ICI PARIS XL focust op verregaande klantensegmentering
In tegenstelling tot de zwaar getroffen sector van de consumentenelektronica, blijft de parfumeriesector immuun voor de economische crisis. Met een gemiddelde aankoopwaarde van 50 tot 60 euro, biedt de parfumeriesector bereikbare luxe voor een breed publiek. Dat stelt Leo van Welij, managing director ICI PARIS XL N.V. (Vilvoorde), die zich opmaakt voor de drukke eindejaarsperiode. “In december halen we 25% van onze jaaromzet. In de eerste 11 maanden van het jaar investeren we fors in de relatie met de klant,” zo luidt het. Centraal in de distributiestrategie van ICI PARIS XL staat een verregaande klantensegmentering. De dienstverlening aan de klant krijg er later deze maand een extra-dimensie bij. Dan opent ICI PARIS XL, naar eigen zeggen, de eerste e-parfumerie in de Benelux.
Keten ICI PARIS XL ontstond uit de kleine parfumeriewinkel die het echtpaar Brenig in 1968 in de Brusselse gemeente Elsene (Ixelles) opende.
In 1996 werd ICI PARIS XL geïntegreerd door de Groenwoudt Groep, die drie jaar later tot Kruidvat werd herdoopt.
In 2000 ging Kruidvat op in de A.S. Watson Group, zeg maar de retail-poot van het beursgenoteerde conglomeraat Hutchison Whampoa (Hongkong).
In België en het Groothertogdom baat ICI PARIS XL inmiddels 113 winkelpunten in eigen beheer uit. In Nederland is hun aantal tot 119 opgelopen.
“Dit jaar openden we nieuwe winkels in Ath, Beveren en Belval (Luxemburg). Voor het jaareinde huldigen we in België nog een bijkomend winkelpunt in. In de komende jaren breiden we het netwerk elk jaar uit met drie tot vier bijkomende winkels. In Nederland is ruimte voor 150 à 160 verkooppunten,” zo nog van Welij.
In België en Luxemburg staan zowat 2.500 medewerkers op de loonlijst, waarvan 144 in Vilvoorde, waar ook het distributiecentrum voor de Benelux op de voormalige Renault-site is gevestigd.
In Nederland telt ICI PARIS XL nagenoeg 1.200 medewerkers.
In België heeft ICI PARIS XL een marktaandeel van meer dan 50%. In Nederland, waar de parfumerieketen pas in 1997 zijn intrede deed, bedraagt dat inmiddels meer dan 30%.
Aankoopervaring centraal
Als parfumerieketen bouwt ICI PARIS XL zijn marktaanpak uit rond een gepersonaliseerde service, met een sterke adviesverlening als onderbouw, in een aangename winkelomgeving.
Voorts wordt het brede assortiment tegen scherpe prijsvoorwaarden aangeboden. “De aankoopervaring van de klant is voor ICI PARIS XL van vitaal belang,” zo nog de managing director.
Naast parfums (40%), horen ook huidverzorgings- (30%) en make-up (30%)-producten tot het aanbod.
Per winkelpunt zijn gemiddeld 15.000 referenties van 400 verschillende merken voorradig. Merken als Tri-Aktiline, Qiriness, Orlane, Institut Karite, Kenzoki, H2O +, Le Couvent des Minimes en Erborian worden in exclusiviteit gevoerd.
Verregaande klantensegmentering = klantenbinding
Met 1,8 miljoen klantengetrouwheidskaarten in België, bewijst ICI PARIS XL hoog te scoren op het stuk van de klantenbinding.
“Met de Nederlandse klanten bij, overschrijdt het aantal loyalty cards de kaap van de 4 miljoen,” aldus Karin Gerritsen, CRM manager Benelux.
ICI PARIS XL spitst zijn productenaanbod en ondersteunende dienstverlening toe op zeven welomschreven klantensegmenten, met name de Gift Addicts (jonge kopers die de parfumerieketen aandoen op zoek naar een geschenk), Timeless Beauties (kopersgroep met vooral interesse voor huidverzorgingsproducten), Make Me Beautiful (afnemers van make-up-producten), Popular Princesses (jonge kopers, met gering budget, die voor hippe en extravagante geuren en make-up gaan), Natural Beauties (kopers van huidverzorgings- en make-up-producten, met aandacht voor het natuurlijke), Budget Fragrance Lovers (prijsbewuste kopers met voorliefde voor parfums) en, ten slotte, Signature Scent (kopers die steeds weer voor hetzelfde parfum gaan).
Tegenover elk van die kopersgroepen staat een goed uitgekiend productenportfolio, geselecteerd uit een aantal gereputeerde merken die best op de noden van elke klantengroep aansluiten.
Qua klantenbinding, wil ICI PARIS XL nog een stap verder gaan. Zo introduceerde de parfumerieketen in augustus de “Privilege Gift Cheque” in België en Luxemburg.
Bedoeling is op klantengetrouwheidsvlak nog sterkere prestaties neer te zetten, geeft Gerritsen aan, waarbij naar bijkomende steun bij de leveranciers zal worden gezocht.
Later deze maand lanceert ICI PARIS XL de “eerste parfumerie e-shop in de Benelux”, kondigt Leo van Welij aan.
Bedoeling is enerzijds in te spelen op het toenemend belang van Internet-aankopen, anderzijds laagroterende producten via de website toch binnen het bereik van de klanten te brengen.
Ook de logistiek van het e-shop gebeuren zal vanuit Vilvoorde voor de hele Benelux worden afgewikkeld. Van Welij rekent erop in het eerste werkjaar 2% van de ICI PARIS XL-omzet in de Benelux via de e-shop te genereren.
ICI PARIS XL N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.