“Marktsérieux als levensverzekeraar bewezen”
APRA Leven N.V. (Antwerpen), dat quasi-integraal door de Luxemburgse participatiemaatschappij Luxba 2000 wordt gecontroleerd, heeft zich een stek weten te veroveren in het middenpeloton van de levensverzekeraars. Het klinkt misschien ironisch, maar de naweeën van de financiële crisis lijken in het voordeel van de maatschappij te spelen. Zo zochten een aantal makelaars spontaan toenadering tot APRA Leven als gespecialiseerd aanbieder van transparante Tak 21-beleggingsproducten. Momenteel lopen met twee grote makelaarsgroepen onderhandelingen met het oog op een eventuele samenwerking. Significant in de ontwikkeling van APRA Leven is de opening van een bijkantoor in Barcelona. Nu APRA Leven ook in eigen land steeds vlotter als een professioneel levensverzekeraar wordt erkend, hopen gedelegeerd bestuurder Michel Cammaerts en financieel-administratief directeur Yoeri Laureyssens, in een tijdsspanne van zowat drie jaar 40% van het premie-incasso in België te halen. De introductie van een aantal nieuwe producten moet mee die doelstellingen helpen te halen.
Na de ontmanteling van de APRA-groep medio dit decennium, ontstond in de markt verwarring omtrent het voortbestaan van APRA Leven.
APRA had immers steeds de perceptie een ongevallenverzekeraar te zijn. In 1988 had de groep nochtans met APRA Leven ook een levensverzekeringsactiviteit opgestart.
Toen Assubel en APRA in 2006 hun activiteiten inzake arbeidsongevallenverzekeringen en externe diensten bundelden in de fusie-entiteit Mensura, waren de levensverzekeringactiviteiten al de deur uit wegens niet “core”.
Tussen 2005 en nu bouwde Luxba 2000 een belang van 97% in APRA Leven op. In 2006 begaf APRA Leven zich ook in Spanje op de levensverzekeringsmarkt.
Vorig jaar zette APRA Leven schitterende resultaten neer. Zo haalde de levensverzekeraar in België en Spanje een premie-incasso van 69 miljoen euro. Het business-plan ging uit van 50 miljoen euro gerekend.
“Qua technische voorzieningen (lees: het vermogen van een verzekeringsmaatschappij om zijn lopende verzekeringsverplichtingen op de tijdsas te kunnen dekken, nvdr.) mikten we eind 2008 op 110 miljoen euro. We klokten af op 115 miljoen euro.
Daarmee nestelde APRA Leven zich voor het eerst in het middenpeloton van de levensverzekeraars op de Belgische markt.
Eerder hadden de toezichthoudende instanties ons laten verstaan dat een minimumvolume van 100 miljoen euro vereist is om als levensverzekeraar op de Belgische markt “ernstig” te worden genomen,” stelt gedelegeerd bestuurder Michel Cammaerts.
Hoewel APRA Leven dit jaar meer contracten zal halen dan in 2008, gaat het om minder grote verzekerde bedragen.
“Klanten zijn, door toedoen van de crisis, sneller bereid hun contract af te kopen. Vaak omwille van onvermogen om hun premie te betalen. Het eerste wat bij gezinnen ingeval van economische crisis de deur uitgaat, zijn de niet echt noodzakelijke verzekeringen, zoals levensverzekeringen.
Anderen opteren voor het herleiden van hun dekkingsvoorwaarden. Toch kunnen de zaken bij APRA Leven niet worden vergeleken als de “runs on the bank” waarmee bepaalde bancaire collega’s, worden geconfronteerd,” aldus financieel-administratief directeur Yoeri Laureyssens. Laureyssens is een oudgediende van APRA die, na een ommetje bij Mensura, in maart 2007 bij de levensverzekeraar terecht kwam.
Leuk detail: als gewezen departementshoofd Boekhouding en controller bij de APRA-groep, stond hij in 1988 mee aan de wieg van APRA Leven.
Voor 2009 meent APRA Leven te zullen afklokken op een premie-incasso van 45 à 50 miljoen euro. Zowat één derde van dat cijfer wordt op de Belgische markt gehaald.
Markterkenning bestendigen
Vorig jaar vestigde APRA Leven zijn hoofdkantoor in een aangekocht en fraai gerenoveerd pand langsheen de prestigieuze Antwerpse Jan Van Rijswijcklaan. Op een ogenblik dat de financiële wereld het zwaar te verduren kreeg, slaagde APRA Leven erin zijn technische voorzieningen op te krikken.
“De impact van de crisis op de prestaties van APRA Leven bleef relatief beperkt. Vooral omdat wij als levensverzekeraar enkel Tak 21-beleggingsproducten (lees: met kapitaalbescherming en gewaarborgd rendement, nvdr.) aanbieden,” aldus Michel Cammaerts, die voor het uitbreken van de financiële crisis nog een “revival” van de Tak 21-producten in het vooruitzicht stelde.
Dat APRA Leven uitsluitend met makelaars werkt, blijkt bovendien een heilzaam effect te hebben gehad.
Zeker op een ogenblik dat de levensverzekeraar van de uitbouw van zijn makelaarsnetwerk een topprioriteit had gemaakt.
“Niemand kon vermoeden dat de financiële crisis zo zwaar zou toeslaan. Ook de makelaarsmarkt bleef daarbij niet onberoerd. Bepaalde verzekeringsmakelaars kwamen zelfs in woelig vaarwater terecht. Steeds meer makelaars keren de rug toe aan de grote maatschappijen en kloppen bij een middelgrote verzekeraar als APRA Leven aan. Alle zijn ze immers op zoek naar het herstel van de rust in hun klantenportefeuille. Op termijn hopen ze de geleden verliezen in het Tak 23-segment in het Tak 21-segment te recupereren,” stelt Yoeri Laurreyssens.
Als gevolg van die evolutie kon APRA Leven zich verheugen in nieuwe partnerships met een veertigtal professionele makelaars in de levensverzekeringsmarkt.
Daarmee lijkt de breuk met het verleden definitief bezegeld: om historische redenen vertoonden de makelaars die voorheen met APRA Leven samenwerkten immers een grote affiniteit met het BOAR-segment.
Cammaerts en Laureyssens stellen momenteel met een zestigtal actieve makelaars samen te werken. En dat aantal lijkt eerlang te zullen worden aangedikt. “Momenteel lopen onderhandelingen met een tweetal grote makelaarsgroepen met het oog op een eventuele samenwerking,” onthult de gedelegeerd bestuurder.
Voor financieel-administratief directeur Yoeri Laureyssens snijdt APRA Leven thans de maturiteitsfase aan, geholpen door de marktomstandigheden.
“De toenemende afkeer van makelaarskringen voor grote verzekeraars geldt ook voor bankverzekeraars of voor verzekeraars die bankproducten aanbieden. Makelaars opteren steeds makkelijker voor gespecialiseerde aanbieders die hen een persoonlijk aanspreekpunt bieden.
Bij APRA Leven als kleinere speler kennen ze zelfs hun dossierbeheerder, die borg staat voor een flexibele dienstverlening en snelle tweerichtingscommunicatie,” zo luidt het.
Ook in Spanje is APRA Leven op zoek naar verdere erkenning. Enkele maanden terug werd in Barcelona een volwaardig bijkantoor geopend, met vijf voltijdse medewerkers. Een en ander staat symbool voor het engagement dat de levensverzekeraar ten opzichte van de Spaanse markt opneemt.
Zowel naar de cliënten als naar de toezichthoudende instanties toe. “In Spanje werken we momenteel samen met een drietal actieve makelaars. Tegen eind 2010 hopen we hun aantal tot een vijftigtal aan te dikken,” stelt Laureyssens, die benadrukt dat de Spaanse organisatie vanuit Antwerpen wordt aangestuurd.
Uitbreiding productenportfolio
Waar APRA Leven in Spanje vooralsnog een monoproduct-bedrijf (collectieve verzekering) blijft, breidt de levensverzekeraar in zijn thuisland zijn productenaanbod uit. De maatschappij splitst zijn aanbod op in twee productlijnen, met name FLEXILIFE voor particulieren (lange termijnsparen, pensioensparen en overlijdensverzekeringen) en GROUPLIFE voor de werknemers van ondernemingen (groepsverzekeringen) en zelfstandige ondernemers (VAPZ en IPT (individuele pensioentoezeggingen)).
In een recent verleden werd het aanbod met IPT’s uitgebreid. Ook nieuw zijn de successierechtverzekeringen (die de successierechten ten laste nemen als, binnen een schenkingsconstructie, de schenker binnen de drie jaar overlijdt) en Extra Large Cover, een overlijdensverzekering voor grote bedragen (van 400.000 euro tot 2,5 miljoen euro).
Marktsérieux verder uitdiepen
Noch Cammaerts, noch Laureyssens ontkennen dat de financiële crisis APRA Leven als gespecialiseerd aanbieder van Tak 21-producten in het vizier van de markt heeft gebracht. Uitbreiding van het productenportfolio richting Tak 23 en Tak 26, zoals eerder geopperd, is om begrijpelijke redenen niet langer aan de orde.
“Als middenmotor blijven we een gezonde groei ambiëren met eenvoudige en transparante Tak 21-producten, geruggensteund door een klantgerichte service-organisatie, geen anoniem call center,” vat Laureyssens de strategie samen.
De levensverzekeraar maakt momenteel verder werk van de uitbouw van zijn distributienetwerk met gespecialiseerde makelaars, die ook in het KMO-segment actief zijn. Met een niet nader genoemde partij sloot APRA Leven intussen een akkoord tot medeverzekering ingeval van grote contracten. Wat, aldus onze gesprekspartners, andermaal bewijst dat APRA Leven zich op de Belgische markt van de levensverzekeraars heeft weten te positioneren. “In een tijdsspanne van een drietal jaren wensen we het aandeel van het premie-incasso in België tot 40% van het totale incasso uit te bouwen,” besluiten onze beide gesprekspartners.
APRA LEVEN N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.