsmatige markt. Inmiddels erkende LaCie in de Benelux al een vijftigtal storage partners. Het zijn die spelers die KMO’s vrijblijvend begeleiding bieden in de uitbouw van een doordacht opslagbeleid op basis van een doorlichting van hun backup-strategie. Ward Bauwens erkent dat een en ander zijn beslag vindt in de wereldwijde LaCie-strategie. Zo mikt het bedrijf voor het net gestarte boekjaar 2009-2010 op een groei van 30% in het B2B-segment.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.